Nasze Miasto rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

296 „wraków” w niecałe trzy miesiące - strażnicy miejscy czyszczą ulice i osiedla

Problem porzuconych, zniszczonych i zdekompletowanych pojazdów nieużytkowanych od lat spędza sen z powiek mieszkańcom Krakowa. Dlatego tak ważne są codzienne działania strażników miejskich, którzy przy ogromnym wsparciu samych mieszkańców, doprowadzają do ich usunięcia.  

Fot. Straż Miejska Miasta Krakowa

Tylko od początku tego roku prawie 300 aut opuściło swoje dotychczasowe miejsca parkingowe. To o ponad 60 samochodów więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Część z nich trafiła na parking miejski, reszta została usunięta przez samych właścicieli.

Pojazdy nieużytkowane, nazywane potocznie wrakami, zajmują nie tylko tak cenne miejsca postojowe w mieście, ale zagrażają także środowisku naturalnemu. Pozostawione, niesprawne, z czasem stają się odpadem, w dodatku bardzo niebezpiecznym. Zgodnie z przepisami stare samochody powinniśmy wyrejestrować i poddać recyklingowi.

Przepisy

Zgodnie z art. 50a ustawy Prawo o Ruchu Drogowym straż miejska może usunąć pojazd, którego stan wskazuje, że nie jest on użytkowany oraz pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych, znajdujący się na drodze publicznej, w strefie ruchu oraz w strefie zamieszkania.

Pojazdy z dróg wewnętrznych mogą być usunięte tylko wtedy, gdy stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa osób, czyli np. posiadają wystające ostre elementy, rozbite szyby.

W sytuacji gdy pojazd zaparkowany jest na drodze wewnętrznej i nie stanowi zagrożenia – nie ma podstaw, aby go usunąć. Strażnicy rozmawiają wówczas z właścicielem pojazdu i proszą go o doprowadzenie auta do stanu używalności lub usunięcie go z miejsca.

Przesłankami, które decydują o tym, że pojazd może być uznany jako nieużytkowany są m.in.:

  • brak aktualnych badań technicznych w dowodzie rejestracyjnym
  • brak aktualnej polisy OC
  • uszkodzone urządzenia, karoseria lub wyposażenie pojazdu (np. w wyniku kolizji, wypadku drogowego)
  • brak kilku z następujących podzespołów: drzwi (ich zamknięć), szyb, kół, opon, świateł
  • zdewastowane lub zdekompletowane wnętrze pojazdu.

Pojazdy nieużytkowane trafiają na parking miejski. Koszty odholowania oraz koszty postoju na płatnym parkingu ponosi właściciel. Pojazd nieodebrany przez uprawnioną osobę w terminie sześciu miesięcy od dnia jego usunięcia, uznawany jest za porzucony z zamiarem wyzbycia się i wówczas przechodzi na własność gminy.

Zgłoszenia o nieużytkowanych samochodach należy kierować do straży miejskiej pod nr 986 lub na adres interwencje@um.krakow.pl.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-03-15
Data aktualizacji: 2022-03-18
Powrót

Zobacz także

Znajdź