Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

Krakowskie drogi w 2024 r.

Działalność Zarządu Dróg Miasta Krakowa w ciągu ostatniego roku to ponad 82 tys. metrów kwadratowych odnowionej nawierzchni jezdni, niemal 23 tys. odnowionej nawierzchni chodników oraz 431 wdrożonych projektów organizacji ruchu na drogach publicznych. Tak wynika z przedstawionego właśnie przez ZDMK raportu rocznego.

Fot. Zarząd Dróg Miasta Krakowa

Jedną z najważniejszych realizowanych obecnie inwestycji jest tramwaj do Mistrzejowic, czyli linia łącząca skrzyżowanie ul. Meissnera i Lema z pętlą w Mistrzejowicach, która powstaje w ramach IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. W ramach projektu, poza linią tramwajową powstaje infrastruktura towarzysząca, m.in.: dwa wielopoziomowe węzły przesiadkowe, chodniki, drogi dla rowerów, energooszczędne oświetlenie oraz odporną na trudne, miejskie warunki zieleń.

Zakończyła się już przebudowa wszystkich sieci ciepłowniczych – ponad 2500 metrów. Wyzwaniem było przeprowadzanie rur przez poprzeczne przejścia głównych ulic. Rok zakończył się oddaniem dla częściowego ruchu tramwajowego ważnego punktu inwestycji – pętli w Mistrzejowicach. Teraz prace koncentrują się na budowie najważniejszej podziemnej stacji „Rondo Polsadu”, która w przyszłości będzie obsługiwać również bezkolizyjny transport szynowy.

Ważnym zakończonym już przedsięwzięciem był remont ul. Zwierzynieckiej i Kościuszki. W ramach tej inwestycji priorytetem były prace związane z wymianą torowiska, odnowieniem chodników oraz kompleksową modernizacją wszystkich sieci podziemnych. Ulice zyskały nową infrastrukturę techniczną: kanały technologiczne, pełne podpięcie kamienic do kanalizacji opadowej, nowoczesne odwodnienie torowiska. Rozbudowane zostały sieci ciepłownicza i wodociągowa. Dodatkowo remontem został objęty mostek nad Rudawą oraz pętla tramwajowa „Salwator”.

Remonty, które niejednokrotnie utrudniały mieszkańcom życie, prowadzone były na wielu ulicach Krakowa dla wygody i komfortu krakowian.

Pracami objęty został m.in. odcinek al. Solidarności od placu Centralnego do skrzyżowania z ul. Bulwarową (tzw. agrafka). Zakres remontu był szeroki. Oprócz ułożenia nowej nawierzchni, drogowcy wymienili wszystkie krawężniki, przeprowadzili regulację wysokościową przejść dla pieszych, a także poprawili stan peronów przystankowych przy Bulwarowej i Struga. Obecnie toczą się prace na torowisku, które wraz z wykonaną nakładką, pozwolą na uzyskanie efektu komfortu podróżowania tą ulicą zbliżonego do efektu, jaki dałaby jej całościowa przebudowa.

Również ul. Opolska, jako jedna z kluczowych arterii miasta o dużym natężeniu ruchu, przeszła w tym roku remont nawierzchni na kolejnym fragmencie – od stacji paliw przy ul. Conrada do rejonu odcinka przebudowanego w związku z budową linii tramwajowej do Górki Narodowej. Nową nawierzchnię zyskały fragmenty najbardziej zniszczone. Oprócz nowego asfaltu, drogowcy wymienili  krawężniki, wyregulowali kratki ściekowe i poprawili peron przystankowy.

Remontom zostały poddane m.in. ul. Wierzyńskiego, Stelmachów, Działkowa. Zazwyczaj to nie był tylko remont nawierzchni, ale cały zakres prac: chodniki, miejsca postojowe, place do zawracania, zatoki autobusowe, przystanki autobusowe i wiaty przystankowych. Dodatkowo przebudowujemy sieci m.in: wodociągową, energetyczną, gazową, kanalizację deszczową i sanitarną.

Z myślą o pieszych użytkownikach przestrzeni miejskiej powstają nowe przejścia drogowe i doświetlane są już te istniejące.

Dla rowerzystów na fragmencie al. 29 Listopada ukończona została budowa drogi dla rowerów, na odcinku od ul. Żelaznej do ul. Woronicza o łącznej długości 1,37 km. Do dyspozycji rowerzystów pozostaje również ścieżka po zachodniej stronie tej ulicy. To dogodne połączenie rowerowe umożliwia rowerzystom bezpieczne dotarcie do centrum miasta.

Dla komfortu i bezpieczeństwa rowerzystów tam, gdzie będzie to możliwe do wykonania, będą obniżane lub likwidowane krawężniki.

Do Zarządu Dróg Miasta Krakowa należy również wymiana oświetlenia miejskiego na ledowe. W Krakowie mamy jeszcze ok. 50 tys. opraw sodowych, które systematycznie będą wymieniane. W planie jest nie tylko sama w wymiana opraw na bardziej nowoczesne i energooszczędne, ale również instalacja dwóch tysięcy nowych słupów oraz modernizacja szaf zasilających. To ogromny zysk dla środowiska, związany z mniejszą emisją CO₂.

Kompetencje ZDMK obejmują bieżące utrzymanie dróg, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, utrzymanie 104 mostów i 299 tzw. obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktów, kładek, przepustów, tuneli itp., obsługę strefy płatnego parkowania oraz wind i schodów ruchomych.

Po sześcioletniej przerwie we wrześniu 2024 r. ruszyły legendarne ruchome schody przy Dworcu Głównym. Nowe schody znalazły się pod zadaszeniem, które ma za zadanie chronić je przed wpływem czynników atmosferycznych.

To symboliczne podsumowanie skutecznych i efektywnych prac Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

pokaż metkę
Autor: Dominika Jaźwiecka-Bujalska
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2024-12-30
Data aktualizacji: 2025-01-02
Powrót

Zobacz także

Znajdź