Nasze Miasto rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Pokonkursowa dyskusja o siedzibie orkiestr miejskich w Cichym Kąciku

28 stycznia w formule on-line odbyła się dyskusja pokonkursowa poświęcona Krakowskiemu Centrum Muzyki, w której wzięli udział członkowie Kapituły Konkursu, przedstawiciele pracowni architektonicznych, które znalazły się w czołówce Międzynarodowego Konkursu Architektonicznego na Budowę Centrum Muzyki, a także członkowie Komitetu Honorowego dla budowy kompleksu muzycznego w Cichym Kąciku.

Fot. SARP oddział Kraków

– Chciałbym, aby powstający kompleks muzyczny stanowił serce miejskiej polityki kulturalnej, związanej z upowszechnianiem kultury muzycznej, był miejscem codziennej pracy artystycznej, współdzieloną przestrzenią, w której wiele środowisk muzycznych będzie mogło znaleźć dom dla swoich dokonań i artystycznych propozycji – powiedział na wstępie prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, podkreślając jednocześnie rolę osób zaangażowanych w przygotowanie i realizację przedsięwzięcia oraz udział członków Komitetu Honorowego.

– Jestem przekonany, że Państwa ogromne doświadczenie, wiedza oraz kompetencje wniosą cenny wkład w powstanie ważnego i od lat wyczekiwanego miejsca na mapie kulturalnej – muzycznej naszego miasta. Liczę na Państwa wsparcie i pomoc w tworzeniu wizji planowanego przedsięwzięcia, które jest odpowiedzią na oczekiwania środowisk artystycznych i twórczych Krakowa – stwierdził prezydent.

Powstanie dom dla orkiestr miejskich

Prezydent przypomniał, że idea zlokalizowania kompleksu muzycznego dla krakowskich orkiestr w Cichym Kąciku sięga lat 90-tych i ma swoje źródła w koncepcji prof. Stanisława Gałońskiego, ówczesnego dyrektora Capelli Cracoviensis. Powrót do tej idei, popieranej przez wybitne autorytety muzyczne Krakowa, nastąpił po rezygnacji z planów realizacji wspólnej inwestycji z Województwem Małopolskim na Grzegórzkach (z powodu przeszkód prawnych, które pojawiły się trakcie konkursu urbanistyczno-architektonicznego).

Prezydent Jacek Majchrowski podkreślił, że miejskie orkiestry: Capella Cracoviensis i Sinfonietta Cracovia – muzyczne wizytówki naszego miasta, potrzebują przestrzeni, w której będą mogły swobodnie wykonywać codzienną pracę artystyczną i administracyjną, ale też, że miasto w tej szczególnej lokalizacji potrzebuje funkcji społecznych i utrzymujących charakter tej ważnej symbolicznie części Krakowa.

Co już udało się zrobić?

Miasto opracowało analizę sektora muzycznego i zbadało popyt na muzykę klasyczną w Krakowie, biorąc pod uwagę najważniejsze istniejące centra, sale koncertowe, inicjatywy, festiwale, centra edukacji muzycznej. Opracowanie wykazało, że ze względu na swoją specyfikę, środowisko Akademii Muzycznej, liczbę osób zatrudnionych w branży muzycznej, orkiestr zawodowych i amatorskich, scenę kompozytorską, mocne środowisko muzyki dawnej, a także współczesnej i nowej, liczbę chórów i zespołów (zarówno zawodowych i amatorskich) Kraków potrzebuje kilku silnych ośrodków muzycznych, a także myślenia policentrycznego adekwatnego do statusu metropolitarnego miasta i rozwoju dzielnic mieszkalnych w różnych częściach miasta.

Na tej podstawie została wypracowana koncepcja kompleksu muzycznego w Cichym Kąciku, a także zostały stworzone wyjściowe wytyczne konkursu architektoniczno-urbanistycznego. Międzynarodowy konkurs na kompleks muzyczny w Cichym Kąciku został zrealizowany przez  Krakowski Oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich. W konkursie, którego wyniki poznaliśmy w grudniu ubiegłego roku, zwyciężył projekt przygotowany przez biuro architektoniczne BE DDJM Architekci Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie.

