Rada Miasta rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Zielona fala

„Zielona fala", czyli koordynacja sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach w celu ułatwienia przejazdu działa na kolejnym ważnym ciągu drogowym. Już od dwóch tygodni z takiego rozwiązania mogą korzystać zmotoryzowani krakowianie mieszkający w Płaszowie.

Na przełomie października i listopada połączono siecią światłowodową trzynaście sterowników sygnalizacji świetlnej w ciągu ulic: Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego, Kuklińskiego, Lipska, Surzyckiego, Rybitwy, Botewa i Śliwiaka. Dzięki temu możliwe stało się tworzenie najdłuższej „zielonej fali” w mieście. Kierowcy mogą przejechać liczącą blisko 8 km trasę bez zatrzymania, pokonując w tym czasie trzynaście skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. „Powinni oni jednak pamiętać, że „zielona fala” działa prawidłowo wtedy, gdy samochody poruszają się zgodnie z prędkością dopuszczoną oznakowaniem na drodze” – wyjaśnia Jacek Bartlewicz, rzecznik prasowy ZIKIT.

Koordynacji sygnalizacji świetlnej na tym ciągu drogowym jest jednym z etapów systemu Obszarowego Sterowania Ruchem w korytarzu szybkiego tramwaju do Małego Płaszowa. Na razie uruchomione zostały programy stałoczasowe, jednak już w grudniu powinna rozpocząć się kalibracja systemu, a wraz z nią poszczególne sygnalizacje zaczną na bieżąco dostosowywać się do ruchu pojazdów. Przywrócony zostanie również priorytet dla tramwajów na trasie do Małego Płaszowa. Wszystkie prace mają się zakończyć do końca marca przyszłego roku.

Obecnie „zielona fala” zoptymalizowana jest w zależności od pory dnia. W godzinach porannych ułatwia dojazd w kierunku miasta, popołudniu w przeciwną stronę.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przygotowuje już kolejne „zielone fale” na ulicach naszego miasta. W najbliższych planach jest wdrożenie nowej koordynacji na ulicy Opolskiej, obejmującej siedem sygnalizacji świetlnych od skrzyżowania z ul. Grażyny do skrzyżowania z ul. Łokietka. Nieco później koordynacja wdrożona zostanie na sześciu sygnalizacjach w ulicy Wielickiej, od skrzyżowania z ul. Wlotową do skrzyżowania z ul. Rydygiera.

Od dłuższego czasu skoordynowane sygnalizacje świetlne działają już w ciągu Alei Trzech Wieszczów, al. Pokoju i ul. Nowohuckiej.

Przypomnijmy, że Kraków jest jednym z liderów w dziedzinie stosowania „inteligentnych” systemów w zarządzaniu transportem publicznym. W ramach realizacji projektu Krakowski Szybki Tramwaj wdrażany jest system obszarowego sterowania ruchem, który ma pomóc w sprawnym przejeździe przez Kraków komunikacji szynowej. W najbliższym czasie, z wykorzystaniem środków unijnych, realizowane będą kolejne zadania mające na celu szybszy przejazd komunikacją. Na projekt Rozwój Systemu Zarządzania Transportem Publicznym w Krakowie Miasto dostało unijne wsparcie w wysokości 32 mln złotych.

W ramach projektu na przystankach tramwajowych pojawi się 200 dodatkowych tablic informacji pasażerskiej. Już teraz działa ich 46 w korytarzu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju i w ścisłym centrum. Zadaniem tablic jest informowanie podróżnych o czasie pozostałym do przyjazdu następnej linii tramwajowej oraz o ewentualnych utrudnieniach na mieście.

Elektroniczne tablice informacyjne pojawią się nie tylko przy przystankach, ale także w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych. Dzięki nim krakowianie będą mogli być na bieżąco informowani o aktualnej sytuacji komunikacyjnej w mieście.

Rozszerzony zostanie także System Obszarowego Sterowania Ruchem o korytarz tramwajowy prowadzący od centrum do Bronowic.

Projekt przewiduje też zaostrzenie kontroli wjazdu do strefy B. Na wjazdach do strefy uspokojonego ruchu pojawią się kamery, które będą fotografować tablice rejestracyjne pojazdów (jedno z takich urządzeń z powodzeniem działa przy placu Wszystkich Świętych).

Na takiej samej zasadzie wprowadzony będzie też stały monitoring buspasów, dzięki czemu przejazd autobusem przez centrum Krakowa w godzinach szczytu powinien ulec znacznej poprawie. (M)

pokaż metkę
Osoba publikująca: ANNA WAŚKOWSKA
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2011-11-15
Data aktualizacji: 2011-11-15
Powrót

Zobacz także

Znajdź