Metro, mieszkalnictwo i rozwój. Kraków zacieśnia współpracę z Wiedniem
Transport publiczny, w tym metro, budownictwo socjalne oraz energia odnawialna były głównymi tematami dwudniowej wizyty w Wiedniu prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego i jego dwóch zastępców Stanisława Mazura oraz Marii Klaman. Najważniejszym celem delegacji było prolongowanie umowy o współpracy między miastami – Krakowem i Wiedniem. Oficjalne złożenie podpisów prezydenta Aleksandra Miszalskiego oraz burmistrza Michaela Ludwiga na umowie partnerskiej odbyło się 8 kwietnia.

Delegacja miała jednak znacznie szerszy wymiar, bo współpraca między miastami nabiera ścisłego charakteru. Wiedeń, miasto cieszące się opinią metropolii o najwyższym standardzie życia, będzie doradzać krakowskim urzędnikom w strategicznych projektach takich jak m.in. projektowanie metra, rozwój miejskich spółek oraz budownictwo komunalne.
W nowej umowie regulującej współpracę między miastami partnerskimi głównymi dziedzinami współdziałania są m.in: zrównoważona mobilność i transport publiczny, w szczególności budowa metra i transport rowerowy, energia odnawialna, odnowa i kształtowanie przestrzeni miejskiej planowanie dzielnic, planowanie przestrzenne i dziedzictwo historyczne, ochrona przeciwpowodziowa, planowanie terenów zielonych i projektowanie parków, mieszkalnictwo komunalne, polityka równościowa, młodzieżowa i senioralna, partycypacja obywatelska, cyfryzacja administracji oraz równoważona turystyka i gospodarka nocy. Nowa umowa, będąca przedłużeniem współpracy sięgającej 2005 roku, będzie obowiązywać przez kolejne cztery lata do 2029 r.
Wymiana doświadczeń
W trakcie spotkań Wiedeń podzielił się z krakowską delegacją doświadczeniami z zakresu rozwoju różnych polityk miejskich. Prezydent Miszalski wraz zastępcami odwiedził między innymi dzielnicę Seestadt Aspern, czyli jedno z największych przedsięwzięć urbanistycznych w Europie, łączące funkcje mieszkalne, biurowe i rekreacyjne, opartego na zasadach zrównoważonego rozwoju – z dużym naciskiem na transport publiczny, przestrzenie zielone oraz energooszczędne budownictwo. W trakcie wyjazdu doszło także do spotkania w siedzibie wiedeńskiego metra. Przedstawiciele Wiener Linien podzielili się z krakowskimi urzędnikami wiedzą na temat finansowania budowy metra oraz rozwiązaniami związanymi z prowadzeniem prac w historycznej zabudowie. Podczas wizyty były poruszane także kwestie inteligentnego miasta, temat dużych zbiorów danych oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w mieście i miejskich spółkach.
Delegacji prezydentów towarzyszyli także przedstawiciele Krakowskiego Holdingu Komunalnego oraz miejskich spółek, którzy wymieniali swoje doświadczenia z Wien Holding, czyli jedną z najlepiej rozwiniętych grup przedsiębiorstw miejskich.
Spotkanie ze świadkiem historii
Ważnym punktem w programie było spotkanie ze Stanisławem Zalewskim, świadkiem historii oraz jego uroczyste uhonorowanie w wiedeńskim ratuszu. Burmistrz Wiednia w obecności wielu znamienitych gości wręczył Zalewskiemu odznaczenie „Złotego Rathausmanna”. Prezydent Krakowa, w towarzystwie burmistrza Wiednia, otworzył także wystawę „Modernizm w Krakowie”.
Dlaczego Wiedeń?
Kraków od wielu lat korzysta z wzorców i rozwiązań Wiednia, który przez szereg lat z rzędu uzyskuje miano miasta o najwyższym standardzie życia (wg Mercer Quality of Living Survey – 1. miejsce w 2023 r., natomiast w roku 2024 r. jest wyjątkowo na 2. miejscu za Zurychem). W rankingu brytyjskiego „The Economist Intelligence Unit's annual Global Liveability Index” Wiedeń w 2024 r. został ponownie wybrany najlepszym miastem do życia. Prestiżowy ranking brytyjskiego „Economist Intelligence Unit” ocenia jakość życia w mieście na podstawie czynników podzielonych na kilka kategorii, w tym opieki zdrowotnej, wskaźników przestępczości, stabilności politycznej, infrastruktury, dostępu do kultury, rozrywki i terenów zielonych.
Wiedeń to potężny ośrodek gospodarczy, naukowy i artystyczny – światowy lider w rozwiązywaniu problemów komunalnych i ekologicznych – jest dla Krakowa szczególnie ważnym partnerem. W wielu obszarach zwłaszcza takich jak transport, zarządzanie kryzysowe, rewitalizacja terenów miejskich czy gospodarka odpadami – może być wzorem do naśladowania.
Podpisana umowa ma na celu kontynuację i rozszerzenie współpracy między miastami i bazuje na długoletnich, przyjaznych i bliskich kontaktach oraz wcześniejszych porozumieniach. Jej założeniem jest dalsze wspieranie rozwoju miast w zgodzie z Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDG) zawartymi w Agendzie ONZ 2030.