Regulaminy targowisk i budowa dwóch ważnych tras
Regulaminy targowisk miejskich oraz realizacja Trasy Pychowickiej oraz Zwierzynieckiej to główne tematy omawiane podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury.
Tomasz Popiołek, dyrektor Wydziału Spraw Administracyjnych przybliżył radnym uwagi zgłoszone do projektu uchwały w sprawie regulaminów placów targowych. Projekt uchwały w tej sprawie był omawiany na sesji RMK pod koniec sierpnia, odbyło się również pierwsze czytanie, a następnie zgodnie z decyzją Prezydenta Miasta Krakowa ten punkt został wycofany z obiegu prawnego i rozpoczęto zbieranie uwag do projektu uchwały dotyczących regulaminu targowisk miejskich. Można je było zgłaszać na dedykowany adres mailowy w terminie od 12 września do 31 października 2024 r. W tym okresie wpłynęło łącznie 127 uwag i propozycji dotyczących zmian zapisów przedstawionych w projekcie uchwały. Otwarte spotkanie konsultacyjne poświęcone projektowi uchwały Rady Miasta Krakowa odbyło się 27 września br., uczestniczyło w nim ok. 60 osób, wśród nich znaleźli się dzierżawcy targowisk miejskich, kupcy, radni miasta i członkowie rad dzielnic, mieszkańcy i aktywiści. Większość uwag, które wpłynęły do Wydziału Spraw Administracyjnych dotyczyły Placu Nowego (98 uwag). Odnosiły się one do godzin otwarcia Placu, kwestii związanych z lokalami gastronomicznymi, godzinami funkcjonowania ogródków przy lokalach gastronomicznych, sprzedaży alkoholu i żywych ryb, artykułów pirotechnicznych oraz powierzchni handlowej dla rolników i domowników. Wpłynęły także cztery uwagi dotyczące Starego Kleparza, pięć odnośnie do Targowiska Unitarg przy Hali Targowej oraz trzy dotyczące Placu Nowowiejskiego. W sprawie czternastu targowisk miejskich zamieszczono pojedyncze uwagi, które dotyczyły braku widoczności ważonego towaru, godzin funkcjonowania targowisk, zapewnienia ogólnodostępnych toalet wraz z umywalkami oraz możliwości handlu przez cały tydzień przez rolników. Ponadto utworzenia nowych miejsc targowych w dzielnicach, w których ich nie ma, a także na nowo powstających osiedlach.
Przedstawiciele spółki Trasa Łagiewnicka zaprezentowali radnym informację na temat przygotowania i realizacji inwestycji Trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej.
W 2016 r. uchwałą Rady Miasta Krakowa ustalono kierunki działań dla Prezydenta Miasta Krakowa dotyczące parametrów i wykonania Tras Łagiewnickiej, Pychowickiej oraz Zwierzynieckiej. W uzasadnieniu uchwały możemy przeczytać, że realizacja Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej jest absolutnie konieczna do wykorzystania potencjału Trasy Łagiewnickiej oraz do odciążenia alej Trzech Wieszczów. Dwa lata później Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę w sprawie utworzenia przez Gminę Miejską Kraków jednoosobowej spółki Trasa Łagiewnicka, która zajęła się przygotowaniami do realizacji inwestycji Trasa Pychowicka oraz Trasa Zwierzyniecka. Z treścią powyższych uchwał można zapoznać się tutaj.
W grudniu 2019 r. wszczęto pierwsze postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w sprawie wykonania wielowariantowych koncepcji realizacji projektu inwestycji drogowej. W maju 2020 r. dokonano ponownego wszczęcia postępowania o udzielnie zamówienia publicznego. Z kolei we wrześniu 2020 r. rozpoczęto prace nad wariantami, zaś w czerwcu 2022 r. opracowano wielowariantową koncepcję. W październiku 2022 r. ogłoszono konsultacje społeczne. W sierpniu 2023 konsultacje zostały zakończone i opublikowano raport. W grudniu tego samego roku złożono wniosek o decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych (DUŚ). W styczniu 2024 złożono wniosek o tzw. audyt rowerowy, a w marcu br. wszczęto postępowania DUŚ. Spółka Trasa Łagiewnicka S.A. jest obecnie na etapie audytu rowerowego i procedowania decyzji środowiskowej. Uzyskanie decyzji jest planowane
na połowę 2025 r. Po jej uzyskaniu z końcem roku będzie możliwe ogłoszenie przetargu na projekt i realizację inwestycji. Prace projektowe miałyby być prowadzone w latach 2026-2028, a roboty budowlane w latach 2028-2033. W budżecie miasta na ten cel trzeba byłoby zarezerwować 50 mln zł w latach 2027-2028, 40 mln zł w 2029 r. oraz 260 mln zł w latach 2030-2047.
Informacje na temat realizacji inwestycji przedstawione zostały przez Mariusza Piątkowskiego, prezesa zarządu spółki Trasa Łagiewnicka S.A oraz Krzysztofa Migdała, członka zarządu spółki. Radni dopytywali m.in. o liczne szczegóły związane z inwestycją, harmonogram prac, ramy czasowe, czy koszty finansowe poniesione na jej realizację.
Radni z Komisji Infrastruktury wydali pozytywną opinię dla projektów uchwał w sprawie zaliczenia do dróg publicznych kategorii gminnej ul. Do Wisły i ustalenia jej przebiegu (druk nr 383) oraz w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Prezydenta Miasta Krakowa porozumienia ze Skarbem Państwa - Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad działającym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie w sprawie przejęcia przez Prezydenta Miasta Krakowa zarządzania częścią obiektu mostowego nad rzeką Wisłą na terenie gminy Niepołomice w ciągu drogi krajowej nr 75 ( druk nr 402). Pozytywną opinię otrzymał także projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie przez Prezydenta Miasta Krakowa porozumienia ze Skarbem Państwa - Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad działającym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie w sprawie finansowania remontu części obiektu mostowego nad rzeką Wisłą w ciągu ul. Brzeskiej - drogi krajowej nr 75 (druk nr 407).