Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Jak zmieniano organizację ruchu na Starym Podgórzu

Zmiany na terenie Starego Podgórza, w tym ul. Kalwaryjskiej wprowadzono, by usprawnić i skrócić czas przejazdu tramwajów tak, by w godzinach szczytu nie były blokowane przez samochody stojące w korku. Kolejnym powodem zmian, było założenie, by oddać chodniki pieszym, którzy do tej pory mieli problemy z przemieszczaniem się wzdłuż ulicy, ze względu na parkujące tam samochody. Te założenia zostały zrealizowane – pasażerowie komunikacji miejskiej, dojeżdżający do centrum Krakowa z południowych dzielnic są zadowoleni, a piesi mają więcej miejsca, dzięki czemu mogą w swobodny sposób poruszać ul. Kalwaryjską.

Zmiany zostały wprowadzone tuż przed Światowymi Dniami Młodzieży i przed kolejnymi etapami prac na łącznicy PKP. Ta decyzja była słuszna, o czym świadczy dobra organizacja komunikacji miejskiej podczas wizyty papieża, a także podczas największych utrudnień na skrzyżowaniu al. Powstańców Wielkopolskich i ul. Wielickiej.

Równolegle zakończyła się budowa parkingu wielopoziomowego przy Koronie. Pracownicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu uznali ten moment za dobry przyczynek do dyskusji o szerzej zakrojonych zmianach w Podgórzu, łącznie z częściowym uwolnieniem chodników od samochodów. Zadaszony parking Stare Podgórze jest położony na tyle blisko ul. Kalwaryjskiej, że bez problemu w kilka minut można w komfortowy sposób przejść na kluczowy odcinek ul. Kalwaryjskiej.

Z inicjatywy ZIKiT, wspólnie z Radą Dzielnicy XIII i Miejską Infrastrukturą, zorganizowano dwa spotkania konsultacyjne na terenie Starego Podgórza. Informacja o spotkaniach była przekazywana za pośrednictwem krakowskich mediów. Na konsultacjach, w których uczestniczyło kilkadziesiąt osób, pojawiło się wiele propozycji zmian w Starym Podgórzu. Były i bardziej i mniej radykalne od tych ostatecznie wprowadzonych (łącznie z zamknięciem ul. Kalwaryjskiej całkowicie dla samochodów).

Efekty nowej organizacji ruchu i instalacji separatorów przerosły oczekiwania. Od lipca tramwaje nie stoją już w korkach, a przejazd odbywa się sprawnie. Szczególnie dało się to odczuć podczas ŚDM. Po wprowadzeniu nowej organizacji ruchu pracownicy ZIKiT zaznaczali, że chcą (po okresie pilotażu) zastanowić się nad korektami, szczególnie z punktu widzenia przedsiębiorców, którzy narzekali na brak możliwości prowadzenia dostaw Zorganizowano trzecie spotkanie, które odbyło się 15 września w kinoteatrze Wrzos. Na konsultacje przyszła duża grupa osób niezadowolona z separatorów. Mimo, że na sali było też wielu zwolenników nowych rozwiązań w Podgórzu, to nie byli oni dopuszczani do głosu. W związku z tym, że w kinoteatrze Wrzos nie dało się merytorycznie dyskutować Łukasz Franek – wicedyrektor ZIKIT ds. transportu zaprosił przedstawicieli protestujących do siedziby Zarządu.

W ZIKiT odbyło się spotkanie mediacyjne. Po stronie protestujących pojawiło się kilka osób z mec. Kryj-Radziszewskim („mieszkańcom zostało odebrane prawo nabyte do parkowania na ulicach przy ich kamienicach”). Protestujący przedstawili swoje postulaty. Uczestnicy spotkania umówili się na wizję w terenie, by sprawdzić co można, a czego nie da się zrobić.
Podczas wizji mieszkańcy zgłaszali problemy, które chcieli rozwiązać. Wspólnie wypracowano kompromisowe rozwiązania. Większość z nich została zrealizowana lub jest w trakcie wprowadzania w życie. Niektórych nie dało się zrealizować, głównie ze względu na obostrzenia prawne.

Biuro Prasowe UMK

pokaż metkę
Autor: BIURO PRASOWE UMK
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2016-11-07
Data aktualizacji: 2016-11-07
Powrót

Zobacz także

Znajdź