W Cichym Kąciku powstanie nowoczesna sala koncertowa z widownią na 1000 miejsc, wyposażona w scenę dla 120 muzyków i balkon mogący pomieścić 80-osobowy chór, a także aula na 300 osób, trzy wielofunkcyjne sale prób, garderoby oraz biura miejskich orkiestr, a także przestrzeń kreatywna z miejscem na edukację muzyczną. W budowanym obiekcie zostaną wykorzystane najlepsze światowe rozwiązania urbanistyczne, architektoniczne, akustyczne i funkcjonalne. Zgodnie z planem budynek ma powstać do 2023 r. W obiekcie planuje się rozwiązania techniczne gwarantujące najwyższe doznania akustyczne; miejsce ma być wyposażone w technologię pozwalającą rejestrować i transmitować wszelkie organizowane tu wydarzenia. Dodatkowo koncepcja aranżacji zieleni wokół obiektu zakłada wykorzystanie starodrzewu, utrzymania wysokich walorów widokowych na panoramę Kopca Kościuszki i sylwetę Starego Miasta. Ogród ma tętnić życiem i być miejscem spędzania czasu zarówno przez melomanów, jak i codziennych użytkowników Błoni czy studentów pobliskiego miasteczka AGH.

Miasto, wspólnie z dyrektorami Capelli Cracoviensis i Sinfonietty Cracovii pracuje nad opracowaniem planu funkcjonalno-użytkowego Centrum, w którym zostaną uwzględnione potrzeby obu zespołów, w szczególności szczegóły użytkowania przestrzeni administracyjnych i pomieszczeń na próby sekcyjne.

Dodatkowe informacje o wynikach konkursu, wyróżnionych projektach oraz zwycięskiej koncepcji można znaleźć tutaj

Centrum muzyki zwycięski projekt

Obiekt dopasowany do potrzeb twórców i odbiorców muzyki

– Gratuluję miastu Kraków, że zdobyło się na ten konkurs i że zdołało go przeprowadzić w tak szybkim czasie w kontekście tak trudnym, jak pandemia. Gratulacje dla Stowarzyszenia Architektów Polskich, laureatów i wszystkich zwycięzców. W zwycięskiej pracy widać znakomitą znajomość dobrych wzorców, rytmiczność, porządek, elegancję, która gwarantuje ponadczasowość. Dziękuję za zaproszenie do komitetu honorowego, co poczytuję sobie za zaszczyt i co tłumaczę moim doświadczeniem przy budowie Sali NOSPR w Katowicach. Chciałem podkreślić ten aspekt, aby wskazać ogromne znaczenie projektowanego obiektu w Cichym Kąciku, bo to miejsce o szczególnym genius loci, które ma być siedzibą dwóch wspaniałych orkiestr. Ta siedziba będzie dla nich drugim domem i chciałbym, aby o tym wszyscy pamiętali na każdym etapie pracy nad projektem. Ten aspekt jest równie ważny, jak wszystkie inne przyświecające architektom, projektantom, wykonawcom – podkreślił Tomasz Konior, architekt, m.in. Sali Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

Podczas spotkania w imieniu architektów, jak też mieszkańców dzielnicy Zwierzyniec – Salwator wypowiedziała się Marta Anna Urbańska, która podkreśliła, że inwestycja jest pożądana i dobrze odbierana przez mieszkańców dzielnicy i nawiązała do codziennej pracy muzyków, którzy przez wiele lat marzyli o działalności artystycznej w tej symbolicznej dla miasta lokalizacji.

Komitet Honorowy

Zaproszenie do powołanego jesienią ubiegłego roku Komitetu Honorowego dla budowy Centrum Muzyki przyjęli wybitni przedstawiciele świata muzycznego, którzy patronują działaniom związanym z powstaniem Krakowskiego Centrum Muzyki i współpracują z zespołem zadaniowym, a także mogą doradzać, dzielić się wiedzą i doświadczeniami.

