Kultura rozwiń menu

„Oszczędź sobie!”, czyli nowa kampania społeczna

Urząd Miasta Krakowa, Uniwersytet Ekonomiczny i Akademia Sztuk Pięknych łączą siły, aby zachęcić mieszkańców do oszczędzania energii i wody. Sposobem na pokazanie korzyści wynikających z podjęcia takich działań jest rozpoczęta 11 kwietnia kampania społeczna „Oszczędź sobie!”. Towarzyszy jej wystawa prac studentów Wydziału Form Przemysłowych ASP, ukazujących różne sposoby na oszczędzanie energii.

Fot. krakow.pl

11 kwietnia, podczas konferencji prasowej inaugurującej kampanię, podpisane zostało porozumienie o współpracy pomiędzy Urzędem Miasta Krakowa, Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie i Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie. Dokument podpisali: zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie dr. hab. Bernard Ziębicki, prof. UEK oraz prorektor ds. studenckich i kształcenia dr hab. Robert Sowa prof. ASP.

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (YouTube)

– Kampania „Oszczędź sobie!” to przykład mądrej, międzyuczelnianej współpracy, która łączy wiedzę ekspercką z kreatywnością młodych ludzi. Pokazuje, że realna zmiana może zaczynać się od prostych, codziennych decyzji – mówił zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur. – Cieszę się, że jako miasto możemy być częścią inicjatywy, która nie tylko edukuje, ale też inspiruje mieszkańców do bardziej świadomego i odpowiedzialnego korzystania z zasobów – dodał.

Kampania społeczna „Oszczędź sobie” ma na celu zwrócenie uwagi mieszkańców Krakowa na możliwości i korzyści płynące ze zmiany nawyków dotyczących zużywania energii i wody. Jej tytuł wskazuje nie tylko na potencjalne oszczędności finansowe wynikające z zastosowania proponowanych rozwiązań, ale także stanowi przestrogę, że brak podjęcia odpowiednich działań zmniejszających presję na środowisko naturalne może doprowadzić do szeregu katastrofalnych zmian klimatycznych, takich jak dalsze ocieplanie się klimatu czy susze.

Jak podkreśla pomysłodawca kampanii, prof. dr hab. Łukasz Mamica z Uniwersytetu Ekonomicznego, wykorzystane w jednej z serii plakatów katastroficzne obrazy świata dotkniętego skutkami zmian klimatycznych stanowią swoistą przestrogę. – Pokazują one, co może nas czekać, jeśli nie podejmiemy zdecydowanych działań w zakresie zmniejszenia zapotrzebowania na energię oraz odejścia od spalania paliw kopalnych na rzecz odnawialnych źródeł energii – wyjaśnia profesor Uniwersytetu Ekonomicznego.

Jak dodaje, fakt, że kampania została zaprojektowana przez młodych ludzi, studentów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, pokazuje, że traktują oni na poważnie konieczność zahamowania zmian klimatycznych. – Dostrzegają oni, że zmiany zachodzą na naszych oczach i niosą ze sobą coraz większe koszty. Świadczy o tym również rosnące zainteresowanie studiami na kierunku Gospodarka Energetyczna i Zrównoważona Transformacja, prowadzonym na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie­ – zaznacza Łukasz Mamica.

„Oszczędź sobie!”

Prace nad kampanią rozpoczęły się w październiku minionego roku. Studenci zrzeszeni w Studenckim Kole Naukowym Transformacji Energetycznej i Klimatycznej UEK opracowali zalecenia dotyczące nawyków, które pozwalają oszczędzać energię w codziennych sytuacjach, natomiast studenci Wydziału Form Przemysłowych ASP w ramach projektów semestralnych przygotowali koncepcje graficzne prezentujące różne sposoby na oszczędzanie energii. Łącznie powstało 10 propozycji, które w ciekawy i oryginalny sposób pokazują możliwość ujęcia tematu.

W lutym odbyło się posiedzenie jury, które obradowało nad wyborem sześciu koncepcji graficznych, które zostaną zaprezentowane w przestrzeni miejskiej od kwietnia do września. Będą to prace Alicji Góralskiej, Katarzyny Dynek, Róży Hałun, Weroniki Owcy, Klaudii Chodury i Piotra Pryka. Każdego miesiąca na miejskich nośnikach prezentowana będzie inna, zwycięska koncepcja.

– Projekty kampanii zostały opracowane w Katedrze Komunikacji Wizualnej Wydziału Form Przemysłowych. Każda z propozycji reprezentuje odmienną koncepcję, zarówno pod kątem wybranego problemu, jak i rozwiązania graficznego. Różnorodność podejścia do tematu daje szansę dotarcia do szerszej grupy odbiorców – podkreśla dr hab. Barbara Widłak, dziekan Wydziału Form Przemysłowych ASP. Jak dodaje, praca nad kampanią daje też młodym projektantom niezwykłą okazję promocyjną oraz poczucie sprawczości, co jest niezwykle istotne w ich przyszłym życiu zawodowym.

Prace studentów ASP można też obejrzeć na wystawie w holu Pawilonu Sportowego UEK przy ul. Rakowickiej 27, która będzie dostępna do zwiedzania do 5 maja.

Kampania będzie prezentowana w pojazdach komunikacji publicznej, przestrzeni miejskiej, stronach internetowych Urzędu Miasta Krakowa i mediach społecznościowych współorganizatorów.

„Oszczędź sobie!”

7z98J_MH.jpeg-„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna
„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna Jan Graczyński
GGwZ7zv2.jpeg-„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna
„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna Jan Graczyński
HxJzz5aq.jpeg-„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna
„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna Jan Graczyński
JPhAmHiT.jpeg-„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna
„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna Jan Graczyński
R6w3l3gQ.jpeg-„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna
„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna Jan Graczyński
ZKjeVCGw.jpeg-„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna
„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna Jan Graczyński
z4G4AtVv.jpeg-„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna
„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna Jan Graczyński
7z98J_MH.jpeg-„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna
GGwZ7zv2.jpeg-„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna
HxJzz5aq.jpeg-„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna
JPhAmHiT.jpeg-„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna
R6w3l3gQ.jpeg-„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna
ZKjeVCGw.jpeg-„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna
z4G4AtVv.jpeg-„Oszczędź sobie”, czyli nowa kampania społeczna
pokaż metkę
Autor: Katarzyna Misiewicz
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-04-11
Data aktualizacji: 2025-04-19
Powrót

Zobacz także

Znajdź