Milion turystów w Kopalni Soli „Wieliczka”
Wielicką kopalnię odwiedzili milionowi goście. Okazali się nimi pani Justyna i pan Marcin z Malborka, którzy solne progi przekroczyli wraz z dziećmi 23 lipca tuż przed południem. Od stycznia do końca czerwca tego roku Kopalnię Soli „Wieliczka” zwiedziło o 14 proc. więcej turystów niż w 2024 r.
– Kupiliśmy na dzisiaj bilet rodzinny, były to ostatnie miejsca… tak, że to super niespodzianka dla nas! – powiedzieli zaskoczeni Milionowi Turyści 2025. Zaszczytne miano przypada raz na milion, niemniej, jak podkreślają włodarze Kopalni Soli „Wieliczka”, każdy gość jest ważny i wyjątkowy. Niespodzianki czekały nie tylko na Milionowego Turystę 2025, ale na wszystkich zwiedzających Trasę Turystyczną. Goście mieli do dyspozycji m.in. specjalną ściankę do zdjęć, a na ogromnej mapie świata mogli zaznaczyć miejsce, z którego przyjechali do Wieliczki. Miłą pamiątką tego wyjątkowego dnia były bryłki wielickiej soli.
Wielicka kopalnia pozostaje turystyczną atrakcją od stuleci. Pierwsi udokumentowani zwiedzający wizytowali podziemia w XV wieku.
– Nie ma przesady w twierdzeniu, że „Wieliczkę” zwiedza cały świat. Przyjeżdżają do nas goście nawet z tak odległych zakątków globu, jak Brazylia, Australia, Tuvalu albo Kiribati - komentuje Barbara Ptak, prezes zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Turystyka.
– Do końca czerwca przeważał ruch turystów zagranicznych: 70 proc. Najliczniejsi są turyści z krajów europejskich – ponad 86 proc. wszystkich obcokrajowców. Pozostałe nieco ponad 12 proc. to turyści z Ameryki Północnej i Azji. Tradycyjnie już największą grupę gości stanowią goście z Wielkiej Brytanii. Na kolejnych miejscach w roku 2025 mamy kolejno Włochów, Francuzów, Hiszpanów, Amerykanów, Niemców, Czechów, Litwinów, Greków i Słowaków – wymienia pani Ptak.
Dane dotyczące liczby turystów pochodzą z systemu sprzedażowego kopalni. Ruch turystyczny jest monitorowany na bieżąco, dzięki czemu można dokładnie określić, kiedy pojawi się milionowy turysta. Równolegle prowadzone są cykliczne badania satysfakcji wśród turystów korzystających z różnych ofert kopalni, co pozwala podnosić jakość oferowanych usług.
Od stycznia do końca czerwca tego roku Kopalnię Soli „Wieliczka” zwiedziło o 14 proc. więcej turystów niż w 2024 r. Niesłabnące zainteresowanie wielicką kopalnią wynika zarówno z jej atrakcyjności, jak i komfortowego udostępnienia.
– Ponad 98 proc. zwiedzających docenia przewodników, chwaląc ich za uprzejmość, ciekawy przekaz czy umiejętność dostosowania się do potrzeb grupy. Prawie 96 proc. gości jest zadowolona z organizacji zwiedzania, a ok. 96 proc. podkreśla atrakcyjność oferty handlowej oraz gastronomii kopalni – potwierdza Barbara Zięba-Godula z zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Turystyka.
Najmocniej w pamięć turystom zapada olśniewająca kaplica św. Kingi. Często na pytanie, co podobało się najbardziej, pada odpowiedź: „wszystko, cała kopalnia”, „przewodnik i historie, które opowiadał”, „konstrukcja, architektura wnętrza, komory, korytarze”. Turystów zachwycają kryształowe żyrandole, solne jeziora, rzeźby.