Nasze Miasto rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Kto przygotuje koncepcję linii tramwajowej Azory – Cichy Kącik?

Pięć ofert wpłynęło w przetargu na przygotowanie koncepcji linii tramwajowej pomiędzy osiedlem Azory a pętlą „Cichy Kącik”. Aktualnie są one oceniane przez komisję przetargową.

Fot. Zarząd Inwestycji Miejskich

Przypomnijmy, że zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie przynajmniej czterech wariantów przebiegu wzdłuż ulic: Piastowskiej, Głowackiego i Weissa od połączenia z projektowanymi rozwiązaniami linii tramwajowej KST (os. Krowodrza Górka – Azory) przy ul. Weissa do pętli „Cichy Kącik” wraz z budową obiektów inżynierskich. Dodatkowo Zarząd Inwestycji Miejskich chce, by projektanci opracowali koncepcję i uzyskali decyzję środowiskową dla przebudowy odcinka od pętli „Cichy Kącik” do ul. Królowej Jadwigi wraz z nowym mostem nad Rudawą i ścieżkami rowerowymi.

– W przetargu ogłoszonym we wrześniu tego roku wpłynęło pięć ofert. Najtańsza opiewa na kwotę prawie 950 tys. zł, a najdroższa została wyceniona na 1,685 mln zł. Obecnie wszystkie oferty są oceniane przez komisję przetargową. Decyzja w sprawie tego zamówienia publicznego zostanie podjęta w najbliższych tygodniach – informuje Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Co ważne, w aktualnej Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa na przygotowanie wielobranżowej i wielowariantowej koncepcji przebiegu linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory zabezpieczona jest kwota 1,5 mln zł. Jest więc szansa, że tym razem uda się wyłonić wykonawcę zadania.

Linia Azory – Cichy Kącik jest elementem budowy układu obwodnic tramwajowych. W 2008 roku uruchomiono tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Krakowskim Centrum Komunikacyjnym, dzięki któremu możliwe jest ominięcie przez tramwaje ścisłego centrum. Do układu obwodnic tramwajowych należy też zaliczyć trasę z estakadą łączącą ulice Wielicką i Lipską. To rozwiązanie również zdecydowanie skróciło czas przejazdu pomiędzy krakowskimi osiedlami. Wkrótce zniknie też bariera w ruchu tramwajowym pomiędzy Kurdwanowem a Borkiem Fałęckim. Trwa bowiem budowa linii tramwajowej w ramach Trasy Łagiewnickiej.

Torowisko pomiędzy osiedlem Azory a pętlą „Cichy Kącik” ma z kolei umożliwić połączenie tramwajowe pomiędzy zachodnimi i północno-zachodnimi dzielnicami Krakowa, dla których obecnie trudną do pokonania barierą jest magistrala kolejowa. Takie rozwiązanie spowoduje, że przejazd tramwajem pomiędzy osiedlami mieszkaniowymi na Azorach a Miasteczkiem Studenckim AGH nie będzie trwał kilkadziesiąt minut, jak obecnie, tylko kilka.

Ma to być także alternatywa dla jedynego obecnie korytarza tramwajowego łączącego północ miasta ze Śródmieściem. W ciągu kilku najbliższych lat szybki tramwaj pojawi się najpierw na Górce Narodowej, a następnie na osiedlu Azory. W planach jest też przedłużenie torowiska do ul. Chełmońskiego. To wszystko spowoduje, że jedyny obecnie korytarz tramwajowy z północy miasta, biegnący wzdłuż ulicy Doktora Twardego do dworca towarowego, przestanie być drożny. Konieczne jest więc utworzenie alternatywy po zachodniej stronie miasta, by zapewnić niezawodność systemu komunikacji tramwajowej.

pokaż metkę
Autor: Jan Machowski
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2020-11-10
Data aktualizacji: 2020-11-13
Powrót

Zobacz także

Znajdź