Dodatkowe 80 mln zł dzięki nowym podatnikom
Już od 13 lat Kraków zachęca do płacenia podatku PIT w mieście. Wymierny efekt tej akcji widać w danych za 2023 rok: 703 tys. podatników, czyli ponad 33 tys. nowych osób płacących podatki w Krakowie i dodatkowe 80 mln zł, które dzięki nim zasili budżet miasta.
Pomysł akcji „Płać podatki w Krakowie” narodził się w Radzie Miasta Krakowa. Celem akcji jest zwiększenie przychodów do budżetu przez przyciągnięcie do Krakowa jak największej liczby nowych podatników. Akcja „Płać podatki w Krakowie” prowadzona jest od 13 lat. Zainicjował ją Bogusław Kośmider, obecnie przewodniczący Komisji Budżetowej i Finansów Rady Miasta Krakowa.
- Obecnie każdy nowy podatnik to ok. 2500 zł do budżetu miasta. Są to środki absolutnie ważne i każda złotówka, biorąc pod uwagę stan finansów miasta, jest niezwykle cenna – mówił Jakub Kosek, przewodniczący Rady Miasta Krakowa.
Wyniki tegorocznej akcji podczas konferencji prasowej prezentowali: Jakub Kosek, przewodniczący Rady Miasta Krakowa, radny Bogusław Kośmider, przewodniczący Komisji Budżetowej i Finansów Rady Miasta Krakowa, oraz Rafał Perłowski, zastępca dyrektora Wydziału Komunikacji Społecznej.
Netto, bez korekty wynikającej ze zgonów, przybyło w Krakowie w 2023 r. 25 tys. 784 podatników. Z uwzględnieniem zgonów oraz podatników nieprzypisanych do dzielnicy przybyło 33 tys. podatników. To wzrost o prawie 5 proc. Na koniec poprzedniej kadencji RMK spodziewano się 650 tys. osób płacących podatki w Krakowie, więc obecne 703 tys. podatników to znaczny wzrost. W 2011 roku, kiedy miasto po raz pierwszy zachęcało do płacenia podatków w grodzie Kraka, było 583 tys. 998 podatników.
– Na korzyść zwiększania bazy podatników przemawiać będzie cały czas zwiększająca się liczba mieszkańców Krakowa oraz fakt, że część mieszkańców wyprowadzających się do gmin podkrakowskich jest dalej płatnikami podatku PIT w Krakowie. Do tego niezbędne będzie przywrócenie badania dotyczącego poszerzania bazy podatników: jakie mamy jeszcze możliwości, jakie środki powinniśmy jeszcze podejmować. Każde partnerstwo najlepsze jest wtedy, kiedy korzystają obie strony, dlatego te zachęty, które są w ramach Karty Krakowskiej będziemy starali się zwiększać – mówił Jakub Kosek i jako przykład podawał preferencje w zakresie ceny pakietów startowych w ramach odbywających się w Krakowie biegów.
Akcja zachęcająca do płacenia podatków w Krakowie w tym roku przeprowadzona była od 22 lutego do 30 kwietnia. Tegoroczna kampania „Nadaj barwy swojemu miastu. Płać podatki w Krakowie” miała na celu w sposób metaforyczny wywołać skojarzenia odbiorców. Odwoływała się do metafory szarego/kolorowego miasta, które ubarwić można poprzez rozliczenie podatku w Krakowie.
– Te około 100 tys. zł wydane na kampanię promocyjną przyniosło kilkudziesięciomilionowe efekty. Są to jedne z najlepiej zainwestowanych pieniędzy w Krakowie – mówił Bogusław Kośmider, przewodniczący Komisji Budżetowej i Finansów. I dodawał, że Kraków jest jednym z niewielu miast, w którym następuje wzrost liczby mieszkańców oraz o wiele większy wzrost liczby podatników.
Co dalej?
Założenia na kadencję 2024-2029: ewolucyjna zmiana bazy i wzrost bazy podatku PIT do 750 tys. podatników. Przewidywana zmiana polityki finansowej państwa spowoduje, że wzrost bazy podatkowej będzie decydujący dla wzrostu dochodów. Dobrze to rokuje dla finansów Krakowa. Samorząd może dla wzrostu dochodów sporo zrobić, dlatego akcję „Płać podatki w Krakowie” warto kontynuować, a także zbadać, ile Kraków ma jeszcze potencjalnych podatników. Należy też podjąć zdecydowane działania w celu rozszerzania bazy podatku CIT oraz podatku od nieruchomości.
Prezentacja podsumowująca akcję zachęcającą do płacenia podatków w Krakowie