Inicjatywy proklimatyczne realizowane przez polski oddział koncernu bp
Poniżej prezentujemy kolejny artykuł, z rozpoczętego w ubiegłym roku cyklu, poświęcony działaniom proklimatycznym, podejmowanym przez partnerów powołanej w 2022 r. inicjatywy miejskiej Pakt dla klimatu – firmę bp, a właściwie polski oddział tego globalnego koncernu.
W artykułach z tej serii prezentujemy dobre praktyki, wdrożone przez przedsiębiorstwa, instytucje publiczne i organizacje społeczne, działające na terenie Gminy Miejskiej Kraków, których celem jest ograniczenie emisji i docelowo osiągnięcie przez Kraków neutralności klimatycznej.
Do Paktu dla klimatu przystąpiło dotychczas kilkanaście podmiotów. Zobacz ich pełną listę.
Koncern bp w centrum swojej strategii, także realizowanej w Polsce, stawia zrównoważony rozwój i dostarczanie swoim interesariuszom wartości koncentrujących się wokół trzech obszarów tematycznych: Zerowej Emisji Netto, Ludzi i Planety. Strategia ta jest zbieżna z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ i ma decydujący wpływ na DNA firmy, kształtując jej model operacyjny, styl zarządzania i kulturę organizacyjną.
W ostatnim czasie firma mocno rozbudowuje w Polsce sektor mobility & convenience, inwestując w rozwój oferty sklepowej, gastronomicznej oraz digitalizację biznesu. W sieci swoich stacji na terenie całego kraju, w tym również w Krakowie realizuje projekty z zakresu zrównoważonego rozwoju. Dotyczą one np.:
- opakowań płynów do spryskiwaczy, które są wytwarzane tak, aby ograniczyć ślad węglowy, generowany w procesie ich produkcji. Opakowania są w 70% produkowane z tworzywa PCR [eng. Post Consumer Recycling] pochodzącego z odzysku i mogą być przeznaczone do recyklingu powtórnego
- źródeł czystej energii na stacjach paliowych – od 2 lat na nowobudowanych lub modernizowanych stacjach montowane są panele fotowoltaiczne lub pompy ciepła
- rozwiązania energooszczędne – w oświetlenie LED jest obecnie wyposażonych 126 stacji paliwowych, co pozwoliło na redukcję zużycia energii o ponad 10% (rok do roku). Firma sukcesywnie wyposaża również swoje stacje w lodówki zamknięte, uzyskując dzięki temu znaczną oszczędność energii
- ograniczenia ilości opakowań z tworzyw sztucznych podczas dostaw – stosowanie osłon wielokrotnego użytku, zastępujących folię stretch
- ograniczenia ilości konwojów po odbiór gotówki poprzez montaż na wybranych stacjach wpłatomatów
- zmniejszania ilości marnowanego jedzenia – współpraca z Too Good To Go – 853 tony żywności uchronionej przed wyrzuceniem i tym samym ograniczenie ilości CO2 o 2133 t.
W niedalekiej przyszłości firma planuje w Polsce inwestycje w infrastrukturę EV (tzw. zieloną infrastrukturę), do których przygotowuje się obecnie technologicznie, cyfrowo i kadrowo.
Koncern BP jest obecny w Polsce od ponad 30 lat i znajduje się w rankingu 500 największych przedsiębiorstw. Siedziba bp w Polsce mieści się w Krakowie a biuro działu olejowego w Warszawie. Przez ponad 30 lat obecności w Polsce firma zainwestowała ok. 5,5 miliarda złotych a do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i podatku paliwowego odprowadziła 15 mld zł. Firma zatrudnia obecnie ponad 5 tys. pracowników bezpośrednio i drugie tyle pośrednio.
Źródło: bp Polska