Trasa Łagiewnicka z finansowaniem EBI i BGK
Europejski Bank Inwestycyjny i Bank Gospodarstwa Krajowego - polski bank rozwoju, podpisały umowy dotyczące finansowania budowy Trasy Łagiewnickiej. Kredyt udzielony przez EBI jest objęty gwarancją w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych – jednego z filarów planu inwestycyjnego dla Europy opracowanego przez Komisję Europejską pod kierownictwem Jean-Claude’a Junckera. W spotkaniu w Warszawie wziął udział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
EBI udzielił kredytu w wysokości 400 milionów złotych, tj. około 93 milionów euro, i jest tym samym głównym kredytodawcą tego projektu. Natomiast BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln zł (około 69,3 mln euro).
- Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. Jej kluczowym elementem jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską. Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa – w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów, umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin. Dlatego cieszę się, że tak ważna dla mieszkańców Krakowa inwestycja może liczyć na wsparcie instytucji centralnych, a także Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Wierzę, że współpraca w zakresie realizacji programu inwestycyjnego Krakowa zarówno z rządem RP, jak i międzynarodowymi instytucjami finansowymi będzie kontynuowana – mówi prezydent Jacek Majchrowski.
Co ważne, trzecia obwodnica Krakowa, której istotną częścią jest Trasa Łagiewnicka, polepszy jakość komunikacji miejskiej, wpłynie na gospodarczy rozwój miasta i regionu.
Na budowę Trasy Łagiewnickiej składają się: 3,5 km drogi, 2,3 km linii tramwajowej. W ramach inwestycji powstanie pięć tuneli, nowe węzły drogowe, ekrany akustyczne, mosty, kładki, chodniki i ścieżki rowerowe. Zgodnie z założeniem, Trasa Łagiewnicka rozładuje ruch kołowy w rejonie Borku Fałęckiego i Łagiewnik. Po realizacji Trasy Łagiewnickiej, przejazd pomiędzy południowym dzielnicami miasta będzie się odbywał z wykorzystaniem nowej drogi, a z pominięciem wąskich uliczek osiedlowych.
- Misją Banku Gospodarstwa Krajowego, jako banku rozwoju, jest finansowanie projektów, dzięki którym regiony lepiej rozwijają się społecznie i gospodarczo, a Polakom żyje się wygodniej i bezpieczniej – powiedział Paweł Nierada, pierwszy wiceprezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.
Inwestycja przyniesie w przyszłości szereg korzyści dla mieszkańców Krakowa. Są nimi: upłynnienie ruchu między dzielnicami; odciążenie systemu komunikacyjnego w centrum miasta, poprzez zwiększenie przepustowości ciągu drogowego stanowiącego część III obwodnicy Krakowa; dostosowanie systemu komunikacyjnego miasta do systematycznie rosnącej liczby zarejestrowanych pojazdów; płynne połączenie tranzytowe, osiągane dzięki udrożnieniu głównych ciągów komunikacyjnych; rozwój sprawnej komunikacji zbiorowej; poprawa potencjału inwestycyjnego terenów przyległych do węzła jak i całej dzielnic; usprawnienie infrastruktury drogowej; poprawa jakości środowiska naturalnego, dzięki zmniejszeniu emisji spalin i hałasu.
- Wspieranie rozwiązań w dziedzinie przyjaznego środowisku transportu jest jednym z głównych priorytetów EBI, a Trasa Łagiewnicka idealnie wpisuje się w tę kategorię. Udzielony przez nas kredyt pozwoli wyeliminować zator utrudniający ruch w mieście, a także pozytywnie wpłynie na jakość środowiska naturalnego w mieście, obniżając poziom emisji zanieczyszczeń. Docelowo przyniesie to znaczną poprawę jakości życia mieszkańców Krakowa – Vazil Hudák, wiceprezes EBI.
Budowa Trasy Łagiewnickiej ma się rozpocząć jeszcze w 2017 roku, a jej zakończenie zaplanowano na rok 2020.
ZOBACZ WIDEO: Trasa Łagiewnicka gotowa w 2020 roku: podpisano umowę kredytową