Nasze Miasto rozwiń menu

Burmistrz Nocny i Komisja Zrównoważonej Gospodarki Nocy rozwiń

Rządowy Program Odbudowy Zabytków rozwiń

Komunikat archiwalny

Pod estakadami kolejowymi powstanie park

25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. To przestrzeń odpowiadająca powierzchni niemal trzech boisk piłkarskich. Zgodnie z raportem z konsultacji społecznych z mieszkańcami oraz ustaleniami z PKP PLK w miejscu starych nasypów kolejowych pojawią się ciągi pieszo-rowerowe, dużo zieleni oraz miejsca wypoczynku i rekreacji dla osób w każdym wieku.

Fot. PKP PLK SA

W centrum Krakowa XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiły dwie estakady o łącznej długości 700 m. Zmieszczą się na nich dodatkowe tory kolejowe i nowy przystanek Kraków Grzegórzki, na którym zatrzymywać się będą pociągi aglomeracyjne. Pod torami, między filarami nowych konstrukcji, powstała nowa, wolna przestrzeń o powierzchni 20 000 m2.

– Umowa dzierżawy dotyczy pierwszego odcinka tego terenu, wzdłuż ulicy Blich, od ul. Kopernika do Grzegórzeckiej. Dzięki temu będziemy go mogli zagospodarować w formie zielonego terenu rekreacyjnego, tak jak chcieli tego mieszkańcy w konsultacjach. Mamy już koncepcję zagospodarowania, teraz będziemy skupiali się na wszelkich uzgodnieniach, w tym konserwatorskich. Prace w terenie ruszą w przyszłym roku – zapowiada prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

To jedno z pierwszych tego typu porozumień zakładające warstwowy podział przestrzeni użytkowej. Umowa będzie obowiązywać od 1 lipca przez 10 lat. W tym czasie miasto będzie zobowiązane do urządzenia i utrzymania terenu pod obiektami kolejowymi. Kolejne jego fragmenty będą przekazywane przez PLK etapami, wraz z postępem prac budowlanych.

– Podpisana dziś umowa dowodzi, że inwestycje kolejowe to nie tylko skrócenie czasu przejazdu, większy komfort podróży i walka z wykluczeniem komunikacyjnym, ale również korzystna zmiana dla mieszkańców Krakowa, którzy zyskają atrakcyjne miejsce do spędzania wolnego czasu – podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Budowa kolei aglomeracyjnej i związana z nią likwidacja nasypów kolejowych stanowiących barierę komunikacyjną oraz przestrzenną pomiędzy Starym Miastem a Grzegórzkami w sposób zasadniczy zmieni relacje urbanistyczne, architektoniczne, komunikacyjne oraz społeczne Krakowa.

Projekt koncepcyjny zagospodarowania tego obszaru jest odpowiedzią na potrzeby mieszkańców dotyczącą utworzenia przyjaznej, ale zarazem wielofunkcyjnej przestrzeni publicznej w samym sercu Krakowa.

Głównym założeniem projektu jest stworzenie nowej zielonej przestrzeni publicznej – parku Kolejowego. W projekcie zapewniono ciągłość połączenia zarówno pieszego, jak i rowerowego wzdłuż inwestycji kolejowej. Zgodnie z wolą mieszkańców, wyrażoną podczas konsultacji społecznych, park podzielono na strefy funkcjonalne, zachowując przy tym maksymalny udział zieleni. Sposób zagospodarowania terenu różni się w zależności od zastanych czynników przestrzenno-architektonicznych, takich jak: wysokość filarów, szerokość estakady czy najbliższe sąsiedztwo.

Dodatkowo projekt uwzględnia stworzenie ścieżki edukacyjnej dotyczącej historii rozwoju transportu kolejowego w Polsce wraz z identyfikacją graficzną, będącą jednocześnie formą uatrakcyjnienia monochromatycznej nawierzchni i betonowych elementów estakady.

