Nasze Miasto rozwiń menu

Burmistrz Nocny i Komisja Zrównoważonej Gospodarki Nocy rozwiń

Rządowy Program Odbudowy Zabytków rozwiń

Komunikat archiwalny

Wymiana pieców: to będzie rekordowy rok!

Blisko 4500 wniosków o udzielenie dotacji na zmianę systemu ogrzewania złożyli już w tym roku mieszkańcy Krakowa. Tylko do końca października wpłynęło 707 wniosków, a do połowy listopada kolejne 236. Wśród dzielnic najbardziej aktywne są Dębniki, Swoszowice i Stare Miasto.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

W konferencji prasowej poświęconej prezentacji aktualnych wyników realizacji Programu Ograniczania Niskiej Emisji, przypomnieniu nowych zasad „bezpłatnej komunikacji smogowej” oraz prezentacji pomysłu cyklicznego mycia ulic na przykładzie ul. Lea udział wzięli: Witold Śmiałek, doradca prezydenta Krakowa ds. jakości powietrza, Marek Krokos, kierownik referatu ds. udzielania dotacji w Wydziale Kształtowania Środowiska oraz Łukasz Franek, zastępca dyrektora ZIKiT ds. transportu.

- Dokładnie 4475 wniosków o dotację na zmianę systemu ogrzewania złożyli mieszkańcy Krakowa od stycznia do połowy listopada bieżącego roku. Do 10 października złożono prawie 3000 wniosków rozliczeniowych na łączną kwotę 64 milionów złotych odpowiadających likwidacji 4500 pieców i kotłowni. W przypadku pozostałych 600 udzielonych w tym roku dotacji na ponad 12 mln zł wnioskodawcy przenieśli likwidację ok. 900 palenisk i kotłowni na rok 2017. Główne przyczyny przeniesień to brak możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej lub gazowej czy niemożność pozyskania wykonawcy - powiedział Marek Krokos, kierownik referatu ds. udzielania dotacji w Wydziale Kształtowania Środowiska UMK.

Statystyki jednoznacznie wskazują na wzrost liczby składanych wniosków. Z 4475 złożonych wniosków, w styczniu wpłynęło 183, w lutym 387, w marcu 471, w kwietniu 426, w maju 330, w czerwcu 377, lipcu 330, w sierpniu 389, we wrześniu 639, w październiku 707, a do połowy listopada 236 wniosków. Warto wiedzieć, że w całym 2013 roku złożono 1131 wniosków, w 2014 3085, w 2015 było ich 2396.

Witold Śmiałek, doradca ds. jakości powietrza przypomniał zasady „bezpłatnej komunikacji smogowej”. - Bezpłatna komunikacja miejska jest wprowadzana, gdy średni poziom stężenia pyłu zawieszonego PM10, na wszystkich stacjach pomiarowych WIOŚ zlokalizowanych na obszarze Krakowa, przekracza 150 µg/m3 według średniej z godzin 1-16 lub 12-22/23. Obie średnie są liczone niezależnie od siebie. Oznacza to, że nawet jeśli po godz. 16 średnia nie przekroczy poziomu 150, a średnia z godzin 12-22/23 przekroczy, bezpłatna komunikacja zostanie wprowadzona w ciągu następnej doby - powiedział.

W przypadku spełnienia powyższych warunków z bezpłatnej komunikacji będzie mogła w dalszym ciągu skorzystać osoba legitymująca się w środkach komunikacji miejskiej ważnym dowodem rejestracyjnym samochodu osobowego wraz z taką liczbą osób towarzyszących, na jaką zarejestrowany jest pojazd, które dokument posiada.

Warto przypomnieć, że 26 października 2016 Rada Miasta Krakowa przyjęła nowe zasady wprowadzania darmowej komunikacji, tym samym zmieniając uchwałę z 16 grudnia 2015 roku o wprowadzeniu uprawnień do bezpłatnych przejazdów środkami Komunikacji Miejskiej na podstawie dowodu rejestracyjnego w sytuacji wystąpienia przekroczeń dopuszczalnych norm jakości powietrza.

Łukasz Franek, zastępca dyrektora ZIKiT ds. transportu, przedstawił konsultowany właśnie z mieszkańcami Krakowa pilotażowy pomysł oczyszczania ulic z pyłów, które mają wpływ na jakość powietrza oraz przyczyniają się do powstawania smogu. Projekt nazwany roboczo „Lea 2.0” proponuje skupić działania oczyszczania ulic na takich, które są obustronnie ograniczone budynkami oraz tam, gdzie funkcjonuje parkowanie przykrawężnikowe, głównie w  ścisłym centrum.

- Propozycja zakłada, by przykładowo we wtorki i środy w przeciągu dwóch godzin od 20 do 22, można było dokładnie zmyć ulicę. Jeśli zostanie zawarty konsensus społeczny i mieszkańcy zgodzą się na przestawianie aut to z pełną odpowiedzialnością. Zawarta z mieszkańcami umowa i specjalne oznakowanie wprowadziłyby także sankcje dla nieprzestrzegających zasad - powiedział Franek.

Projekt jest na etapie konsultacji, a ulica Lea jest klasycznym przykładem popartym badaniami prowadzonymi na AGH, z których wynika, że problem zalegających pyłów jest dużo większy na tych ulicach, na których parkowanie dopuszczone jest na jezdni. W realizację idei „Lea 2.0”zaangażowani są Wydział Gospodarki Komunalnej UMK, MPO oraz ZIKiT.

Mieszkańcy ulicy Lea oraz wszyscy zainteresowani krakowianie mogą kierować propozycje w zakresie ulepszenia zaproponowanego rozwiązania oczyszczania ulic na adres mailowy: rzecznik@zikit.krakow.pl.

Zobacz także:

pokaż metkę
Autor: ANNA WAWRUCH
Osoba publikująca: TOMASZ RÓG
Podmiot publikujący: Biuro Prasowe
Data publikacji: 2016-11-17
Data aktualizacji: 2016-11-17
Powrót

Zobacz także

Znajdź