Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Projekt HANDSHAKE wspierający politykę rowerową miasta ukończony

W projekcie uczestniczyło trzynaście europejskich miast a jego celem była wymiana doświadczeń i inspiracji w obszarze działań wspierających politykę rowerową.

Fot. Komisja Europejska

Idea projektu opierała się na współpracy między tzw. Rowerowymi Stolicami (z ang. Cycling Capitals), tj. Amsterdamem, Kopenhagą i Monachium oraz tzw. Przyszłymi Rowerowymi Stolicami (z ang. Future Cycling Capitals), wśród których znalazł się Kraków. Rowerowe Stolice przodują w liczbie mieszkańców podróżujących na co dzień rowerem i zaawansowaniem wdrożonej polityki rowerowej. Przyszłe Rowerowe Stolice chcą iść w ich ślady.

Każde z 10 uczestniczących w projekcie miast blisko współpracowało z jedną z Rowerowych Stolic. W przypadku Krakowa było to Monachium, które kładzie szczególny nacisk na stronę marketingowo-promocyjną polityki rowerowej. To dzięki tej współpracy i inspiracji płynącej z Niemiec do naszego miasta na stałe zawitały bezpłatne miejskie kontrole rowerowe, które zostały znakomicie przyjęte przez krakowian już od pierwszej edycji. Podpatrzonych pomysłów na promocję rowerów w Krakowie, takich jak np. „Nocny Przejazd Rowerowy” było więcej, ale na drodze do ich wdrożenia stanęły m.in. obostrzenia związane z wybuchem pandemii Covid-19. Miasto ma jednak ambitne plany powrotu do realizacji tych działań w przyszłości.

W ramach współpracy z miastem mentorskim przedstawiciele Urzędu Miasta Krakowa, Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie oraz Zarządu Dróg Miasta Krakowa odbyli w Monachium pogłębioną, intensywną wizytę studyjną (z ang. Immersive Study Tour). Brała w niej udział także delegacja z hiszpańskiego Kadyksu. Dla wszystkich trzech miast była to okazja do zacieśnienia współpracy i wymiany doświadczeń, a dla Krakowa szansa na zapoznanie się z rowerową polityką Monachium „od podszewki” i przeniesienie w przyszłości najciekawszych rozwiązań na rodzimy grunt. W trakcie trwania projektu zorganizowano także kilka on-linowych webinariów dotyczących różnych aspektów polityki rowerowej, np. rowerowej polityki parkingowej. Nie ma wątpliwości co do tego, że tego typu wymiana wiedzy i doświadczeń będzie mieć realne przełożenie na jakość polityki rowerowej, a tym samym polityki transportowej realizowanej przez Kraków.

W projekt zaangażowani byli także partnerzy reprezentujący prywatne instytucje. Byli oni odpowiedzialni m.in. za Bikenomics, tj. oparte na konkretnych danych wyliczenia stopnia przełożenia nakładów poniesionych w ramach polityki rowerowej na realne, szeroko rozumiane zyski finansowe (i nie tylko) dla społeczności lokalnej.

Pod koniec trwania projektu przedstawiciele Krakowa uczestniczyli w jednej z największych rowerowych konferencji w Europie: Velo-City 2022 w Lublianie, w trakcie której wspólnie z partnerami zaprezentowali jego przebieg, jak również uzyskane dotychczas rezultaty.

Więcej informacji na temat projektu HANDSHAKE można znaleźć tutaj [eng.]

Trasa Łagiewnicka

pokaż metkę
Autor: Małgorzata Malina
Osoba publikująca: Marta Műller-Reczek
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2022-09-19
Data aktualizacji: 2022-10-10
Powrót

Zobacz także

Znajdź