Rada Miasta rozwiń menu

Media miejskie, opłata turystyczna

O polityce informacyjnej miasta skierowanej do mieszkańców oraz o projekcie rezolucji do Rządu RP w sprawie opłaty turystycznej mowa była na posiedzeniu Komisji Promocji i Turystyki.

Dwutygodnik Kraków.pl 9/2025
Fot. krakow.pl

- Wydział Komunikacji Społecznej UMK zajmuje się realizacją polityki informacyjnej miasta, prowadzi Biuro Prasowe, media miejskie takie jak: strona internetowa Magiczny Kraków, telewizja Kraków.pl i dwutygodnik miejski Kraków.pl, opracowuje strategie komunikacji i zarządza miejskimi mediami społecznościowymi – mówił podczas posiedzenia Komisji Przemysław Walaszczyk, dyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej.  Wydział opracowuje też i nadzoruje realizację dokumentów strategicznych z obszaru marketingu terytorialnego (w tym programu strategicznego komunikacji marki Krakowa na lata 2023-2030), nadzoruje System Koordynacji Promocji, zarządza marką Kraków oraz nadzoruje stosowanie Systemu Identyfikacji Wizualnej Miasta, planuje i realizuje lokalne kampanie promocyjne i informacyjne oraz budżet przewidziany na działania komunikacyjne i marketingowe.

Radna Eliza Dydyńska-Czesak pytała o koszty związane z dwutygodnikiem miejskim Kraków.PL i zwracała uwagę, że w dużej ilości miejsc zalegają wcześniejsze wydania periodyku. – Roczny koszt związany z Krakowem.PL to 1 mln 300 tys. zł, gazeta ma 32 tys. nakładu. Mamy dużo punktów dystrybucji, nakład rozchodzi się w 95 proc. Natomiast oczywiście będziemy analizować wszystkie dane i weźmiemy je pod uwagę przy kolejnym przetargu na dwutygodnik miejski – odpowiadał Przemysław Walaszczyk. Agnieszka Łętocha, przewodnicząca Komisji chciała wiedzieć, jaki zasięg ma miejska telewizja i czy ma reklamodawców. - Telewizja miała 7,1 mln wyświetleń w 2024 r., a jako Urząd Miasta Krakowa nie możemy przyjmować środków komercyjnych, finansujemy telewizję w całości sami – mówił dyr. Walaszczyk. Koszt funkcjonowania telewizji to 1 mln zł rocznie.

Radni dyskutowali też o projekcie rezolucji w sprawie opłaty turystycznej, który przygotowywany jest przez Komisję w uzgodnieniu z Wydziałem ds. Turystyki. Radne Agnieszka Łętocha i Eliza Dydyńska – Czesak wprowadzają poprawki do projektu. Zostanie on na jednym z najbliższych posiedzeń przekazany radnym.

- Miasto już od 10 lat pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej. W ubiegłym roku 11 miast zrzeszonych w Unii Metropolii Polskich wystosowało apel w tej sprawie do Ministerstwa Sportu i Turystyki – mówiła Natalia Kulec-Greń, dyrektor wydziału ds. Turystyki. Przedstawiła radnym symulację, z której wynika, że przy opłacie w wysokości 1 euro (4 zł) i liczbie turystów, którzy odwiedzili Kraków w 2024 r. – przy wprowadzeniu opłaty turystycznej miasto zyskałoby 63 mln 600 tys. zł, a jeśli wyniosłaby ona 2 euro – 127 mln 200 tys. zł.

pokaż metkę
Autor: Magdalena Bartlewicz
Osoba publikująca: Małgorzata Kubowicz
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2025-05-21
Data aktualizacji: 2025-05-21
Powrót

Zobacz także

Znajdź