Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Nowe narzędzie do śledzenia polityki klimatycznej

Na początku maja 2021 r. ambasadorowie państw UE przyjęli porozumienie „Fit for 55”, zakładające zwiększenie celu redukcji emisji gazów cieplarnianych w UE z 40 proc. do co najmniej 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 roku.

Fot. Źródło: caneurope.org

Tak ambitnie nakreślony plan wymaga systematycznej kontroli, na jakim etapie realizacji przyjętych założeń są państwa członkowskie. Służyć ma temu powstałe w ramach projektu LIFE_UNIFY narzędzie do monitorowania NECP Tracker.

Zbiera ono, analizuje i udostępnia dane potrzebne do oceny stanu realizacji krajowych planów w dziedzinie energii i klimatu w 10 państwach członkowskich: Chorwacji, Czechach, Danii, Estonii, Francji, Niemczech, Portugalii, Słowenii, Hiszpanii oraz Polski.

Aplikacja analizuje dane w obszarach: redukcji emisji gazów cieplarnianych, także w podziale na poszczególne sektory gospodarki, jak np.: energia, rolnictwo, przemysł czy transport, zestawiając je graficznie z krajowymi planami, udostępnionymi przez poszczególne państwa członkowskie, objęte monitoringiem. W przypadku Polski są to dane opracowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, pochodzące m.in. z Krajowego Planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030.

Porównując je można dość dokładnie określić, na jakim etapie są państwa członkowskie pod względem realizacji poszczególnych celów klimatycznych np. w zakresie redukcji emisji CO2, zwiększenia efektywności energetycznej czy udziału energii ze źródeł odnawialnych w bilansie energetycznym.

Udostępniane w NECP Tracker dane dotyczące naszego kraju pokazują, że na tym polu mamy jeszcze wiele do zrobienia. Po dużym spadku poziomu emisji na początku lat 90-tych XX w. utrzymuje się ona na stałym poziomie. Przyczyniają się do tego w dużej mierze sektory: energetyczny i transportowy, oparte na węglu (od 1990 roku głównie z powodu wzrostu liczby samochodów, emisja generowana przez transport wzrosła o 205%).

Kraków od kilku już lat działa na rzecz ochrony klimatu, wdrażając wiele programów mających na celu ograniczenie emisji i uzyskanie neutralności klimatycznej, np. wprowadzając zmiany w organizacji transportu, w tym komunikacji miejskiej (autobusy elektryczne, ścieżki rowerowe, ograniczenie ruchu samochodowego w centrum, rozwiązania typu P&R, kolej aglomeracyjna). Więcej informacji można znaleźć tutaj.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Monika Jagiełło
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-05-21
Data aktualizacji: 2022-03-18
Powrót

Zobacz także

Znajdź