Postulaty ekologiczne w szkołach
Fotowoltaika na szkolnych dachach, ogródki przyszkolne, ekologiczne wyprawki dla uczniów - to tylko niektóre z proekologicznych pomysłów jakie zaproponowali radni z Młodzieżowej Rady Krakowa. Wysłuchali ich radni z Komisji Ekologii i Ochrony Powietrza RMK.
Młodzieżowi radni zaproponowali szereg pomysłów proekologicznych, które są pomysłami młodzieży z krakowskich szkół. Niektóre z nich przedstawili radnym z Komisji Ekologii i Ochrony Powietrza. Montaż paneli fotowoltaicznych na szkolnych dachach, ekologiczne stołówki, zakładanie ogródków przyszkolnych tworzonych przez młodzież i dla młodzieży, które miały by być zarówno strefą relaksu jak i propagować samodzielną uprawę roślin, czy ekologiczne wyprawki dla uczniów. Są to niektóre z pomysłów krakowskiej młodzieży szkolnej, by wzmocnić w rówieśnikach postawy proekologiczne i walczyć o lepszy klimat. Jak mówili przedstawiciele Młodzieżowej Rady Krakowa: Jadwiga Mizerska, Patryk Golba-Zawadzki i Jakub Giza, są to jedynie propozycje zebrane wśród krakowskich uczniów. Głównymi postulatami MRK jest dofinansowanie i tworzenie nowych stołówek, szczególnie w szkołach średnich. Jak argumentują, ważnym jest, aby młodzież spożywała produkty zdrowe, nie przetworzone i dostępne w szkole. Drugą kwestą, o jaką postuluje młodzież, jest przeznaczenie osobnych środków finansowych do dyspozycji samorządów uczniowskich. – Uczniowie najlepiej wiedzą, jak te środki wykorzystać i czego oczekują ich rówieśnicy – mówiła Jadwiga Mizerska.
- Bardzo ważne są takie oddolne inicjatywy i mocno je wspieramy. Niektórych z nich nie jesteśmy w stanie zrealizować, gdyż dochodzą do tego kwestie formalne. To, czego nie możemy zmienić od razu, możemy zmieniać powoli, częściowo jak np. było z oczyszczaczami powietrza – mówiła przewodnicząca Komisji Ekologii i Ochrony Powietrza Anna Prokop-Staszecka.
Podobnego zdania była dyrektorka Wydziału Edukacji Anna Domańska, która zaproponowała przedstawicielom MRK spotkanie, by przeanalizować wszystkie pomysły. Domańska studziła nieco emocje młodzieży, gdyż jak sama przyznała, wiele z pomysłów już na tym etapie nie będzie mogło być zrealizowanych ze względów finansowych bądź prawnych. – Jednak nie chcę też obniżać Państwa zaangażowania i powiem, że wiele z wymienionych pomysłów jest zapisanych w programach profilaktyczno-wychowawczych szkół. Trzeba jedynie wyegzekwować od dyrektorów, czy realizują te działania – dodała Anna Domańska.
Komisja ma skonsultować się także z grupą radców prawnych w sprawie możliwości dofinansowania szkół i przekazania specjalnych środków tylko do dyspozycji samorządów uczniowskich.