Komunikacja i bezpieczeństwo powodziowe
Dwie ważne sfery funkcjonowania miasta były tematem posiedzenia Komisji Infrastruktury. Radni i urzędnicy dyskutowali na temat zmian w komunikacji i bezpieczeństwa powodziowego.
Na początku posiedzenia Grzegorz Sapoń, zastępca dyrektora ds. Transportu Publicznego w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu przedstawił „informację w sprawie wprowadzenia remarszrutyzacji w komunikacji zbiorowej na terenie Miasta Krakowa oraz poinformowanie o dotychczasowych zmianach". Z badania natężenia ruchu (tzw. potoki pasażerskie) przeprowadzonego na wszystkich liniach aglomeracyjnych oraz wybranych połączeniach tramwajowych i autobusowych wynika, że system działa poprawnie i nie wymaga znaczących korekt. Jako potwierdzenie jakości wprowadzonych zmian Grzegorz Sapoń przytoczył także siedemdziesięcioprocentowy spadek liczby uwag, skarg i wniosków przesyłanych przez mieszkańców. Zamiast ok. 100 miesięcznie przychodzi ich zaledwie 35. Z tą opinią polemizowała radna Teodozja Maliszewska, która wymieniła niedogodności zgłaszane jej przez mieszkańców podczas dyżurów. – Zlikwidowano linię 115, „legendę Witkowic", nie zrealizowano obietnicy zwiększenia liczby kursów do os. Marszowiec. Linia 154 na sporym odcinku wozi powietrze. W odpowiedzi Grzegorz Sapoń przytoczył numery linii, które obsługują wydłużone trasy. – 115 zniknęła z krajobrazu naszego miasta, ale zastąpiła ją linia 287, która jedzie aż za granicę Krakowa – mówił Sapoń.
Radni przedstawili szereg uwag, przytaczali wnioski i prośby, z którymi kierują się do nich mieszkańcy. Dominik Jaśkowiec zwrócił uwagę na tłok panujący w autobusach linii 139 na wysokości ul. 29 listopada: - Ludzie czasami nie mają jak wsiąść i muszą czekać na następny autobus – relacjonował radny. Grzegorz Sapoń zapowiedział, że postara się rozwiązać ten problem.
Zwrócono także uwagę na brak komunikacji z os. Gotyk. Wojciech Wojtowicz, Przewodniczący Komisji Infrastruktury przypomniał, że tylko do niej wpłynęło już ok. 50 pism w tej sprawie. Brak komunikacji jest wywołany układem ulic, ograniczoną ilością miejsca umożliwiającego jazdę i manewry autobusu.
W drugiej części posiedzenia zajęto się sprawą zabezpieczenia przeciwpowodziowego. Prezentację w tej sprawie przedstawił Jerzy Mądrzyk z Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego. Podsumował stan przygotowań, podział kompetencji pomiędzy gminą a innymi podmiotami i wymienił infrastrukturę. Na terenie Krakowa znajduje się ok. 97 km wałów przeciwpowodziowych oraz ok. 9 km murów oporowych (bulwarów wysokich). Zadania inwestycyjne i utrzymanie związane z wałami przeciwpowodziowymi finansowane są przez wojewodę. W administracji Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu znajduje się wał przeciwpowodziowy portu Płaszów oraz mury bulwarowe wysokie. Natomiast Wisła znajduje się w administracji Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej. Przedstawił przygotowania do budowy stanowisk dla motopomp, punktów magazynowania piasku, bieżące obowiązki takie jak koszenie trawy na wałach przeciwpowodziowych, odmulanie i usuwanie śmieci z koryt rzek i pilną inwestycję budowę Zbiornika Węgrzce. Radni miejscy i dzielnicowi przedstawili szereg uwag i zastrzeżeń, wniosków i próśb dotyczących bezpieczeństwa w takich rejonach jak m.in. Rybitwy, Przewóz, Zwierzyniec, Prądnik Czerwony, okolice rzeki Serafy.