Zima, jakiej nie było od lat
Obecna zima jest najdroższą zimą w historii Krakowa. Od 15 października 2020 r. do tej pory, akcja „Zima” kosztowała ponad 38 mln zł. Tym samym przekroczony został poprzedni rekord kosztów. Temperatury sięgające nawet –20°C, obfite odpady śniegu, deszcz padający przy temperaturze –8°C – tegoroczna zima nie oszczędza Krakowa.
Zaledwie w ciągu kilku dni, od 6 do 11 lutego, zimowa akcja kosztowała 11,6 mln zł, a pracownicy MPO Kraków przepracowali łącznie 42 tysięcy godzin. Dla porównania, cała poprzednia zima kosztowała 8,4 mln zł.
W ciągu sześciu najcięższych dni wysypano na ulice Krakowa ponad 10,4 tys. ton soli i 3 tys. ton piasku, a przez większość czasu w mieście pracowało 100 proc. dostępnego sprzętu i ludzi. Najtrudniejszym dniem był poniedziałek, 8 lutego, ponieważ nad ranem spadł marznący od razu deszcz i utwardził śnieg, który było bardzo trudno usunąć. Lód i śnieg z większości chodników trzeba było skuwać ręcznie łopatami, a sól działała na śnieg dużo słabiej niż zazwyczaj – dlatego odśnieżanie miasta trwało dłużej.
Aby dobrze zobrazować skalę tej pracy wystarczy wyobrazić sobie, w jaki sposób sól dociera do Krakowa z kopalni. Przywożą ją ciężarówki z naczepami i w każdej z nich znajduje się 20 ton soli. Aby więc przywieźć tyle soli, ile było potrzeba na te sześć dni, musiały przyjechać 522 tiry wypełnione solą. Gdyby przyjechały wszystkie jednocześnie, korek do bazy MPO miałby prawie 10 km.
Odśnieżaniem Krakowa zajmuje się łącznie 1 000 osób, głównie pracowników MPO Kraków, ale też wykonawczych firm zewnętrznych, które również realizują część zadań.
MPO Kraków ma na co dzień do wykorzystania 252 jednostki, w tym: 67 solarek, 39 jednostek do utrzymania chodników, 37 zespołów do utrzymania obiektów inżynierskich, dziewięć zespołów do wywozu śniegu, 58 jednostek do utrzymania ulic, 36 zespołów do utrzymania terenów wewnątrz osiedli i sześć zespołów do utrzymania miejsc postojowych.
Pracownicy Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania do odśnieżania stosują sól wyłącznie na jezdniach i starają się nie solić w pobliżu zieleńców i terenów zielonych. Na obszarze Starego Miasta wykorzystywany jest wyłącznie chlorek wapnia i piasek.
Inne, alternatywne, środki są w większości przypadków oparte na innych rodzajach soli – chlorku wapnia albo chlorku magnezu lub alkoholu, octanów oraz mrówczanów i są wielokrotnie droższe – sam chlorek wapnia w tym momencie jest 10-krotnie droższy od soli drogowej.
W przypadku zimowego utrzymania, ponad połowa długości chodników w mieście jest w gestii zarządców i właścicieli nieruchomości, którzy często stosują sól. MPO na chodnikach wykorzystuje mieszankę soli z piaskiem wyłącznie w przypadku ryzyka wystąpienia gołoledzi. Zakaz używania soli obowiązuje natomiast na terenach parków i zieleńców utrzymywanych przez Zarząd Zieleni Miejskiej. Jest to sprawdzane przez miejskich ogrodników, a każdy przypadek użycia soli skutkuje naliczeniem kar umownych na firmy wykonawcze utrzymujące parki.
Kraków został podzielony na cztery obszary i trzy rejony utrzymania, które swoim zakresem obejmują:
- drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne (komunikacja zbiorowa) oraz Rynek Główny i ulice wewnątrz pierwszej obwodnicy – łącznie 693 km
- pozostałe drogi gminne i wewnętrzne – 692 km
- chodniki – 1 040 tys. m2
- drogi rowerowe – 138 km (w tym wydzielone drogi rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe, ciągi pieszo–jezdno-rowerowe oraz kontrapasy i pasy dla rowerów utrzymywane w obrębie jezdni)
- tereny wewnątrzosiedlowe (drogi, chodniki) – 845 tys. m2
- chodniki w Strefie Płatnego Parkowania – 70 tys. m
- przystanki autobusowe i tramwajowe – 138 tys. m2 (1 571 szt.).
Mieszkańcy mogą przysyłać zgłoszenia o oblodzeniu i opadach, konieczności odśnieżania ulic i chodników bezpośrednio do dyspozytorni akcji „Zima” mailowo: interwencje24h@mpo.krakow.pl i telefonicznie: 12 646 23 61 lub kontaktować się bezpośrednio ze spółkami i służbami odpowiedzialnymi w danym zakresie.
Jednostki zaangażowane w akcję „Zima”:
- MPEC – utrzymanie sieci ciepłowniczej, usuwanie awarii, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej
- MPK – zapewnienie sprawności komunikacji miejskiej
- MPO – koordynacja akcji, oczyszczanie dróg i chodników ze śniegu, lodu i gołoledzi, monitoring stanu dróg i reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, całodobowe dyżury dyspozytorów
- MPWiK – utrzymanie sieci wodociągowej, usuwanie awarii sieci, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej
- Straż miejska – utrzymanie porządku i kontrola, przyjmowanie zgłoszeń od mieszkańców
- ZDMK – utrzymanie i oczyszczanie torowisk tramwajowych, usuwanie awarii
- ZZM – utrzymanie terenów zielonych, chodników i ścieżek rowerowych w parkach i bulwarach wiślanych
Kontakty dla mieszkańców:
- MPEC – całodobowe telefony i na bieżąco aktualizowana strona internetowa: 993, 12 644 18 72, mpec.krakow.pl
- MPK – całodobowe numery telefonów: 19 150, 12 254 13 00
- MPO – całodobowe numery telefonów: 12 646 23 61, e-mail: interwencje24h@mpo.krakow.pl
- MPWiK – całodobowe telefony i na bieżąco aktualizowana strona internetowa: 994, 12 424 23 03, 12 422 92 05, 800 130 060, wodociagi.krakow.pl
- Straż miejska – telefony alarmowe: 986
- ZDMK – całodobowy telefon: 12 616 75 55
- ZZM – 12 201 02 42