Rada Miasta rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Zmiana siedziby, dyskusja o podwyżkach

O wynagrodzeniach dla pracowników niepedagogicznych w jednostkach oświatowych oraz zmianie siedziby „Krakowskiego Ośrodka Kariery” mowa była podczas posiedzenia Komisji Edukacji.

Krakowski Ośrodek Kariery
Fot. materiały prasowe

- Zmiany wprowadzane niniejszą uchwałą mają na celu od 1 września 2025 roku usytuować Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną pn. „Krakowski Ośrodek Kariery” w nieruchomości na ul. Cechowej 19, pozostającej w zasobach nieruchomości Gminy Miejskiej Kraków. (…) Przeniesienie Poradni do nowej siedziby poszerzy ofertę placówki oraz umożliwi realizację zajęć odpowiadających na potrzeby środowiska. Poradnia przy ul. Wacława Popławskiego 17 zajmuje łącznie 350 m² wydzielonych w budynku pozostającym w trwałym zarządzie Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 61. Przenosząc się na ul. Cechową 19 poradnia pozyska 620 m² powierzchni użytkowej – czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały według druku nr 225. Jest to tzw. uchwała zamiarowa, przekształcenie ma zostać dokonane na podstawie odrębnej uchwały RMK. Obecny na posiedzeniu Komisji Marcin Jurczenko, dyr. Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej pn. „Krakowski Ośrodek Kariery” prosił radnych o pozytywne zaopiniowanie projektu uchwały, argumentował, że w nowej lokalizacji będą warunki do przyjmowania większych grup i organizowania konferencji oraz pracownicy po 26 latach zyskają własną siedzibę. Radni Rafał Zawiślak i Bartłomiej Kocurek pytali, czy jest kosztorys remontu oraz jakie środki zostały zabezpieczone w budżecie na przyszły rok. Magdalena Węgrocka-Szwalec, zastępca dyrektora Wydziału Edukacji udzieliła informacji, że remont budynku przy ul. Cechowej 19 widnieje na liście rankingowej zadań inwestycyjnych. Na rok 2025 w budżecie na ten cel przeznaczono 500 tys. zł. a na kolejny - 4 mln zł. Radni zgodnie podkreślali, że nierealne jest, by zmiana siedziby nastąpiła od przyszłego roku szkolnego, czyli 1 września 2025 r. Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały według druku nr 225.

Dysproporcje w wynagrodzeniach

Radni dyskutowali na temat wynagrodzeń dla pracowników niepedagogicznych w jednostkach oświatowych. – Od 2018 r. podwyżki następowały co około 2 lata w kwocie ok. 200 zł, ostatnia z nich była 1 lipca 2023 r. o 300 zł, wiązała się z minimalnym wynagrodzeniem. W lipcu 2024 r. założyliśmy podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego dla prawie 4 tys. etatów, co w sumie wynosi prawie 19 mln zł i jest to podwyżka wynikająca z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. (…) Wynagrodzenie zasadnicze każdego pracownika administracji i obsługi jest zgodne z rozporządzeniem. Rozumiem, że największe obawy wiążą się z dysproporcją w wynagrodzeniu np. głównej księgowej, a kucharza. Te różnice w wynagrodzeniach rzeczywiście są – mówiła Maria Klaman, zastępczyni Prezydenta Miasta Krakowa.

Obecni na posiedzeniu Komisji przedstawiciele krakowskich oddziałów Związku Nauczycielstwa Polskiego podkreślali, że głównie chodzi o duże dysproporcje w tabelach wynagrodzeń w poszczególnych grupach zaszeregowania. – Jako przedstawiciele pracowników zrzeszonych w ZNP wnosimy o podwyżkę 600 zł dla pracowników administracji i obsługi od 10 grupy zaszeregowania – mówiła jedna z przedstawicielek ZNP. – Podwyżki, które mają miejsce, to nie jest spłaszczanie, a wyrównywanie wynagrodzeń. Kwota, o którą państwo wnioskujecie jest bardzo duża biorąc pod uwagę stan finansów miasta. Te podwyżki są  wyzwaniem wobec tego w jakim stanie jest budżet miasta – odpowiadała Maria Klaman. Z kolei Magdalena Węgrocka-Szwalec dodawała, że w oświacie brakuje środków, by zamknąć rok w ramach zobowiązań, które już zostały podjęte i podkreślała, że trzeba pamiętać, że wprowadzenie podwyżek dla nauczycieli to dodatkowa konsekwencja dla samorządu w postaci udzielania wyższych dotacji dla oświaty niesamorządowej.

- Sytuacja w oświacie jest na tyle trudna, że powinniście państwo dokonać bilansu i przeglądu polityki miasta względem edukacji. To nie może być tak, że pracownik administracji czy obsługi zatrudniony w szkole jest na samym końcu – mówił Robert Lang, prezes ZNP oddział w Nowej Hucie.

Maria Klaman podkreślała też, że podwyżki jeszcze w tym roku wiązałyby się ze znalezieniem i przesunięciem środków, które musiałyby zostać zaakceptowane przez Radę Miasta Krakowa. Zaprosiła władze ZNP do rozmów w tej sprawie.

pokaż metkę
Autor: Magdalena Bartlewicz
Osoba publikująca: Joanna Górska
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2024-10-09
Data aktualizacji: 2024-10-09
Powrót

Zobacz także

Znajdź