Te rośliny zostaną nasadzone wzdłuż linii tramwajowej do Mistrzejowic
Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic to więcej niż usprawnienie komunikacji – to realne korzyści dla mieszkańców i środowiska. Zielone torowiska z matami rozchodnikowymi i zielone dachy na przystankach zmniejszą hałas, poprawią jakość powietrza i wprowadzą więcej zieleni do miejskiego krajobrazu. Dzięki nasadzeniom ponad 1400 nowych drzew ulice będą estetyczne oraz bardziej przyjazne dla pieszych oraz rowerzystów.
Dzięki projektowi nasadzeń kompensacyjnych ulice Lublańska, Meissnera, Krzesławicka i Młyńska zyskają ponad 1400 nowych drzew! Co więcej, dzięki dialogowi z mieszkańcami udało się wprowadzić zmiany do pierwotnego planu, zwiększając liczbę nasadzeń o dodatkowe 350 drzew. Proporcja nasadzeń wynosi teraz 1 do 1,5 – za każde dwa wycięte drzewa sadzone są trzy nowe.
Aktualizacje planów nasadzeń są sukcesywnie omawiane podczas rad budowy, w których mieszkańcy mają aktywny udział, zgłaszając swoje pomysły i potrzeby. Dzięki ich zaangażowaniu Krakowski Szybki Tramwaj do Mistrzejowic to nie tylko nowoczesna linia tramwajowa, ale także projekt wzbogacający zieleń Krakowa.
Gatunki nasadzeń
- Barwinek pospolity (łac.: Vinca minor)
- Bodziszek czarny (łac.: Geranium phaeum)
- Brzoza brodawkowata (łac.: Betula pendula)
- Dereń biały (łac.: Cornus alba)
- Forsycja pośrednia (łac.: Forsythia x intermedia)
- Grab pospolity 'Columnaris' (łac.: Carpinus betulus 'Columnaris')
- Jabłoń ozdobna 'Evereste' (łac.: Malus Perpetu 'Evereste')
- Jarząb pospolity (łac. Sorbus aucuparia)
- Klon polny 'Elsrijk' (łac.: Acer campestre 'Elsrijk')
- Klon pospolity (łac.: Acer platanoides)
- Klon pospolity 'Columnaris' (łac.: Acer platanoides 'Columnaris')
- Kosaciec syberyjski (łac.: Iris sibirica)
- Krwawnica pospolita (łac.: Lythrum salicaria)
- Liliowiec ogrodowy (łac.: Hemerocallis x hybrida)
- Lipa drobnolistna 'Greenspire' (łac.: Tilia cordata 'Greenspire')
- Lipa szerokolistna 'Fastigiata' (łac.: Tilia platyphyllos 'Fastigiata')
- Miskant chiński 'Gracillimus' (łac.: Miscanthus sinensis 'Gracillimus')
- Robinia akacjowa (łac. Robinia pseudoacacia)
- Róża okrywowa (łac.: Rosa sp.)
- Sadziec konopiasty (łac.: Eupatorium cannabinum)
- Skrzyp zielony (łac.: Equisetum hyemale)
- Sosna czarna (łac.: Pinus nigra)
- Śmiałek darniowy (łac.: Deschampsia cespitosa)
- Winobluszcz pięciolistkowy (łac.: Parthenocissus quinquefolia)
- Winobluszcz trójklapowy 'Veitchii' (łac.: Parthenocissus tricuspidata 'Veitchii')
- maty rozchodnikowe.
Zielone torowiska
Aż 74 proc. powierzchni zajętej pod budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic będzie stanowić teren biologicznie czynny. Jednym z kluczowych elementów tego projektu są zielone torowiska, na których zostaną wykorzystane maty rozchodnikowe – ekologiczna alternatywa dla tradycyjnego trawnika. Maty te są łatwe w montażu, odporne na suszę i wymagają minimalnej pielęgnacji. W przeciwieństwie do trawy, nie trzeba ich podlewać ani kosić, co zmniejsza zużycie wody i emisję CO₂ związaną z utrzymaniem.
Zielone torowiska to rozwiązanie zarówno estetyczne, jak i funkcjonalne. Rośliny pokrywające maty rozchodnikowe filtrują powietrze, retencjonują wody opadowe i ograniczają wzbijanie się pyłów, a także pochłaniają hałas generowany przez tramwaje. W okresie wegetacyjnym tworzą wielobarwne kobierce kwiatowe, które zmieniają kolory w zależności od pory roku.
Zielone dachy na przystankach tramwajowych
Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic przewiduje również instalację zielonych dachów na wszystkich 19 nowo projektowanych przystankach. Wiaty przystankowe zostaną dostosowane do obciążeń związanych z instalacją mat rozchodnikowych – tej samej technologii, która jest wykorzystywana na torowiskach. Roślinność na dachach przystanków będzie odporna na suszę, co pozwoli na minimalizację konieczności nawadniania.
Zielone dachy przystanków pełnią funkcję izolacyjną i estetyczną, jednocześnie retencjonując wodę opadową oraz zmniejszając efekt miejskiej wyspy ciepła. Dzięki nim przystanki staną się bardziej przyjazne dla środowiska, oferując pasażerom schronienie w przyjemniejszym, zielonym otoczeniu.
Korzyści dla klimatu i mieszkańców
Zastosowanie zielonych torowisk oraz dachów przystankowych to odpowiedź na wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi. Ograniczają skutki ekstremalnych opadów deszczu, obniżają temperaturę otoczenia, zwiększają bioróżnorodność i przyczyniają się do poprawy jakości życia mieszkańców Krakowa.