Turystyka rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Trzecia edycja projektu City Helpers dobiega końca

Niebieska koszulka, pomarańczowy plecak i czapka, a do tego obowiązkowo uśmiech na twarzy – to znaki rozpoznawcze miejskich pomocników, których na ulicach Krakowa można spotkać od 16 czerwca. Tegoroczna edycja projektu dobiega końca dziś, 31 sierpnia City Helpers pojawią się ostatni raz w historycznym centrum miasta. 
 

Fot. Ela Marchewka / UMK

City Helpers po raz trzeci dbają o funkcjonowanie centrum miasta

Rynek Główny i Kazimierz tętnią życiem niemal przez całą dobę. Krzyżują się tutaj drogi mieszkańców i turystów, a o ich komfort dbają miejscy pomocnicy. Ich zadaniem jest wychwytywanie niewłaściwych zachowań w zabytkowym centrum miasta, a także udzielanie informacji i promowanie lokalnych wydarzeń kulturalnych. City Helpers po raz pierwszy pojawili się na ulicach Krakowa w 2021 r., a ich praca spotkała się z pozytywnym odbiorem ze strony turystów, mieszkańców, przedsiębiorców oraz placówek dyplomatycznych. W tym roku od 16 czerwca do dziś, 31 sierpnia miejscy pomocnicy po raz trzeci działają na rzecz zrównoważonej turystyki w mieście, dbając aby Kraków był miejscem przyjaznym dla wszystkich.

Projekt City Helpers w liczbach

W czasie swojej pracy miejscy pomocnicy korzystają ze specjalnej aplikacji, która pozwala na monitoring projektu. W ciągu ponad miesiąca pracy zarejestrowano 7454 działań, z czego 4645 razy udzielono różnego rodzaju informacji – turystycznej, kulturalnej, związanej z bieżącymi wydarzeniami i atrakcjami w mieście, komunikacją miejską. W gorące dni pytano także o parki i kąpieliska. Podjęto 1782 interwencji dotyczących Parków Kulturowych, przede wszystkim w sprawie potykaczy, handlu obnośnego, głośnej muzyki z lokali, nieodpowiedniego oświetlenia zewnętrznego lokali oraz reklam.

478 osobom udzielono różnego rodzaju pomocy, np. związanej z urazami. Nie można nie wspomnieć o interwencjach związanych z zakłócaniem porządku, takich jak hałas, spożywanie alkoholu w miejscach publicznych – tego rodzaju działań zanotowano 480. Niekiedy konieczna była także współpraca ze Strażą Miejską Miasta Krakowa, w 69 przypadkach City Helpers musieli skontaktować się ze strażnikami miejskimi, dzwoniąc na specjalny telefon interwencyjny.

Nowości w projekcie City Helpers

Tegoroczna edycja projektu została zmodyfikowana w oparciu o doświadczenia z poprzednich lat. Z myślą o mieszkańcach wydłużony został czas pracy City Helpers – w dni powszednie obecni są na Starym Mieście i Kazimierzu do godziny 21.00, w weekendy zaś aż do 1.00 w nocy. Pozwala to na lepsze zarządzanie gospodarką nocną, co sprawdza się szczególnie w miesiącach wakacyjnych, gdy ruch turystyczny w mieście rośnie.

Odświeżona została także treść i wygląd ulotek, z których korzystają City Helpers. Goście witani są w Krakowie - mieście gościnnym i bezpiecznym, które w tym roku świętuje 45-lecie wpisu na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Odwiedzający zapraszani są do odkrywania miejsc poza utartym szlakiem, kosztowania krakowskiej kuchni i poznawania bogactwa krakowskiego dziedzictwa. Jednocześnie proszeni są o respektowanie uniwersalnych zasad – poszanowanie ciszy nocnej, dbanie o porządek, niespożywanie alkoholu w miejscu publicznym, ale także o rozsądne korzystanie z hulajnóg i rowerów oraz proekologiczne zachowania.
W tym roku miejskich pomocników rozpoznać można po charakterystycznych pomarańczowo-niebieskich strojach, nawiązujących do inicjatywy Respect Kraków, której częścią jest projekt City Helpers.

Szeroko zakrojona współpraca

Miejscy pomocnicy przeszkoleni są w zakresie pierwszej pomocy, a w razie nagłej potrzeby mogą udzielić pomocy mobilnym urządzeniem do ratowania życia AED. O szkolenie oraz wyposażenie ekipy City Helpers zadbała Fundacja Ratuj Życie, która udostępniła także defibrylator znajdujący się w mobilnym rowerze cargo, wypożyczonym przez Zarząd Transportu Publicznego. City Helpers swobodnie posługują się językiem angielskim, ale dzięki współpracy z krakowską firmą Vasco, każdy z patroli wyposażony został w elektroniczny translator Vasco V4, który pozwala porozumieć się w 76 językach. Tłumacze wspierają miejskich pomocników w pracy z odwiedzającymi z całego świata, którzy nie posługują się językiem angielskim, najczęściej pomagając w komunikacji w języku włoskim, hiszpańskim, hebrajskim i ukraińskim.

City Heleprs ambasadorami programu Respect Kraków

Projekt City Helpers jest częścią programu Respect Kraków, którego podstawą są współpraca i wzajemne poszanowanie potrzeb interesariuszy rynku turystycznego – w szczególności turystów, mieszkańców oraz przedsiębiorców. Naczelną ideą programu jest zwrócenie uwagi turystom, że Kraków to nie tylko atrakcyjną destynacja turystyczna, ale także dom dla tysięcy mieszkańców, którzy chcą, by ich potrzeby także były respektowane. Goście odwiedzający miasto mogą zapoznać się z ideą Respect Kraków już po przylocie na krakowskie lotnisko, gdzie w hali odbioru bagażu wyświetlane są komunikaty skierowane do przylatujących pasażerów. Grafiki Respect Kraków zobaczyć można także na miejskich nośnikach: digital citylightach, automatach Krakowskiej Karty Miejskiej oraz na plakatach zachęcających do przestrzegania ciszy nocnej. Dodatkowo w internecie od 1 czerwca do 15 września prowadzona jest kampania informacyjna, skierowana do turystów planujących odwiedzić Kraków oraz zagranicznych gości, którzy już przebywają w mieście.

Projekt City Helpers realizowany jest przez Urząd Miasta Krakowa, operatorem działań jest Krakowskie Forum Kultury.

city helpers 2023_grafika

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marcin Drobisz
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2023-08-03
Data aktualizacji: 2023-08-31
Powrót

Zobacz także

Znajdź