Projekty na kolejne lata w ramach ZIT
Prezentacja wybranych projektów dotyczących Perspektywy Finansowej 2021 – 2027 i zgłaszanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz współpracy międzynarodowej w projektach unijnych, jak i przedstawienie harmonogramów naborów oraz możliwości aplikowania, to główne tematy poruszane na posiedzeniu Komisji Innowacji, Metropolii i Rozwoju Gospodarczego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) to instrument finansowy umożliwiający realizację projektów, które przyczyniają się do rozwiązania problemów i zaspokajania potrzeb mieszkańców obszaru objętego strefą ZIT tj. miejskiego (krakowskiego) obszaru funkcjonalnego. Warto przypomnieć, że do najważniejszych celów ZIT należy promowanie partnerskiego modelu współpracy różnych jednostek administracyjnych na miejskich obszarach funkcjonalnych. Realizowanie przez te jednostki zintegrowanych projektów zwiększa efektywność działań oraz podnosi wpływ miast i obszarów funkcjonalnie z nimi powiązanych, na kształt i sposób realizacji tych działań. W przypadku Krakowa prawną formą tego partnerskiego modelu jest Stowarzyszenie Metropolia Krakowska, skupiające 15 gmin. Anna Sochacka, Dyrektor Wydziału Strategii, Planowania i Monitorowania Inwestycji, przedstawiła Komisji wybrane obszary działań w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, w tym obszar związany z transportem, zawierający budowę i rozbudowę infrastruktury transportu szynowego, zakup taboru tramwajowego oraz budowę i rozbudowę infrastruktury rowerowej, jak i obszar związany z ochroną środowiska, skupiający się na podnoszeniu jakości powietrza i termomodernizacji. Dyrektor Sochacka wymieniła również obszar tzw. kompetencji miękkich czyli podnoszenie dostępności i jakości kształcenia zawodowego oraz usług społecznych.
Projekty Krakowa w ramach Strategii ZIT to 5 projektów z dofinansowaniem o wartości ok. 389 mln z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027, w tym: 4 projekty Gminy Miejskiej Kraków dotyczące infrastruktury budowy i rozbudowy transportu szynowego oraz rozwoju inteligentnych systemów transportowych oraz projekt MPK S.A. w Krakowie, dotyczący rozbudowy floty taboru tramwajowego. Projekty Krakowa w ramach Strategii ZIT to także 20 projektów z dofinansowaniem ok. 266 mln zł z Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski (FEM). Anna Sochacka, z projektów dofinansowywanych w ramach programu FEnIKS, wymieniła m.in. budowę linii tramwajowej KST (os. Krowodrza Górka – Azory) oraz przebudowę torowiska na ul. Starowiślnej wraz z infrastrukturą. Wśród projektów ZIT planowanych do dofinansowywania ze środków programu Fundusze Europejskie dla Małopolski zostały wymienione m.in. budowa ścieżek rowerowych z dofinansowaniem 13 mln zł, budowa dwóch węzłów przesiadkowych z łącznym dofinansowaniem blisko 150 mln zł oraz rozwój usług społecznych z dofinansowaniem ponad 52 mln zł.
W temacie harmonogramu naborów i możliwości finansowania w latach 2021-2027 radni z Komisji Innowacji, Metropolii i Rozwoju Gospodarczego zostali poinformowani, że nabór na FEnIKS Działanie FENX.03.01 Transport miejski - nabór niekonkurencyjny dla projektów realizowanych w ramach strategii ZIT zakończył się 28 czerwca 2024 roku i wszystkie 4 projekty Gminy Miejskiej Kraków zostały złożone w naborze. Obecnie trwa ocena wniosków. Nabór wniosków w ramach FEM, m.in. Działanie 2.19 Poprawa efektywności energetycznej ZIT kończy się 12 grudnia 2024 i obecnie dokumentacja aplikacyjna jest w przygotowaniu, podobnie jak dokumentacja do wniosku FEM Działanie 3.1 Transport Miejski ZIT. Dyrektor Sochacka poinformowała również, że Gmina Miejska Kraków złożyła wnioski w zakresie pożyczki wspierającej Zieloną Transformację Miast (ZTM) w ramach Krajowego Planu Odbudowy (program uruchomiony przez Bank Gospodarstwa Krajowego). Nabór ma charakter otwarty i jest realizowany w trybie ciągłym. Obecnie trwają konsultacje z BGK w ramach oceny wniosków i przygotowania umów o udzielenie pożyczki.