Rada Miasta rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Nowa opłata

Czym jest opłata reklamowa? Na jakiej podstawie została stworzona i jaka będzie jej wysokość? Projekt uchwały w sprawie ustanowienia opłaty reklamowej został przedstawiony radnym z Komisji Budżetowej i wzbudził wiele kontrowersji.

Fot. Wiesław Majka

Zgodnie z zapisami uchwały krajobrazowej gmina ma prawo wprowadzić opłatę od nośników reklamowych. Opłata reklamowa ma przede wszystkim na celu utrzymanie zasad uchwały krajobrazowej i stosowanie się do jej zapisów. Obowiązek uiszczenia opłaty reklamowej ciąży odpowiednio na: właścicielu, użytkowniku wieczystym lub samoistnym posiadaczu nieruchomości lub obiektu budowlanego, na których znajduje się tablica lub urządzenie reklamowe, chyba że reklama nie jest widoczna z przestrzeni dostępnych publicznie lub stanowi szyld reklamowy. Ustawodawca uznał bowiem, że odmiennie należy potraktować niewielką informację o działalności gospodarczej prowadzonej na danym terenie i reklamę nie mającą żadnego związku z miejscem, w którym jest zlokalizowana. Na opłatę składa się część stała (niezależna od powierzchni reklamy) i część zmienna (proporcjonalna do wielkości reklamy). Stawki opłaty reklamowej wynoszą:

  • część stała opłaty reklamowej - 2,70 zł dziennie,
  • część zmienna opłaty reklamowej - 0,24 zł od 1m kw. pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy dziennie.

Dochody z tytułu opłaty reklamowej, zgodnie z zapisami ustawy, pomniejszą w części wpływy z tytułu podatku od nieruchomości. Radni mieli wątpliwości związane z zapisami powyższego projektu uchwały. Radny Michał Starobrat pytał, o ile zostaną pomniejszone dochody z tytułu podatku od nieruchomości w związku z opłata reklamową. I otrzymał odpowiedź, iż będzie to ok. 22 proc.

- Jestem zwolennikiem opłaty reklamowej, jednak niepokoi mnie, że będzie to duże obciążenie dla firm reklamowych. Może warto pomyśleć o programie osłonowym dla firm z branży reklamowej, szczególnie tych najmniejszych – proponował radny Starobrat.

Kontrowersje radnych budzi przede wszystkim fakt, iż opłata nakładana jest na właściciela nieruchomości, a nie zaś na właścicieli nośników reklamowych.

Dochody z tytułu opłaty reklamowej w pierwszym roku obowiązywania szacuje się na poziomie 15 mln zł, a po dostosowaniu reklam do wymagań uchwały krajobrazowej dochody z tytułu opłaty reklamowej winny wynosić około 10 mln zł rocznie. Szacunkowy koszt poboru opłaty reklamowej wyniesie rocznie około 1,7 mln zł. Druk jednak nie uzyskał pozytywnej opinii Komisji.

pokaż metkę
Autor: Katarzyna Maleta-Madejska
Osoba publikująca: MAŁGORZATA KUBOWICZ
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2020-09-30
Data aktualizacji: 2020-09-30
Powrót

Zobacz także

Znajdź