Dzielnice rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Blisko 1,6 mln pasażerów tramwaju do Górki Narodowej

Uruchomiona we wrześniu linia tramwajowa do Górki Narodowej cieszy się ogromną popularnością wśród mieszkańców. W ciągu trzech miesięcy z połączeń tramwajowych skorzystało blisko 1,6 mln pasażerów.

Górka Narodowa P+R
Fot. Jan Graczyński

W tym czasie tramwaje linii nr 18 i 50 pokonały pomiędzy przystankami „Krowodrza Górka P+R” – „Papierni Prądnickich” 178 tysięcy kilometrów, wykonując 42,5 tys. kursów.

Docelowo linie tramwajowe będą dojeżdżać z pasażerami do zintegrowanego węzła przesiadkowego „Górka Narodowa P+R”. Jego budowa powinna zakończyć się do końca roku.


Przypomnijmy, że budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (etap III) na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą rozpoczęła się w lipcu 2020 roku. W pierwszym roku wykonawca – firma Intercor Sp. z o.o. – skupiał się głównie na robotach związanych z budową i przebudową instalacji podziemnych. Zakres był olbrzymi – przypomnijmy, że inwestycja prowadzona jest w mocno zurbanizowanym obszarze, a długość samej linii tramwajowej do 5,5 km. Wymienione zostały wszystkie możliwe sieci podziemne, przez co infrastruktura komunalna stała się bezpieczna i niezawodna.

W kolejnym etapie rozpoczęła się budowa nowej infrastruktury – przede wszystkim związanej z linią tramwajową, a także przebudowa i budowa układu drogowego, ścieżek rowerowych i chodników. Warto przypomnieć, że od jesieni ubiegłego roku pasażerowie mogą korzystać z przebudowanego torowiska na odcinku od ul. Wybickiego do ul. Fieldorfa Nila, a także z wybudowanej od nowa pętli tramwajowej „Krowodrza Górka P+R”. Co istotne, układ nowej pętli umożliwi w przyszłości rozwój sieci tramwajowej do osiedli w północno-zachodniej części Krakowa.

Od maja tego roku dostępny jest tunel drogowy wzdłuż ul. Opolskiej. Wcześniej oddany do ruchu został zupełnie nowy, brakujący dotychczas odcinek ulicy Pachońskiego – od ul. Zielińskiego do ul. Górnickiego. W układzie docelowym działają ulice, drogi rowerowe i chodniki w obszarze od ul. Wybickiego do ul. Banacha.

Aby tramwaj mógł sprawnie pokonać nową trasę, powstały liczne konstrukcje inżynierskie: układ estakad nad potokiem Sudół, most nad rzeką Białuchą, przepust nad potokiem Bibiczanka, wiadukt kolejowy na linii nr 95 pomiędzy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej a ul. Bociana i specjalną konstrukcję betonową, tzw. wannę na Górce Narodowej.

Nowa linia ma zachęcić osoby mieszkające w północnych dzielnicach, a także przyjezdnych z gmin ościennych do korzystania z transportu zbiorowego. Dlatego do dyspozycji mieszkańców będzie łącznie ponad 660 miejsc postojowych na trzech parkingach P+R. Dwa z nich – przy pętli „Krowodrza Górka” i przy ul. Pachońskiego są już dostępne.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2023-12-06
Data aktualizacji: 2023-12-26
Powrót

Zobacz także

Znajdź