W pierwszym etapie (od ul. Kopernika do ul. Grzegórzeckiej) pojawią się:

  • strefa izolacyjnej zieleni
  • plac zabaw w postaci miasteczka kolejowego
  • ogród sensoryczny
  • psia strefa

W pobliżu budynków mieszkalnych wprowadzono strefy, które potencjalnie nie będą generować wysokiego natężenia hałasu, w tym: ogród sensoryczny. Zadbano też, by w niedalekiej odległości od miejsc zamieszkania znalazł się plac zabaw przybierający nietypową formę, nawiązującą do kolei.

Znajdzie się tam m.in. zabawowe urządzenie wielofunkcyjne przypominające formą pociąg wchodzący w skład taboru Kolei Małopolskich, stacje kolejowe znajdujące się na trasach Kolei Małopolskich z towarzyszącymi im charakterystycznymi elementami np. zabawowa chata bronowicka, kopiec Krakusa czy grzegórzecki plac targowy. A wszystko to w otoczeniu komponowanej zieleni wysokiej i niskiej, a także roślin miododajnych zlokalizowanych w najbardziej słonecznych miejscach tworzących ogrody sensoryczne.

W kolejnym, drugim etapie (od ul. Grzegórzeckiej do ul. Miodowej) znajdą się:

  • strefa rekreacyjna
  • parkingi rowerowe
  • strefa wielofunkcyjna (usługowa, handlowa, kulturalna)
  • strefa spotkań
  • strefa sportowa (w tym: strefa koszykówki, piłki nożnej, fitness i skatepark)

W trzecim etapie (od ul. Dekerta do ul. Limanowskiego) zostaną zrealizowane:

  • strefa rekreacyjna
  • plac zabaw
  • ogród społeczny i strefa gastronomiczna
  • strefa relaksacyjna
  • strefa sportowa (w tym: strefa workout, skatepark, boisko wielofunkcyjne)

Modernizacja krakowskiej linii średnicowej współfinansowana jest ze środków unijnych, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Koszt tej inwestycji to 1 mld zł. Zapewni ona sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.

 

Brak zaakceptowanej zgody na wyświetlanie informacji zewnętrznych. (YouTube)

 

wiz1.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
Wizualizacja parku Kolejowego PKP PLK SA
wiz2.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
Wizualizacja parku Kolejowego PKP PLK SA
wiz3.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
Wizualizacja parku Kolejowego PKP PLK SA
wiz4.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
Wizualizacja parku Kolejowego PKP PLK SA
wiz5.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
Wizualizacja parku Kolejowego PKP PLK SA
wiz6.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
Wizualizacja parku Kolejowego PKP PLK SA
wiz7.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
Wizualizacja parku Kolejowego PKP PLK SA
wiz8.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
Wizualizacja parku Kolejowego PKP PLK SA
wiz1.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
wiz2.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
wiz3.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
wiz4.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
wiz5.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
wiz6.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
wiz7.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
wiz8.jpg-park Kolejowy, wizualizacja, estakady
bs_210625_06-10.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-11.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-14.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-16.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-17.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-19.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-2.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-20.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-21.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-23.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-24.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-25.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-26.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-27.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-28.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-29.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-30.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-33.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-35.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-36.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-37.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-38.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-39.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-4.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-40.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-6.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-8.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
25 czerwca Miasto Kraków podpisało porozumienie ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczące dzierżawy terenów pod estakadami kolejowymi w centrum Krakowa. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
bs_210625_06-10.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-11.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-14.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-16.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-17.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-19.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-2.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-20.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-21.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-23.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-24.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-25.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-26.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-27.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-28.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-29.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-30.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-33.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-35.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-36.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-37.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-38.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-39.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-4.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-40.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-6.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06-8.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
bs_210625_06.jpg-park Kolejowy, konferencja prasowa
pokaż metkę
Autor: Kamil Popiela
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-06-25
Data aktualizacji: 2021-07-12
Powrót

Zobacz także

Znajdź