Kwartał klimatyczny
W roku 2020 w ramach inicjatywy „Zeroemisyjny Kraków” zostało przygotowane portfolio projektów pilotażowych, które dotyczą obszarów Mobilność oraz Budynki i Energia. Jednym z pierwszych, który wszedł w fazę realizacji jest Kwartał klimatyczny.
Czego dotyczy projekt Kwartał klimatyczny?
Projekt Kwartał Klimatyczny powstał w oparciu o ideę miasta piętnastominutowego, koncepcję urbanistyczną, której istotą jest zaspakajanie najistotniejszych, życiowych potrzeb mieszkańców w ich bezpośrednim sąsiedztwie.
Idea miasta 15-minutowego kładzie nacisk na ograniczenie ruchu samochodowego przy jednoczesnym usprawnieniu komunikacji zbiorowej. Przebudowa ulic i infrastruktury pod kątem ułatwień dla pieszych i rowerzystów daje też w konsekwencji możliwość zagospodarowania pozyskanych dzięki tym zmianom terenów (ulic czy parkingów) na tereny zielone lub rekreacyjne.
Zmiany w znaczący sposób poprawią jakość życia mieszkańców i ograniczą konieczność podróży. W dłuższej perspektywie zredukują poziom emisji dwutlenku węgla, co przełoży się na poprawę jakości powietrza i kondycję zdrowotną mieszkańców.
Kwartał klimatyczny obejmuje obszar Kazimierza oraz zachodniej części Grzegórzek i jest ograniczony ulicami: Dietla, Grzegórzecką, Aleją Daszyńskiego i rzeką Wisłą.
Projekt jest koordynowany przez Zarząd Transportu Publicznego.
Główne zadania, realizowane w ramach projektu:
- Przywrócenie rezydencyjnego charakteru ulicy Dietla
- Przebudowa i rewitalizacja ul. Krakowskiej
- Rewitalizacja Placu Wolnica
- Stworzenie ulic ogrodów Mostowa i Bożego Ciała
- Przebudowa i rewitalizacja Placu Nowego
- Przebudowa i rewitalizacja ul. Starowiślnej
- Park Kolejowy i rowerostrada południowa
- Zielony Plac Grzegórzecki
Warto wiedzieć:
Dowiedz się, jak powstaje Zielony Plac Grzegórzecki, jeden z głównych elementów Klimatycznego kwartału.
Aby obecnie istniejąca, ruchliwa ulica Grzegórzecka przekształciła się w przyjazną mieszkańcom, pokrytą zielenią i atrakcyjną przestrzeń publiczną potrzebne są gruntowne i obejmujące wiele obszarów zmiany. Takie zintegrowane i kompleksowe podejście, przy jednoczesnym włączeniu w procesy planowania lokalnej społeczności sprawi, że efekt finalny spełni jej oczekiwania a sam plac stanie się atrakcyjnym punktem na mapie miasta.
Planowany zakres zmian:
- Przebudowa linii kolejowej (dwa dodatkowe tory i przystanek)
- Zmiany w organizacji ruchu: Szybka Kolej Aglomeracyjna
- Działania infrastrukturalne zapewniające:
- ciągłość dróg rowerowych (budowa Rowerostrady i mostu pieszo-rowerowego na Wiśle)
- preferencyjne, bezpieczne trasy dla pieszych
- zagospodarowanie przestrzeni pod estakadami (stworzenie Parku Kolejowego)
- połączenie plant Dietlowskich z al. Daszyńskiego pasem zieleni
- zacienienie ulic i placów (ograniczenie wpływu miejskiej wyspy ciepła)
- zagospodarowanie wody opadowej (retencja)
Realizowana koncepcja przebudowy w zakładanym kształcie w tym rejonie, wesprze też lokalną przedsiębiorczość, dając impuls do rozwoju przedsięwzięciom biznesowym, które będą odpowiadać na potrzeby lokalnej społeczności.
Powstanie miejsce, w którym krakowianie będą chcieli nie tylko mieszkać, ale i spędzać czas wolny.