Praca Intensywna Na rzecz Bezpieczeństwa, czyli 25-lecie PINB-u
Jubileusz 25-lecia obchodził Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Krakowie – Powiat Grodzki. 5 listopada podczas uroczystości w magistracie medale za długoletnią służbę oraz odznaki Honoris Gratia otrzymali zasłużeni pracownicy tej instytucji. W wydarzeniu wzięli udział m.in. prezydent Krakowa Aleksander Miszalski oraz wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
– Serdecznie gratuluję wszystkim osobom, które zostały dziś odznaczone. 25 lat PINB-u to okazja, aby państwu podziękować i opowiedzieć o tym, jak ważna jest państwa praca, z jak ogromną wiąże się odpowiedzialnością – zwrócił się do pracowników PINB-u prezydent Krakowa Aleksander Miszalski. Jak dodał, choć ta praca często nie odbywa się w świetle jupiterów, ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa mieszkańców i gości odwiedzających nasze miasto, zarówno podczas odbywających się w Krakowie międzynarodowych wydarzeń, jak i na co dzień.
Kluczową rolę Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w zakresie działań prewencyjnych podkreślił także wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar. – PINB to zespół ludzi, który towarzyszy każdej inwestycji na każdym z jej etapów – od momentu planowania, przez realizację, po odbiór i funkcjonowanie. To PINB jest instytucją, która czuwa i daje poczucie bezpieczeństwa, że to, co służy ludziom, jest wybudowane zgodnie ze sztuką, że jest utrzymywane we właściwym stanie i nie stanowi zagrożenia – zaznaczył wojewoda małopolski.
Przypomnijmy, że Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Krakowie – Powiat Grodzki został powołany 1 stycznia 1999 roku, po wprowadzeniu ustaw reformujących administrację publiczną. Siedzibą inspektoratu był budynek Urzędu Miasta Krakowa w Rynku Podgórskim, a następnie poddasze budynku przy ul. św. Wawrzyńca 13. Obecnie siedziba PINB znajduje się przy ul. Wielickiej 28a.
Inspektorat działa na podstawie odpowiednich przepisów ustawy Prawo budowlane, która nakłada na organy nadzoru budowlanego wiele zadań. Jednym z najważniejszych jest nadzór i kontrola stanu bezpieczeństwa prowadzonych robót budowlanych. Po zakończeniu tych prac, PINB odpowiada za wydanie decyzji o użytkowaniu oraz kontrolę stanu technicznego budynku. Inspektorzy są więc obecni w trakcie budowy, przed przyjęciem obiektów do użytkowania, ale również wtedy gdy budynki, w tym te zabytkowe, są w złym stanie technicznym, często zagrażającym życiu i zdrowiu ludzi. Poprzez swoją pracę inspektorzy pomagają zapobiegać wielu wypadkom oraz zapewniają krakowianom poczucie bezpieczeństwa w budynkach w naszym mieście.
– Jesteśmy dla ludzi. Słowo „nadzór” źle kojarzy się przeciętnemu Polakowi, dlatego chciałabym nieco inaczej rozszyfrować skrót PINB. To Praca Intensywna Na rzecz Bezpieczeństwa – podkreśliła podczas uroczystości dyrektor PINB-u Małgorzata Boryczko.
W ramach działań prewencyjnych inspektorzy PINB-u prowadzą również szkolenia z zakresu obowiązujących przepisów, z których korzystają inwestorzy i zarządcy nieruchomości. Efektem tych szkoleń jest lepsze zarządzanie istniejącymi obiektami, w tym tymi wielkopowierzchniowymi.
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Krakowie – Powiat Grodzki jest także stałym członkiem Centrum Zarządzania Kryzysowego. Wiele zadań, szczególnie w sytuacjach kryzysowych, jest podejmowanych wspólnie z Państwową Strażą Pożarną, policją i strażą miejską.