Komunikacja rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Nowe e-biletomaty w autobusach już działają

31 stycznia zostały uruchomione nowe urządzenia do sprzedaży biletów krótkookresowych. W przeciwieństwie do dotychczasowych automatów, e-biletomaty nie drukują biletów, tylko automatycznie je kasują i przypisują w sposób bezpieczny do środka płatniczego pasażera.

Fot. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

Chcąc kupić bilet, wystarczy zbliżyć do urządzenia kartę płatniczą, telefon lub zegarek z funkcją płatności. Urządzenie przypisuje zakupiony bilet do konkretnej karty płatniczej lub w przypadku urządzeń elektronicznych do wirtualnej karty w systemie sprzedaży biletów, szyfrując go w sposób zapewniający bezpieczeństwo transakcji. Bilet nie jest zapisywany na nośniku, którym kupowaliśmy bilet, a jedynie przypisany zostaje w systemie. E-biletomat nie wydaje biletu w formie papierowej.

Proces zakupu nie różni się znacząco od dotychczasowego. Najpierw wybieramy rodzaj biletu spośród dostępnych opcji. Można kupić bilety krótkookresowe z wyłączeniem 70-minutowego m.in. bilet 20-minutowy, 7-dniowy, lub jednoprzejazdowy dla grupy do 20 osób.

e-biletomat

Po wybraniu odpowiedniego biletu należy przeprowadzić transakcję. Wystarczy zbliżyć do urządzenia kartę płatniczą, telefon lub zegarek z funkcją płatności. Po dokonaniu płatności zwróć uwagę na komunikat wyświetlony na ekranie – jeśli jest zielony, oznacza to, że transakcja zakończyła się pomyślnie.

Transakcja zakończona sukcesem

W przypadku niepowodzenia, czyli czerwonego komunikatu, z konta nie została pobrana żadna kwota. W takim przypadku należy spróbować jeszcze raz.

Transakcja zakończona niepowodzeniem

Jeśli podróżujesz pojazdem komunikacji miejskiej i nie pamiętasz, kiedy kupiłeś bilet oraz jak długo jest jeszcze ważny, możesz w każdej chwili to sprawdzić na urządzeniu. Wystarczy na ekranie głównym wybrać opcję „Sprawdź swoje bilety” w prawym dolnym rogu, a następnie zbliżyć kartę, telefon lub zegarek. Po chwili na ekranie pojawi się informacja o twoim bilecie.

Weryfikacja biletu podczas kontroli odbywa się poprzez przyłożenie karty do czytnika kontrolerskiego. Kontroler nie ma dostępu do jej danych – karta służy jedynie do potwierdzenia posiadania biletu identyfikując przypisany do nośnika pasażera bilet w systemie sprzedaży. Pamiętaj, że numer twojej karty w procesie zakupu zostaje w bezpieczny sposób zaszyfrowany.

Zakupione bilety

Obecnie urządzenia są zamontowane wyłącznie w 151 pojazdach prywatnego przewoźnika – firmy Mobilis. W najbliższych miesiącach planowane jest zainstalowanie łącznie 760 urządzeń w pozostałych autobusach oraz części tramwajów komunalnego przewoźnika – MPK SA w Krakowie.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2025-01-30
Data aktualizacji: 2025-02-05
Powrót

Zobacz także

Znajdź