O rezolucji w sprawie dostosowania infrastruktury
Podczas posiedzenia Komisji Innowacji, Metropolii i Rozwoju Gospodarczego radni dyskutowali o projekcie rezolucji skierowanej do Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie dostosowywania małej infrastruktury miejskiej tak, aby w przyszłości mogła stanowić integralną część z ładowarkami do aut o niskim napięciu przy generalnych przyszłych remontach i przebudowach ulic.

- Przy generalnych remontach dróg realizowanych przez miasto, kiedy jest wymieniane oświetlenie, można się zastanowić, czy nie zamontować punktów, w których można ładować nie tylko samochód elektryczny, ale też inne Urządzenia Transportu Osobowego o niskiej mocy ładowania do 3,7 KW. Z tego co mi wiadomo, takie rozwiązanie działa już w Gdyni, a za granicą jest bardzo powszechne. Ta niska moc oczywiście nie rozwiązuje szybkiego ładowania samochodów – mówił Maciej Michałowski, przewodniczący komisji. Dodawał, że ta rezolucja to wyjście naprzeciw mieszkańcom, dopasowanie infrastruktury dotyczącej ładowania samochodów czy UTO (urządzenia transportu osobistego), by była powszechna i bardziej dostępna, także w kontekście planowanego wprowadzenia Strefy Czystego Transportu.
- Będziemy teraz ogłaszać postępowanie na wymianę 10 tys. opraw na ledowe i mamy przewidziane ok. 6-7 lokalizacji, gdzie do wymienianych słupów oświetleniowych będziemy instalować ładowarki o mocy 7,2 KW – mówił Piotr Trzepak, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Radna Eliza Dydyńska-Czesak pytała, czy miasto rozważało, by operatorem ładowarek była spółka miejska, aby nie dopuścić do sytuacji komercjalizacji wszystkich ładowarek. Piotr Trzepak odpowiadał, że oświetlenie będzie wymieniane najpóźniej w przyszłym roku, a w międzyczasie miasto szukać będzie najlepszego rozwiązania dotyczącego ładowarek.
Andrzej Łazęcki, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury dodawał, że jest obowiązująca uchwała z 2021 r. o strategii elektromobilności, w której istnieje zapis, że budowa stacji do ładowania powinna być realizowana przez podmioty komercyjne. Sugerował przeprowadzenie programu pilotażowego, by sprawdzić jak takie rozwiązanie się sprawdzi i czy będzie atrakcyjne dla użytkowników. Dodawał, że w ramach realizacji strategii jest w Krakowie 85 lokalizacji ładowarek elektrycznych.
Radni przyjęli projekt rezolucji dotyczący dostosowywania małej infrastruktury miejskiej tak, aby w przyszłości mogła stanowić integralną część z ładowarkami do aut o niskim napięciu przy generalnych przyszłych remontach i przebudowach ulic jako projekt Komisji Innowacji, Metropolii i Rozwoju Gospodarczego.