SCT przedmiotem dyskusji na Komisji Ekologii
Strefa Czystego Transportu elektryzuje krakowską opinię publiczną. Była też głównym tematem posiedzenia Komisji Ekologii i Ochrony Powietrza Rady Miasta Krakowa.
Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Jakości Powietrza Paweł Ścigalski przedstawił radnym informacje jak teraz, po unieważnieniu 11 stycznia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie dotychczasowej uchwały o Strefie Czystego Transportu, przedstawia się sytuacja prawna uchwały. Paweł Ścigalski poinformował, że sytuacja się skomplikowała i Miasto oczekuje na pisemne uzasadnienie wyroku (i jego uprawomocnienie się, likwidujące obecną uchwałę o SCT). Dyrektor Zarządu Transportu Publicznego, Łukasz Franek uzupełnił wypowiedź, że w oparciu o te uwagi przygotowany zostanie projekt nowej uchwały o strefie i będzie on poddany szerokim, powszechnym konsultacjom społecznym, przeprowadzonym we wszystkich dzielnicach Krakowa – tak, aby możliwie najwięcej mieszkańców wypowiedziało się na temat przygotowywanych zapisów.
Dalsza część posiedzenia Komisji Ekologii i Ochrony Powietrza poświęcona była dyskusji na temat „dlaczego Strefa Czystego Transportu jest potrzebna”. Udział w dyskusji wzięli przedstawiciele Krakowskiego Alarmu Smogowego, Polskiego Klubu Ekologicznego i mieszkańcy Krakowa. Z wszystkich głosów przebijały przesłania, że jakość powietrza w mieście, mimo, ze Kraków poczynił ogromne postępy w walce z zanieczyszczeniem, jest wciąż niezadowalająca. Chodzi głównie o stężenie dwutlenku azotu, który jest podstawowym czynnikiem wywołującym choroby układu oddechowego, takie jak astma czy POCHP, choroby układu krążenia, a także ma wpływ na pogłębienie stanów depresyjnych. Problem ten dotyka w bardzo dużym stopniu dzieci. Poruszono również temat kosztów, tak często podnoszony przez przeciwników wprowadzenia SCT mówiąc, że warto przyjrzeć się kwotom jakie ponoszą mieszkańcy, a także budżet miasta ze względu na leczenie skutków zanieczyszczenia dwutlenkiem azotu.
Anna Prokop-Staszecka, Przewodnicząca Komisji podkreśliła, że najważniejsze jest prawo do życia i uświadomienie mieszkańcom, ile zła niesie funkcjonowanie w tak zanieczyszczonym środowisku i że celem wprowadzenia Strefy Czystego Transportu jest poprawa jakości życia mieszkańców poprzez ograniczanie emisji do atmosfery szkodliwych substancji pochodzących z transportu, generowanych w większości przez najstarsze pojazdy. Wszyscy uczestnicy dyskusji zgodzili się, że przed Miastem ogromna praca związana z uświadamianiem i edukacją mieszkańców, czyli że po przygotowaniu nowej uchwały, istnieje konieczność opracowania i przeprowadzenia zakrojonej na szeroką skalę kampanii społecznej na temat Strefy Czystego Transportu, jego obszaru i obowiązujących w niej zasad.
Radni z Komisji Ekologii i Ochrony Powietrza przyjęli podczas posiedzenia wniosek do Prezydenta Miasta Krakowa o jak najszybsze rozpoczęcie prac nad nowym projektem uchwały o Strefie Czystego Transportu z udziałem radnych Miasta Krakowa. Wniosek ma być przedstawiony na sesji Rady Miasta w dniu 17 stycznia br.