Rower zdrowy dla klimatu!
Człowiek, który korzysta z roweru a nie z samochodu tylko jeden dzień w tygodniu, zmniejsza swój ślad węglowy o 3,2 kg CO₂. To tyle, ile emituje samochód, pokonując 10-kilometrowy odcinek. Chcesz przyczynić się do ograniczenia śladu węglowego? Przesiądź się na rower!
Rowery w większym stopniu, niż samochody elektryczne mogą przyczynić się do osiągnięcia neutralności klimatycznej miast.
W 2020 roku tylko 1 na 50 samochodów na świecie był w pełni elektryczny. Na dodatek większość z tych, które poruszają się po naszych drogach nie jest w pełni zeroemisyjna: pracują przecież w oparciu o akumulatory, produkowane na bazie surowców, a źródłem ich mocy jest energia elektryczna, przy produkcji której emitowany jest dwutlenek węgla i inne gazy cieplarniane, w dużej mierze odpowiedzialne za zmiany klimatu.
Wymiana całej światowej floty samochodowej zajęłaby nam 15–20 lat. Nie mamy tyle czasu. Walka z kryzysem klimatycznym i zanieczyszczeniem powietrza wymaga jak najszybszego ograniczenia transportu zmotoryzowanego, zwłaszcza samochodów prywatnych.
Transport jest jednym z najtrudniejszych do dekarbonizacji sektorów gospodarki ze względu na duże zużycie paliw kopalnych i uzależnienie od infrastruktury o wysokiej emisji dwutlenku węgla – takiej jak: drogi, lotniska i same pojazdy. Transport prywatny oparty jest też na silnych nawykach i utrwalonym stylu życia, który trudno zmienić.
Zmiana w tym obszarze jest jednak konieczna, jeśli chcemy szybko ograniczyć emisję. Komunikacja rowerowa i piesza jest tańsza, zdrowsza, lepsza dla środowiska i czasem niewiele wolniejsza, jeśli weźmiemy pod uwagę, jak bardzo zatłoczone są ulice największych miast.
Badanie śladu węglowego 4 tys. osób mieszkających w Londynie, Antwerpii, Barcelonie, Wiedniu, Örebro, Rzymie i Zurychu wykazało, że codzienna jazda rowerem ogranicza emisję aż o 84% w porównaniu do osób, które przemieszczały się tradycyjnymi środkami komunikacji.
Porównanie różnych form podróżowania udowodniło, że jazda na rowerze skutkuje pond 30-krotnie mniejszą emisją w zestawieniu z pojazdami o napędzie spalinowym i 10-krotnie niższą z pojazdami elektrycznymi.
Szacuje się również, że gdyby tylko co piąty mieszkaniec miast na stałe zamienił samochód na rower lub własne nogi, to w ciągu najbliższych kilku lat obniżyłoby to emisję, wynikającą ze wszystkich podróży samochodowych w Europie o około 8%. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
Rowerowy Kraków: warto wiedzieć
Kraków od lat rozwija infrastrukturę rowerową, co roku na mapie pojawiają się kolejne odcinki tras, przeznaczonych dla rowerzystów. Ich aktualna mapa jest dostępna tutaj.
W ramach europejskiego projektu Handshake, realizowanego przez Urząd Miasta Krakowa krakowscy rowerzyści kolejny raz mogli skorzystać z darmowych serwisów. Tym razem były one organizowane w pierwszej połowie maja.
Kraków po raz pierwszy w tym roku przystąpił do ogólnopolskiej rywalizacji o Puchar Rowerowej Stolicy Polski. Rowerzyści, którzy zdecydowali się przystąpić do akcji, pobrali darmową aplikację Aktywne Miasta, która rejestrowała przebyte przez nich trasy i ich długości. Uczestnicy sami zaś decydowali, któremu miastu „oddadzą" zgromadzone w ten sposób punkty.
Dla zwycięskich miast przygotowano atrakcyjne nagrody, m.in. samoobsługowe stacje naprawy rowerów. Nagrody przewidziano także dla zawodników, biorących udział w rywalizacji: rowery miejskie, akcesoria rowerowe, zestawy kosmetyków czy karty podarunkowe. Więcej na ten temat tutaj.