Zaproszenie do prac Komitetu przejęli: Adam Balas, Daniel Cichy, Marek Chołoniewski, Marcel Chyrzyński, Kaja Danczowska, Stanisław Gałoński, Małgorzata Jantos,  Dominik Jaśkowiec,  Tomasz Konior, Stanisław Krawczyński, Małgorzata Małaszko-Stasiewicz, Paweł Orski, Paweł Pawlik, Elżbieta Penderecka, Robert Tyrała, Wojciech Widłak oraz Joanna Wnuk-Nazarowa.

– To zaszczyt dla mnie, za który jestem wdzięczna,  z zaproszenia do Komitetu Honorowego dla budowy tego ważnego obiektu muzycznego Krakowa. Gratuluję Miastu odwagi i determinacji podejmowanej w niełatwych czasach. Z pewnością obydwie orkiestry: Capella i Sinfonietta to jedne z najbardziej aktywnych i najwyżej cenionych polskich orkiestr. To ważne, że będą miały nareszcie swoją siedzibę. A ja w imieniu swoim i mojej redakcji potwierdzam wsparcie Dwójki i wierzę w rozwój współpracy we wszystkich wymiarach funkcjonowania tego obiektu i samych zespołów – stwierdziła Małgorzata Małaszko-Stasiewicz, dyrektor i redaktor naczelna Programu 2 Polskiego Radia, członkini Komitetu.

W trakcie spotkania i dyskusji moderowanej przez Marka Kaszyńskiego, prezesa SARP Kraków,  potrzebę powstania miejsca będącego siedzibą miejskich orkiestr i proponującego krakowianom i odwiedzającym bogatą, różnorodną ofertę muzyczną podkreśliło wiele osób.

– Dziękuję za zaproszenie do Komitetu budowy Krakowskiego Centrum Muzyki. To dla nas ogromna szansa, także z perspektywy Akademii. Kształcimy potencjalnych członków obydwu zespołów, dla których to będzie dom. Stoimy przed długo wyczekiwaną, ale wreszcie realną szansą na budowę profesjonalnej sali koncertowej. Tej szansy nie wolno nam zmarnować. To inwestycja na pokolenia. Ważniejsze od przekonywania o wartości pomysłu na lokalizację jest zwracanie uwagi na to, aby w tej inwestycji dopracowane były wszystkie szczegóły umożliwiające komfort codziennej pracy wszystkich zespołów. Dlatego chciałbym zwrócić uwagę na zabezpieczenie przestrzeni obydwu zespołów w taki sposób, aby miały niezbędną swobodę działania – powiedział prof. Wojciech Widłak, rektor Akademii Muzycznej w Krakowie. Podkreślił jednocześnie znaczenie społecznego otwarcia tej inwestycji i stworzenie miejsca przyjaznego dla odwiedzających.

W podobnym duchu wypowiedział się także Jurek Dybał, dyrektor artystyczny orkiestry Sinfonietta Cracovia, który zwrócił uwagę, jak ważna w codziennej pracy jest możliwość organizowania prób sekcyjnych, a także walory akustyczne miejsca i jego wyposażenie w najnowocześniejsze parametry techniczne dla zapewnienia orkiestrom pola do pełnego rozwoju. Z kolei Jan Tomasz Adamus, dyrektor Capelli Cracoviensis,  nazwał powstający kompleks muzyczny „oknem na świat” i przywołał możliwości, jakie daje obydwu orkiestrom planowany metraż, trzy sale i możliwość grania o różnych porach dnia. Zażartował także, że gdyby przez 365 dni w roku w 5 salach obiektu dawać 3 koncerty dziennie, wówczas można byłoby zorganizować w obiekcie niemal 5,5 tys. koncertów.

Zgodnie z planem pierwsze koncerty w Krakowskim Centrum Muzyki w Cichym Kąciku mają się odbyć na przełomie 2023 i 2024 roku.

Centrum muzyki_laureat I nagrody

 

pokaż metkę
Autor: ANNA LATOCHA
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-01-29
Data aktualizacji: 2021-02-02
Powrót

Zobacz także

Znajdź