Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Terminal autobusowy przy Powstańców Wielkopolskich – wyjaśnienia ZIKiT

Realizacja terminalu autobusowego na ulicy Powstańców Wielkopolskich jest jednym z działań zmierzających do wprowadzenia w życie polityki transportowej Miasta. Dokument ten zakłada ograniczenie ruchu w centrum.

 

Terminal jest ważnym ogniwem w realizacji tego celu. Pozwala bowiem (z uwagi na bliskość dwóch linii szybkiego tramwaju) stworzyć wygodny punkt przesiadkowy dla osób korzystających z podmiejskiej komunikacji.

Analizując obecne wykorzystanie terminala oraz jego możliwości, tut. Zarząd uznał iż konieczne jest pełniejsze włączenie terminalu w infrastrukturę logistyki komunikacji miejskiej. Stąd decyzja o przekazaniu zarządzania obiektem podmiotowi doświadczonemu w tego typu zadaniach. MPK z powodzeniem zarządza dworcem w Czyżynach. Po zmianie operatora otwarty zostanie przez niego punkt sprzedaży biletów okresowych, prowadzone będą postoje autobusów oczekujących na kolejne kursy oraz zintensyfikowany zostanie proces poszukiwania innych przewoźników.

Odnośnie informacji rozpowszechnianych przez dotychczasowego operatora terminalu, informujemy:

Prezydent Miasta Krakowa Zarządzeniem nr 1440/2011 z dnia 1 lipca 2011 r. powierzył w zarząd ZIKiT nowo powstały terminal autobusowy jednocześnie upoważniając Dyrektor jednostki do jego wydzierżawiania. Na tej podstawie 1 lipca 2011 r. zawarto umowę dzierżawy z firmą "Promot" reprezentowaną przez Pana Janusza Kunickiego, w której zobowiązano dzierżawcę do zarządzania i utrzymania budynku terminalu (zarządzanie, utrzymanie czystości, opłaty za media oraz ubezpieczenie, dzierżawca odpowiada za stan techniczny obiektu, przejął na siebie koszt konserwacji, napraw , remontów związanych ze zwykłym użytkowaniem przedmiotu dzierżawy).

17.01.2012r. operator zwrócił się z wnioskiem o partycypację w kosztach mediów na Terminalu Autobusowym. Nie było to możliwe z uwagi na fakt, że ZIKiT zawierając umowę dzierżawy zastosował preferencyjne stawki czynszu, który był naliczany nie od całkowitej powierzchni terminala, a jedynie od części użytkowanej na cele gastronomiczne (59 m2 z 212 m²)

W rezultacie braku wyrażenia zgody na partycypację kosztów utrzymania Terminala Autobusowego P. Janusz Kunicki dniu 10.05.2012 r. wystosował pismo z zarzutem przywołania nieprawdziwych informacji, które wprowadzają w błąd co do rzeczywistej oceny sytuacji. Następnie 14.06.2012 r. do ZIKiT wpłynęła skarga P. Janusz Kunickiego na Dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, dotycząca nie wywiązania się z obowiązków, niegospodarności, nierzetelności i nie dotrzymywania terminów w związku z funkcjonowaniem Terminalu Autobusowego przy ul. Powstańców Wielkopolskich. W związku z powyższą skargą w dniu 18. 06. 2012 r. odbyło się spotkanie podczas którego P. Kunicki wycofał się z zarzutów, swoją skargę określając jako propozycję do lepszej współpracy. Pod koniec czerwca do ZIKiT wpłynęła propozycja zawarcia aneksu do umowy, w którym P. Kunicki informuje, iż w przypadku braku akceptacji będzie zmuszony rozwiązać umowę dzierżawy. 28.06.2012 r. p. Janusz Kunicki w związku z brakiem możliwości uznania zapisów aneksu przez ZIKIT rozwiązano umowę dzierżawy.

05.07.2012 r. P. Janusz Kunicki złożył oświadczenie do Prezydenta Miasta o uchyleniu się od skutków prawnych podpisania notatki służbowej sporządzonej przez pracownika ZIKiT – u. W tej sytuacji pozostaje tylko podkreślić, że P. Janusz Kunicki swoje wyjaśnia i oświadczenia składał dobrowolnie, świadomie i wielokrotnie podkreślając, że złożoną skargę należy potraktować jako propozycję lepszej współpracy.

Niezależnie od kwestii podnoszonych przez dotychczasowego operatora, należy stwierdzić, że « Budowa terminala autobusowego» była uzasadniona ze społecznego punktu widzenia nawet jeśli jej efektywność finansowa dotychczas jest ujemna. Biorąc pod uwagę planowane wprowadzenie optymalnego wariantu remarszrutyzacji, traktując terminal autobusowy jako bazę łącznika komunikacji zbiorowej należy uwzględnić koszty i korzyści związane z następującymi kategoriami :

-oszczędność czasu dotychczasowych użytkowników transportu zbiorowego

-oszczędność kosztów eksploatacyjnych samochodów osobowych , pasażerów przejętych przez komunikację tramwajową.

-spadek kosztów wypadków komunikacyjnych dzięki mniejszej liczbie podróży odbywanych samochodami,

-ograniczenie emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych w wyniku ograniczenia ruchu samochodowego i autobusowego,

-zmniejszenie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie ludzi i komfort mieszkania.

Rozbieżność zdań pomiędzy ZIKiT, a dotychczasowego operatorem terminala autobusowego wynika z różnic priorytetów oraz wymagań co do zrealizowanej inwestycji.

Przedmiotowa inwestycja powinna służyć długoterminowemu zaspokajaniu potrzeb społeczeństwa, trwale rozwiązać problem poprawy warunków komunikacji zbiorczej, a nie stanowić źródła przychodu dla Gminy a tym bardziej prywatnego inwestora.

 

Michał Pyclik

Zespół Public Relations
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2012-08-24
Data aktualizacji: 2012-08-24
Powrót

Zobacz także

Znajdź