Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Rowerem przez świat

Ściezka rowerowa przez środek jeziora lub autostrady? Jak najbardziej. Przeczytajcie o innowacyjnych rozwiązaniach dla cyklistów.

Fot. materiały BuroLandschap

Fotowoltaiczna ścieżka rowerowa

W Korei Południowej powstała wielofunkcyjna ścieżka rowerowa, która prowadzi przez środek autostrady. Ma 32 km długości i nie tylko chroni rowerzystów przed słońcem, ale również wytwarza energię. Energia wytworzona przez panele fotowoltaiczne nad ścieżką dostarczana jest do oświetlenia i elektrycznych stacji ładowania na całej trasie. Doprowadzają do niej podziemne tunele, a panele fotowoltaiczne znajdujące się nad nią zasilają infrastrukturę elektryczną autostrady. Ścieżka łączy miasta Sejong i Daejeon. Więcej o tym tutaj.

Ścieżka rowerowa przez środek jeziora

W prowincji Limburgia w Belgii, w centrum rekreacyjnym Bokrijk w Genk powstała ścieżka rowerowa biegnąca przez środek jeziora. Za projekt odpowiada belgijska pracownia architektoniczna BuroLandschap.

Prowincja Limburgia jest rowerowym rajem Flandrii. Znajduje się w niej ok. 2 tys. km tras rowerowych, z których każdego roku korzysta blisko 2 mln. rowerzystów. Na terenie Limburgii leży rezerwat De Wijers, a w nim park Bokrijk. Na powierzchni 550 hektarów znajduje się XIX-wieczny zamek z własnym parkiem, skansen, rezerwat przyrody i kompleks 19 stawów. Aby umożliwić zwiedzanie parku, stworzono sieć ścieżek rowerowych. Tworząc jedną z nich, projektanci chcieli jak najmniej ingerować w naturę. Dlatego nie zdecydowali się na budowę mostu ani kładki nad jeziorem, ale zaproponowali poprowadzenie ścieżki poniżej poziomu tafli wody. Tak powstała niezwykła trasa rowerowa „Cycling through Water".

Ścieżka ma 212 metrów długości i 3 metry szerokości. Przypomina otwartą z jednej strony rynnę, ułożoną poniżej poziomu wody. Ściany mają wysokość ok. 160 centymetrów. Sama ścieżka jest wyłożona specjalnymi antypoślizgowymi płytkami. Konstrukcja jest osadzona na palach, dzięki czemu betonowy korytarz nie hamuje przepływu wody w jeziorze. Budowa szlaku rowerowego została połączona z projektami ochrony przyrody w okolicznych stawach. Spowodowało to poprawę jakości wody i znaczny wzrost siedlisk płazów.

Nowa trasa zyskała ogromną popularność. Zaledwie rok po otwarciu skorzystało z niej ponad pół miliona rowerzystów. W 2017 r. ścieżka została uznana za najpopularniejszą trasę rowerową w Belgii, a w 2018 r. tygodnik „Time” umieścił ją na liście stu wartych do odwiedzenia miejsc na świecie.

Ścieżka ma ogromne walory edukacyjne – umożliwia obserwowanie zwierząt i ptactwa wodnego z poziomu wody, która znajduje się na wysokości oczu rowerzysty. Trasa przez jezioro gwarantuje maksymalną bliskość z przyrodą – do krawędzi budowli często podpływają łabędzie. Ze szlaku mogą korzystać także piesi. Więcej na ten temat tutaj.

pokaż metkę
Autor:
Osoba publikująca: Monika Jagiełło
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-09-17
Data aktualizacji: 2022-03-04
Powrót

Zobacz także

Znajdź