Rada Miasta rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Przyszłość krakowskiej oświaty

Rekomendacje dla kierunków rozwoju oświaty w kontekście strategii dla Krakowa – czyli gdzie powinna zmierzać krakowska edukacja – o tym m.in. mowa była na posiedzeniu Komisji Edukacji.

Fot. pexels.com

Zagadnienie przybliża prezentowany na posiedzeniu Komisji raport pn. "Kierunki rozwoju krakowskiej oświaty w kontekście celów strategicznych i operacyjnych Strategii Rozwoju Miasta". Zastępczyni Prezydenta Miasta Krakowa Anna Korfel-Jasińska podkreśliła, że raport jest efektem uchwały kierunkowej podjętej przez Radę Miasta Krakowa w kwietniu 2022 roku (uchwała Nr LXXXII/2344/22 Rady Miasta Krakowa z 13 kwietnia 2022 r. w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa mających na celu podjęcie działań strategicznych w obszarze rozwoju krakowskiej oświaty), a przy jego opracowaniu pracował zespół zadaniowy złożony m.in. z pracowników Wydziału Edukacji, Wydziału Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji, Miejskiego Centrum Obsługi Oświaty, przedstawiciela desygnowanego z Kuratorium Oświaty oraz przedstawicieli Rady Miasta Krakowa. Radnymi zaangażowanymi w prace zespołu byli Wojciech Krzysztonek i Łukasz Wantuch. Na posiedzeniu Komisji raport przedstawił prof. dr hab. inż. arch. Aleksander Noworól, kierownik i konsultant opracowania. Raport składa się ze 153 stron i jest dokumentem strategicznym, czyli pokazującym m.in. rekomendowane kierunki rozwoju krakowskiej oświaty. Tych rekomendacji jest 12 i to na nich, jako na głównym trzonie raportu, skupił się profesor Noworól. Pierwszą rekomendacją przedstawioną w raporcie jest „poprawa dostępności infrastruktury oświatowej poprzez lokalizację nowych przedszkoli, szkół i placówek” i opiera się ona na strategicznych założeniach „miasta 15-minutowego”. Co to oznacza w kontekście tej rekomendacji? Oznacza to rozbudowę sieci szkół podstawowych i przedszkoli w odległości nie większej niż 500 metrów w obszarze mieszkaniowym o dużej intensywności zabudowy i nie większej niż 750 metrów w obszarze o niskiej intensywności zabudowy. Wiąże się z tym również jedna z kolejnych rekomendacji, która mówi o „poprawie dostępności i jakości infrastruktury oświatowej poprzez ułatwienia transportowe i podwyższone standardy użytkowania”. Chodzi w niej głównie o zapewnienie dobrej i bezpiecznej drogi pieszej, rowerowej, czy transportem publicznym po to, by ograniczyć zjawisko dowożenia dzieci do szkoły. Jedną z ciekawych rekomendacji zawartych w dokumencie jest „wzmocnienie dobrostanu dzieci i młodzieży”. Obserwując pogarszającą się kondycję psychiczną i fizyczną młodego pokolenia zdaje się to być jeden z podstawowych celów dla polityki oświatowej Krakowa. W raporcie znalazły się też takie kierunki działań jak „podniesienie jakości procesu uczenia i uczenia się”, „wspieranie dzieci i młodzieży w uczeniu się nawyków zdrowego życia” czy „koncentracja na kompetencjach uniwersalnych, a nie wynikach egzaminów”. Całość raportu pn. "Kierunki rozwoju krakowskiej oświaty w kontekście celów strategicznych i operacyjnych Strategii Rozwoju Miasta", będzie procedowany na sesji Rady Miasta Krakowa.

W dalszej części posiedzenia Komisji Edukacji opiniowano projekty uchwał, które przedstawiła Dyrektor Wydziału Edukacji Anna Domańska. Zarówno projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta Krakowa na rok 2024 (dot. zwiększenia planu dochodów i wydatków w działach: 600, 700, 801 i 900) (druk nr 4036) - w zakresie merytorycznego działania Komisji, jak i projekt uchwały w sprawie możliwości podejmowania czynności związanych z postępowaniem rekrutacyjnym i postępowaniem uzupełniającym do przedszkoli, szkół i placówek prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków za pomocą środków komunikacji elektronicznej, innych środków łączności lub w trybie obiegowym (druk nr 3975), zostały zaopiniowane pozytywnie przez Komisję Edukacji. Również dwie propozycje inicjatyw uchwałodawczych, jedna zmieniająca uchwałę nr CXXVIII/3512/24 Rady Miasta Krakowa z 7 lutego 2024 roku w sprawie wskazania przedstawicieli Rady Miasta Krakowa do składu komisji konkursowych wyłaniających dyrektorów szkół i placówek prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków oraz druga, w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa w zakresie poprawy organizacji żywienia dzieci ze specjalnymi potrzebami żywieniowymi w publicznych żłobkach, przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych miasta Krakowa - zostały przyjęte. Członkowie Komisji Edukacji przyjęli również wniosek Komisji do Prezydenta Miasta Krakowa w przedmiocie znalezienia lokalizacji na budowę nowego przedszkola samorządowego na terenie Dzielnicy III Prądnik Czerwony.

W sprawach bieżących omawiana była sytuacja panująca w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. W prezentacji tego zagadnienia brali udział liczni przedstawiciele grona pedagogicznego liceum, pracownicy administracyjni, przedstawiciele związków zawodowych oraz Rady Rodziców. Po wysłuchaniu wystąpień radni Łukasz Wantuch i Wojciech Krzysztonek zgłosili wniosek formalny o kontynuowanie dyskusji nad sytuacją w Liceum na posiedzeniu Komisji, które ma się odbyć 19 marca i zaproszenie na nie obecnych na spotkaniu osób, nieobecnej na spotkaniu dyrektor VIII Liceum Ogólnokształcącego oraz przedstawicieli Zarządu Infrastruktury Sportowej (celem wyjaśnienia przedstawianych przez przedstawicieli problemów inwestycyjnych). Wniosek został przyjęty jednogłośnie.

pokaż metkę
Autor: Agnieszka Biernacka-Szpunar
Osoba publikująca: Joanna Górska
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2024-03-06
Data aktualizacji: 2024-03-06
Powrót

Zobacz także

Znajdź