Tramwaj na Złocień i rozbudowa ul. Domagały
O wielowariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej wraz z pętlą tramwajową i parkingiem P+R oraz rozbudowie ulicy Domagały w obszarze Rybitw rozmawiano podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury Rady Miasta Karkowa.
Zadanie podzielone zostało na trzy części. Pierwsza to przedłużenie linii tramwajowej od pętli tramwajowej Mały Płaszów do rejonu węzła drogowego Kraków Przewóz, druga to rozbudowa ul. Domagały od skrzyżowania z ul. Nad Drwiną do skrzyżowania z ulicami Śliwiaka i Bartników. Trzecia natomiast dotyczy studium koncepcyjnego czterech korytarzy drogowo-tramwajowych wraz z pętlą tramwajowo-autobusową w rejonie osiedla Złocień.
Trzecia część opracowania konsultowana była już z mieszkańcami Krakowa w zeszłym roku, wybrali oni wariant z linią tramwajową w ciągu ul. Domagały. Raport z konsultacji można znaleźć tutaj. Dwie pierwsze części konsultowane były w czerwcu tego roku. Więcej o konsultowanych wariantach można przeczytać tutaj.
Radny Michał Drewnicki podkreślał, że przedłużenie linii tramwajowej będzie miało największy sens, jeżeli zostanie pociągnięte do osiedla Złocień. – Ten teren będzie się rozwijał, ale w pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o mieszkańców osiedla Złocień. Kiedy można będzie rozpocząć procedurę budowy tramwaju na Złocień? – pytał wiceprzewodniczący RMK. Radna Grażyna Fijałkowska chciała natomiast wiedzieć, kiedy planowane są prace nad rozbudową ul. Domagały? Głos zabrali także mieszkańcy osiedla Złocień, którzy również przekonywali, żeby w pierwszej kolejności tramwaj puścić na osiedle Złocień, dopytywali także, czy konieczna będzie zmiana planów miejscowych do realizacji tej inwestycji.
- Aby powstał tramwaj na osiedle Złocień, musi zostać wykonany element wspólny, czyli odcinek od Małego Płaszowa do ul. Domagały i na to zadanie musimy uzyskać decyzję środowiskową. Konieczne będzie także zarezerwowanie w budżecie ok. 450 mln zł na jego realizację. Aby działać dalej, musimy uzyskać warunki środowiskowe dla kolejnego odcinka, do ul. Agatowej. Budowa linii tramwajowej na osiedle Złocień, wraz z pętlą wyniesie kolejne 330 mln zł – tłumaczył Jacek Bednarz, przewodniczący Komisji Infrastruktury.
Zastępczyni Dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej i Klimatu Ewa Bielas wyjaśniała także, że do realizacji linii tramwajowej na osiedle Złocień nie będzie konieczna zmiana planów miejscowych. Natomiast pierwsze prace przy rozbudowie ul. Domagały będą możliwe w 2027 r., jeżeli nie będzie żadnych opóźnień.