Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Mija rok od porozumienia w sprawie hulajnóg elektrycznych

Na początku sierpnia ubiegłego roku Zarząd Transportu Publicznego, w związku z brakiem oczekiwanych regulacji ustawowych, w imieniu miasta wynegocjował i podpisał porozumienie o współpracy z firmami, które prowadzą usługę wynajmu hulajnóg elektrycznych. W ciągu roku na koszt tych firm zostało usuniętych ponad 15 tys. źle zaparkowanych hulajnóg, dzięki czemu miasto zaoszczędziło prawie 170 tys. złotych.

Fot. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

Porozumienie z firmami Bolt, Lime i Tier miało na celu uporządkować działalność wynajmu hulajnóg elektrycznych w przestrzeni publicznej i wprowadzić zasady funkcjonowania korzystania z hulajnóg, a tym samym poprawić jakość przestrzeni publicznej i zwiększyć bezpieczeństwo przemieszczających się pieszych.

W związku z podpisanym porozumieniem ZTP przygotował obszar relokacji, a także wyznaczył na początku 170 punktów mobilności, w których powinno się pozostawić i wypożyczyć hulajnogę. Miejsca te są odpłatnie dzierżawione przez operatorów na potrzeby usługi wynajmu hulajnóg elektrycznych. Następnie ZTP wyłonił w przetargu firmę, której zadaniem jest relokacja źle pozostawionych hulajnóg. Po zakończeniu sezonu zimowego, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców strefa, w której obowiązują wynegocjowane zasady, została poszerzona prawie dwukrotnie, co spowodowało zwiększenie liczby punktów do 323. Dodatkowo do porozumienia od momentu rozpoczęcia swojej działalności w kwietniu tego roku dołączył kolejny operator Traficar.

Podsumowując pierwszy rok funkcjonowania porozumień od sierpnia ubiegłego roku zostało zrelokowanych ponad 15 tys. hulajnóg. Kwota, którą musiałoby ponieść miasto, za wykonaną pracę wynosiłaby prawie 170 tys. złotych. Natomiast z budżetu miasta Krakowa na to zadanie nie jest wydawana ani jedna złotówka, wszystkie koszty związane z relokacją pokrywają firmy prowadzące usługę wypożyczania hulajnóg elektrycznych. Dodatkowo w trakcie rozmów operatorzy wypracowali wiele rozwiązań technicznych i organizacyjnych mających ograniczyć do minimum sytuacje konieczności relokowania hulajnóg przez miasto, co widać w statystykach z ostatnich miesięcy. Jednocześnie poza zwrotem kosztów relokacji operatorzy wnoszą opłatę za korzystanie z punktów mobilności, której stawka jest wyznaczana na podstawie obowiązujących przepisów regulujących wysokość opłat za wykorzystanie przestrzeni publicznej na terenie miasta Krakowa na potrzeby prywatnej działalności. Przez pierwszy rok operatorzy wpłacili do budżetu miasta łącznie ponad 200 tys. złotych za wykorzystanie udostępnionej przestrzeni.

Porozumienia obowiązują dalej, a zgłoszenia dotyczące pozostawionych hulajnóg poza punktami mobilności przyjmowane są poprzez mail: hulajnogi@ztp.krakow.pl, gdzie należy załączyć zdjęcie oraz jak najbardziej szczegółowy adres z lokalizacją hulajnogi. Na stronie internetowej Zarządu Transportu Publicznego można zobaczyć szczegółową mapę obowiązującego obszaru oraz wyznaczonych punktów mobilności.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2024-08-09
Data aktualizacji: 2024-08-12
Powrót

Zobacz także

Znajdź