Rada Miasta rozwiń menu

Krakowskie drogi szutrowe wymagają napraw

Kraków rozwija się niezwykle dynamicznie i w wielu przypadkach infrastruktura drogowa nie nadąża za tą rozbudową. Drogi szutrowe są wciąż trudną schedą po podkrakowskich wsiach włączonych w strukturę miasta.

Fot. Bogusław Świerzowski / www.krakow.pl

Głównym tematem posiedzenia Komisji Infrastruktury były problemy infrastrukturalne ulic w Dzielnicy IV Prądnik Biały (Tonie, Górka Narodowa). Barbara Polna,  Przewodniczącą Rady i Zarządu Dzielnicy IV Prądnik Biały wskazała, że głównym problemem IV Dzielnicy są drogi szutrowe, których utrzymanie pochłania duże środki, nie rozwiązując jednak problemu. Poruszanie się tymi ulicami (głównie na obszarze Tonie, Górka Narodowa i Bronowice Wielkie) jest dla mieszkańców bardzo uciążliwe, po opadach samochody grzęzną w błocie i nie ma odwodnienia. Radna Dzielnicy IV Ewelina Dziwak wskazała szczególnie na ulice Lazurową, Na Wyrębę i ul. Na Polach, która służy jako dojazdowa ulica do inwestycji prowadzonej na ul. Stawowej. Jakub Kornecki, kolejny członek Radny Dzielnicy IV poddał pod dyskusję ewentualne technologie remontu dróg, chociażby zrobienie nakładek asfaltowych, zamiast ciągłego uzupełniania szutru.

Piotr Trzepak, zastępca dyrektora ds. dróg w Zarządzie Dróg  Miasta Krakowa podkreślił, że problem szutrowych ulic dotyczy nie tylko Dzielnicy IV, ale całego Krakowa. Głównie chodzi o ulice na terenach dawnych podkrakowskich wsi. Poinformował też, że koszt utrzymania dróg we wszystkich osiemnastu dzielnicach to 30 mln zł, z czego 10 mln zł jest przeznaczane na pozimową naprawę nawierzchni dróg. Problem modernizacji dróg leży w tym, że są to drogi nie urządzone i niezbędne jest indywidualne dostosowanie technologii do każdej z nich. Wymienione przez radnych dzielnic drogi, nie są ujęte w budżecie. Barbara Polna poprosiła przedstawicieli ZDMK o harmonogram remontu ulic, na których ewentualnie byłaby możliwość remontu metodą nakładki asfaltowej, a ze strony dzielnic ten harmonogram byłby uzupełniony o wykaz priorytetowych remontów. Jakub Kornecki zawnioskował, żeby wycena remontu dróg, która przygotowuje ZDMK zawierała również wskazanie możliwości technologicznych do realizacji konkretnych zadań, po to by dzielnice miały możliwość wyboru uwzględniający je budżet.

Radny Michał Starobrat poprosił przedstawicieli ZDMK o przygotowanie zestawienia nakładów poniesionych w latach 2020 do 2024 na remont dróg z podziałem na poszczególne dzielnice i z uwzględnieniem wykorzystanych technologii.

pokaż metkę
Autor: Agnieszka Biernacka-Szpunar
Osoba publikująca: KATARZYNA MALETA-MADEJSKA
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2025-04-08
Data aktualizacji: 2025-04-08
Powrót

Zobacz także

Znajdź