Edukacja rozwiń menu

Od różnic do zgranej drużyny – miasto wspiera wielokulturowe klasy

Praca z wielokulturową klasą obejmuje zarówno wspieranie w nauce i adaptacji dzieci i młodzieży, dla których polski system edukacji jest nowością, jak i budowanie dobrych, otwartych relacji w grupie rówieśniczej o zróżnicowanym profilu kulturowym, m.in. poprzez działania projektowe i integracyjne. W krakowskich szkołach dbają o to asystenci, a miasto pozyskało na ich zatrudnienie dodatkowe środki z rządowego programu „Przyjazna szkoła”.

tablica szkolna, nauka, edukacja, nauczyciel, uczeń, klasa szkolna
Fot. Pixabay.com

Rządowy program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży „Przyjazna szkoła” jest zasilany z funduszy europejskich (FERS na lata 2021–2027) i wspiera organizację nauki oraz funkcjonowanie społeczności w szkołach, do których wraz z polskimi rówieśnikami uczęszczają uczniowie i uczennice z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, pochodzący z Ukrainy i innych krajów. Jedną z form wsparcia jest roczne dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych. To właśnie o te środki skutecznie zabiegał Kraków – pozyskał je w wysokości blisko 6 mln zł.

– Kraków ma się czym pochwalić. Model asystentury międzykulturowej, który udało nam się stworzyć, stał się wzorem dla wielu innych samorządów. Mamy świetnych specjalistów, dzięki którym komunikacja i integracja w grupie różnorodnej kulturowo przebiega sprawniej, a cała klasa na tym zyskuje. Jeśli pojawiają się napięcia czy różnice, asystenci potrafią je łagodzić i wyjaśniać, stanowią ważne wsparcie dla nauczycieli, pośrednicząc w kontaktach z rodzinami uczniów i uczennic. Organizują wiele aktywności i działań projektowych dla całych szkół. W tym roku asystenci szkolą się także z zagadnień dotyczących doradztwa zawodowego, które w połączeniu ze znajomością kontekstów kulturowych pomogą im jeszcze efektywniej wspierać młodzież w wyborze zawodu i wejściu na lokalny rynek pracy – podkreśla zastępczyni prezydenta Krakowa Maria Klaman.

Asystenci międzykulturowi to osoby wyspecjalizowane w pracy z dziećmi i młodzieżą o zróżnicowanych potrzebach wynikających m.in. z odmienności językowej i kulturowej, doświadczenia traumy wojennej, trudności spowodowanych zmianą środowiska edukacyjnego, niepełnosprawności czy szczególnych uzdolnień.

W niektórych krakowskich szkołach – tam gdzie rosła liczba dzieci i uczniów cudzoziemców, a także obywateli polskich powracających do kraju z emigracji – asystenci pracowali już przed pełnoskalową napaścią Rosji na Ukrainę (kilka lat wcześniej powstała pionierska Akademia Asystentów Międzykulturowych), ale w związku z wybuchem wojny i napływem uchodźców zza wschodniej granicy potrzeby w tym obszarze znacznie wzrosły – krakowskie środowiska edukacyjne szybko stały się jeszcze bardziej wielokulturowe i wielojęzyczne.

Środki, które trafią do Krakowa w ramach programu „Przyjazna szkoła” – łączna kwota to 5 934 449 zł – zostaną przeznaczone na dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych w 90 szkołach samorządowych w roku 2026.

pokaż metkę
Autor: Małgorzata Tabaszewska
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-11-27
Data aktualizacji: 2025-12-09
Powrót

Zobacz także

Znajdź