Nasze Miasto rozwiń menu

Burmistrz Nocny i Komisja Zrównoważonej Gospodarki Nocy rozwiń

Rządowy Program Odbudowy Zabytków rozwiń

Komunikat archiwalny

Tramwaj Lipska – Wielicka: ruszyła budowa

Rozpoczęła się budowa linii szybkiego tramwaju między ulicami Lipska i Wielicka. Nową trasą, która będzie przebiegać głównie estakadą, pojedziemy za dwa lata. Więcej informacji na temat tej inwestycji można znaleźć na stronie internetowej Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Wykonawca inwestycji – firma Mota Engil – rozpoczął realizację zadania od przekładek mediów, w miejscach gdzie staną pale pod estakadę dla tramwajów, pieszych i rowerzystów. Z związku z tym konieczne było zamknięcie tunelu ciepłowniczego koło stacji kolejowej Płaszów, wykorzystywanego przez pieszych do przejścia pod magistralą kolejową. Poważniejsze utrudnienia w ruchu związane z realizacją szybkiego tramwaju Lipska-Wielicka planowane są dopiero w przyszłym roku.

Przypomnijmy, że kontrakt na realizację kolejnej w naszym mieście linii szybkiego tramwaju - tym razem pomiędzy ulicami Lipska i Wielicka - został podpisany na początku września.Inwestycja obejmuje budowę torowiska wraz z towarzysząca infrastrukturą na odcinku od skrzyżowania ulic Kuklińskiego-Lipska-Saska do połączenia z ulicą Wielicką między przystankami Kabel i Dworcowa. W ramach zadania powstaną węzły rozjazdowe we wszystkich kierunkach na połączeniu z istniejącymi liniami w ciągu ulic Wielicka i Saska/Lipska.

Głównym elementem nowej linii szybkiego tramwaju będzie estakada dla tramwajów, rowerzystów i pieszych. Obiekt będzie się składać z dwóch części, z których jedna pobiegnie nad torami kolejowymi, druga – nad istniejącym układem drogowym. Łączna długość estakady wyniesie ponad 600 metrów. Przy okazji zostaną przebudowane ulice Saska, Gromadzka, Prokocimska i Żołnierska. Cała nowa linia szybkiego tramwaju będzie miała ponad 2 km długości.

Po realizacji, odcinek torowiska między ulicami Lipską a Wielicką wejdzie w skład linii krakowskiego szybkiego tramwaju Północ-Południe. Obecnie tramwaje kursujące na tym kierunku jeżdżą ulicami Wielicką, Limanowskiego, Starowiślną i Dietla. Po oddaniu nowego torowiska czas przejazdu tramwajów między Kurdwanowem a Krowodrzą Górka skróci się o ponad 5 minut.

Wartość kontraktu z firmą Mota – Engil Central Europe S.A. opiewa na kwotę 150 mln zł. To o 14 mln zł mniej niż wynikało z ofert przetargowych. Ostateczną kwotę kontraktu obniżono dzięki dodatkowej, internetowej licytacji uczestników przetargu. Inwestycja jest współfinansowania ze środków Unii Europejskiej.

pokaż metkę
Autor: JAN MACHOWSKI
Osoba publikująca: KATARZYNA CZUBERNAT
Podmiot publikujący: Wydział Informacji, Turystyki i Promocji Miasta
Data publikacji: 2013-10-11
Data aktualizacji: 2013-10-11
Powrót

Zobacz także

Znajdź