System transportu przyjazny pasażerom
Głównym tematem posiedzenia Komisji Infrastruktury była informacja dotycząca realizacji Planu Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej i jej obszaru funkcjonalnego, w tym działań inwestycyjnych i koncepcyjnych (portfel projektów), monitorowania wskaźników planów oraz potencjalnych zmian w II edycji planu.

Plan Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej i jej Obszaru Funkcjonalnego (SUMP) jest to strategiczny dokument stanowiący podstawę współpracy w zakresie transportu i zrównoważonej mobilności wielu podmiotów, zapewniający spójny kierunek działań i inwestycji w dziedzinie zrównoważonej mobilności, dążący do realizacji głównego celu, jakim jest zapewnienie zrównoważonego i przyjaznego z punktu widzenia pasażera systemu transportu, uwzględniającego zrównoważony rozwój wszystkich form mobilności. SUMP porządkuje również kwestie związane ze zrównoważoną mobilnością na terenie Jednostek Samorządu Terytorialnego objętych jego zakresem.
Podstawowymi cechami Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej są: długoterminowa wizja oraz przejrzysty plan wdrożenia, podejście partycypacyjne, zbilansowany i zintegrowany rozwój wszystkich środków transportu, integracja pozioma i pionowa, ocena obecnej i przyszłej skuteczności, a także regularne monitorowanie, przegląd oraz raportowanie. Ponadto wzięcie pod uwagę kosztów zewnętrznych dla wszystkich środków transportu.
Ewa Bielas, zastępczyni dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej i Infrastruktury przekazała, że prace prowadzące do przygotowania SUMP dla Metropolii Krakowskiej zostały formalnie zapoczątkowane uchwałą nr 7/II/2021 z 23 lutego 2021 r. Walnego Zgromadzenia Członków. Dokument przygotowany został dla obszaru Metropolii Krakowskiej przy uwzględnieniu gmin tzw. „II obwarzanka”, w związku z koniecznością uwzględnienia całego obszaru funkcjonalnego Krakowa.
Dyrektor Ewa Bielas objaśniła także cele strategiczne dokumentu Planu Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej, jakimi są: poprawa jakości życia i przestrzeni publicznych w kontekście ochrony środowiska naturalnego i zdrowia mieszkańców oraz zagospodarowania przestrzennego; wzrost atrakcyjności mobilności efektywnej w codziennych podróżach; poprawa bezpieczeństwa użytkowników systemu transportowego; poprawa jakości planowania, organizacji i promocji zrównoważonego transportu na terenie Metropolii Krakowskiej i jej obszaru funkcjonalnego oraz poprawa efektywności transportu ładunków.
Przypomnijmy, że 6 grudnia 2023 r. Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia i wdrożenia do realizacji Plan Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej i jej Obszaru Funkcjonalnego (Uchwała nr CXXIV/3391/23). Natomiast 6 marca 2024 r. Rada Miasta Krakowa podjęła decyzje zmieniającą uchwałę nr CXXIV/3391/23 w sprawie przyjęcia i wdrożenia do realizacji Planu Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej i jej Obszaru Funkcjonalnego (Uchwała nr CXXIX/3590/24).
Ewa Bielas omówiła działania wskazane w planie do poprawy. Skupiają się one wokół: dostępności do transportu publicznego, bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, jakości przestrzeni publicznych, czy jakości planowania, organizacji i promocji zrównoważonego transportu. W rezultacie powinny one doprowadzić do ograniczenia emisji substancji szkodliwych (pyłów) i gazów cieplarnianych (CO2), pochodzących z systemu transportu. Warto dodać, że Plan został przyjęty uchwałami Rad Gmin w całym obszarze funkcjonalnym. Co pozwoli na realizację założeń dokumentu, jak również na współpracę 36 gmin objętych tym planem, ukierunkowaną na zapewnieniu mieszkańcom możliwości zrównoważonego i efektywnego przemieszczania się po całym obszarze.
Ewa Bielas opisała też akty powołujące „Metropolitalny” Portfel Projektów SUMP oraz wyjaśniła zadania Rady Portfela Projektów SUMP. Wymieniła, że do kompetencji Rady należy w szczególności: wykonywanie zadań określonych w SUMP; uchwalanie regulaminu funkcjonowania Rady Portfela Projektów i jego zmian; ustalanie zasad zarządzania Portfelem Projektów, w tym w szczególności bazujących na zarządzeniu nr 1164/2023 Prezydenta Miasta Krakowa z 28 kwietnia 2023 r. ws. określenia zasad zarządzania portfelem projektów w Urzędzie Miasta Krakowa; ustalanie zasad stwierdzania zgodności projektów z SUMP; stwierdzanie zgodności projektów z SUMP; powoływanie, ustalanie składu i zasad funkcjonowania Zespołu Eksperckiego Portfela; przygotowywanie sprawozdań, opinii i rekomendacji dot. wdrażania SUMP.
Radni zapoznali się również z rekomendacjami Centrum Unijnych Projektów Transportowych do uwzględnienia w kolejnej edycji dokumentu. Z przekazanych radnym informacji wynika, że Plan Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej i jej Obszaru Funkcjonalnego powinien być aktualizowany w cyklu 5-letnim, a przewidywanym terminem uchwalenia II edycji Planu jest 2027/2028 rok.
Więcej informacji dotyczących Planu Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej i jej Obszaru Funkcjonalnego można znaleźć na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.
Radni z Komisji Infrastruktury pozytywnie zaopiniowali projekty uchwał w sprawie: określenia sezonu kąpielowego oraz wykazu kąpielisk na terenie Gminy Miejskiej Kraków w 2025 roku (druk nr 583), jak też przyjęcia oraz ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały nr XXVII/354/07 Rady Miasta Krakowa z 21 listopada 2007 r. w sprawie realizacji przez Gminę Miejską Kraków zintegrowanego aglomeracyjnego transportu zbiorowego (druk nr 603).