Zgubiony dowód za granicą – co zrobić?
Okres wakacyjny to czas licznych wyjazdów zagranicznych – co zrobić, gdy za granicą zgubiliśmy lub skradziono nam dowód osobisty?
![](http://plikimpi.krakow.pl//zalacznik/484411/4.jpg)
Jeśli za granicą zgubiliśmy lub skradziono nam dowód osobisty, trzeba jak najszybciej zgłosić ten fakt, aby nas dowód osobisty został unieważniony.
Najprostszym i najszybszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z dostępnej e-usługi: Zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego. W przypadku, gdy nie posiadamy profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego czy e-dowodu, które pozwalają nam potwierdzić swoją tożsamość elektronicznie, pozostaje nam zgłoszenie utraty lub kradzieży dokumentu w polskiej placówce konsularnej. W tym przypadku należy wcześniej przygotować i wypełnić formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, który następnie składamy w najbliższej polskiej placówce konsularnej.
Formularz możemy złożyć osobiście, jeśli placówka konsularna znajduje się blisko naszego miejsca pobytu. W innym przypadku możemy go także wysłać także pocztą lub faksem.
Pamiętajmy, że zaświadczenie potwierdzające fakt zgłoszenia utraty dowodu osobistego otrzymamy z urzędu wyłącznie w przypadku osobistej wizyty w placówce konsularnej. Jeśli zgłaszamy utratę dowodu pocztą lub faksem, a chcemy otrzymać zaświadczenie, pamiętajmy o zaznaczeniu odpowiedniego pola z żądaniem na formularzu zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
Kolejnym krokiem powinno być zgłoszenie utraty dokumentu w swoim banku, aby informacja o tym pojawiała się w systemie bankowym, ale też u operatorów komórkowych. Warto to zrobić, nawet jeśli nie mamy konta w banku.
Warto także zadbać o to, abyśmy uzyskali dokument pozwalający nam na przekroczenie granic i spokojny powrót do domu, jeśli nie mamy z sobą paszportu. Wszystkie informacje uzyskamy w placówce konsularnej.
Po powrocie z urlopu należy zgłosić się do swojego urzędu i złożyć wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego.