Rada Miasta rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki

O SPP na Komisji Infrastruktury

Podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury RMK radni dyskutowali o projekcie uchwały zmieniającym zasady i wysokość opłat za pozostawienie samochodu w Strefie Płatnego Parkowania w Krakowie.

Fot. Straż Miejska Miasta Krakowa

Zgodnie z zapisami projektu uchwały opłaty pobierane będą w podstrefie A od poniedziałku do niedzieli, w godz. 10.00 – 20.00, natomiast w podstrefie B oraz C od poniedziałku do soboty, w godz. 10.00 – 20.00. Opłata za postój w podstrefie A wyniesie 7 zł, w podstrefie B 6 zł, a w podstrefie C 5 zł.

Taniej dla mieszkańców?

Radny Łukasz Sęk proponował zróżnicowanie opłat za parkowanie w strefie dla osób posiadających kartę mieszkańca i tych spoza Krakowa. Podobne uwagi zgłosili radni Jakub Kosek, Andrzej Hawranek i Michał Starobrat. Jak wyjaśniał Łukasz Franek dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, potwierdzona została możliwość różnicowania opłat wyłącznie przez aplikację mobilną. Zwracał jednak uwagę, że takie zapisy w uchwale mogą spowodować jej zaskarżenie, ponieważ ustawa przewiduje różnicowanie cen jedynie ze względu na miejsce postoju.

Ze strony radnych padła także propozycja zróżnicowania godzin obowiązywania strefy. - Założeniem strefy w niedzielę jest to, by samochody nie stały zaparkowane przez cały dzień, czy noc. Czy strefa w niedzielę musi działać przez 10 godzin? – dopytywał Sęk. Okazuje się, że godziny obowiązywania strefy można zróżnicować, ważne będzie jej czytelne oznakowanie.

Jakie opłaty?

Ostatni problem poruszany przez radnego Sęka dotyczy opłat w strefie C. – Po rozmowach z mieszkańcami wiem, że oczekują oni, by strefa C była tańsza. Jeśli strefa C ma iść tak daleko, jak w projekcie, czyli do ul. Wielickiej, to czy opłata nie powinna być symboliczna? – zastanawiał się radny. Wtórował mu radny Michał Starobrat. – Zastanawiam się, czy nie został zgubiony sens, dla którego strefa płatnego parkowania została stworzona. Strefa jest po to, by zapewnić dostępne miejsca dla osób, które przyjeżdżają do centrum. Strefa się rozrasta i sięga peryferii miasta. Jak przekonać mieszkańców w strefach, gdzie jest dużo miejsc i nie ma problemu z parkowaniem, że musimy podnieść opłatę? Ja nie mam takiego argumentu. W strefie C nie ma zasadności merytorycznej do podniesienia opłat, w strefie A taka zasadność jest. Podwyżka w każdej strefie o 1 zł, to bardziej próba załatania dziury budżetowej – wyjaśniał swoje stanowisko radny Starobrat.

- Dopuszczamy różnie rozwiązania, możemy zostać na tej samej stawce w strefie C, nie dopuszczamy jednak jej obniżenia – wyjaśniał dyrektor Franek.  

W celu wymuszenia rotacji w najbardziej zajętych strefach radny Andrzej Hawranek zaproponował zróżnicowanie stawki za kolejne godziny parkowania - pierwsze dwie godziny według wyznaczonej stawki, a kolejne znacznie drożej. Łukasz Franek zapewnił, że jeżeli radni będą chcieli wprowadzić takie różnicowanie, to można to zrobić, ale musi się to odbyć zgodnie z ustawą.

Radni wyrażali także obawy, związane z wprowadzeniem opłat w niedzielę. Sugerowali, że drastycznie wzrośnie zajętość miejsc parkingowych w podstrefie B. Radny Marek Sobieraj natomiast wnioskował, by opłaty za strefę pozostały bez zmian i bez opłat w niedzielę. Według niego taka zmiana uderzy w mieszkańców osiedli peryferyjnych. 

Mariusz Kękuś dopytywał także o budowę parkingów park and ride w Krakowie. Łukasz Franek zapewnił, że budowa parkingów, tam gdzie jest to możliwe, jest realizowana. Zwracał jednak uwagę, że sednem sprawy nie są parkingi P&R. Priorytetem jest, by przy każdej linii kolejowej (m.in. Wieliczka, Michałowice, Krzeszowice) były duże parkingi, by przyjezdny  dojechał do Krakowa transportem zbiorowym, a samochód zostawił poza granicami naszego miasta.

Radni nie wydali pozytywnej opinii do projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr LXXXIX/2177/17 w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, ustalenia opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania, wprowadzenia opłaty abonamentowej dla niektórych użytkowników dróg oraz sposobu pobierania tych opłat (druk nr 3144).

pokaż metkę
Autor: Małgorzata Kubowicz
Osoba publikująca: Joanna Górska
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2022-12-20
Data aktualizacji: 2022-12-20
Powrót

Zobacz także

Znajdź