Bezpieczeństwo seniorów – warsztaty edukacyjno-profilaktyczne
W środę, 29 stycznia policjantki z Wydziału Prewencji KWP w Krakowie zorganizowały warsztaty edukacyjne i profilaktyczne w Centrum Aktywności Seniora „Uskrzydleni Wiekiem” przy ul. Rusznikarskiej w Krakowie, poświęcone zasadom bezpieczeństwa seniorów.

Podczas spotkania z seniorami przekazano materiały edukacyjne w ramach ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej #ZnamTeNumery. Głównym celem kampanii jest wypracowanie sposobu postępowania seniorów w sytuacjach zagrożenia. Zrealizowano również kampanię prewencyjną policji i PZU pod hasłem „A kto tu się podszywa?”. Uczestnicy otrzymali policyjne ulotki edukacyjne, w tym „Seniorze, nie daj się oszukać! Porady prewencyjne”, opracowane we współpracy Wydziału Prewencji KWP w Krakowie z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Policji (IPA) Region Kraków. Ponadto zaprezentowano Krajową Mapę Zagrożeń Bezpieczeństwa – interaktywne narzędzie policji, umożliwiające zgłaszanie przypadków naruszeń porządku i bezpieczeństwa. Na zakończenie spotkania wykonano pamiątkowe fotografie.
Oszuści podszywają się pod ankieterów lub przedstawicieli firm oferujących „darmowe” produkty, a ich celem jest wyłudzenie danych osobowych, numeru PESEL lub skłonienie do kosztownych zakupów. Edukacja seniorów w zakresie rozpoznawania i unikania oszustw jest kluczowym elementem działań prewencyjnych, ponieważ zwiększa ich świadomość i umiejętność rozpoznawania metod manipulacji.
Jak działają takie oszustwa?
- fałszywe ankiety – oszuści dzwonią, podszywając się pod badania, i pytają o dane osobowe, zdrowie, a nawet finanse. Na końcu informują, że „wygrałeś” nagrodę, ale trzeba zapłacić za przesyłkę
- darmowe produkty – oszuści oferują np. suplementy, sprzęt medyczny lub konsultacje zdrowotne. Po podaniu adresu i danych osobowych okazuje się, że senior nieświadomie zgodził się na abonament lub kosztowną umowę.
Jak się bronić?
- nigdy nie podawaj danych osobowych przez telefon
- nie zgadzaj się na oferty, których nie możesz zweryfikować
- jeśli coś jest „za darmo”, sprawdź, czy nie wiąże się z ukrytymi kosztami
- w razie wątpliwości skonsultuj się z rodziną lub znajomymi przed podjęciem decyzji.