Włodzimierz Kunz
Polski malarz i grafik. Urodził się 25 lipca 1926 w Dąbrowie Tarnowskiej. Zmarł 6 czerwca 2002 roku w Krakowie. Jest pochowany w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Rakowickim.
Ukończył studia na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, uzyskując dyplom w pracowni Hanny Rudzkiej-Cybisowej (1954). Jego prace były prezentowane na ponad 30 wystaw indywidualnych w Polsce i na całym świecie.
Profesor zwyczajny ASP w Krakowie(od 1986 r.), kierownik Katedry Litografii, dziekan Wydziału Grafiki, Kierownik Pracowni Malarskiej na Wydziale Malarstwa. Trzykrotnie pełnił funkcje rektora ASP w Krakowie (w latach 1980-1986 i 1993-1996). W roku 1996 przeszedł na emeryturę.
Żywo zaznaczył się w polskim życiu artystycznym jako artysta malarz, grafik, pedagog, inicjator i organizator przedsięwzięć artystycznych przy ZPAP. Rzeczoznawca Ministerstwa Kultury i Sztuki do spraw sztuki współczesnej. Członek Rady Artystycznej Wyższego Szkolnictwa Artystycznego. Członek ZPAP i członek czynny PAU. Przewodniczący Komisji Nagród Ministerstwa Kultury i Sztuki. Wielokrotnie nagradzany. Odznaczony Krzyżem Komandorskim OOP (1997). Był stypendystą rządu holenderskiego (1969). Laureat nagrody miasta Krakowa (1980).
Jest autorem wielu cykli obrazów i grafik, m.in. Morze Śródziemne, Pejzaż przemysłowy, Kompozycje z anegdotą, Viola d'Amore, Róża wiatrów; uprawiał malarstwo monumentalne (szereg polichromii i sgraffitów m.in. w Düsseldorfie). Prace prof. Włodzimierza Kunza znajdują się w wielu muzeach w kraju i za granicą (Wrocław, Kraków, Warszawa, Tokio, Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku, Bibliotece Kongresu w Waszyngtonie, Hawanie, Norymberdze, Darmstadt) i w wielu zbiorach prywatnych. Honorowy Obywatel Gorlic i Dąbrowy Tarnowskiej.
Uprawiał malarstwo sztalugowe, grafikę artystyczną i ścienne malarstwo sakralne. Uważny obserwator otoczenia i wydarzeń, inspiracje znajdował w pozornie mało atrakcyjnych tematach, takich jak pejzaż miejski, śląskie hałdy, fabryki czy elementy przyrody. W jego grafice pojawiają się echa takich wydarzeń jak: Wyścig Pokoju, lot w kosmos czy trzęsienie ziemi w Banja Luce. Częste podróże po Europie zostawiły ślad w cytowanych tematach antycznych i ujawniły fascynację klimatem i kulturą obszaru Morza Śródziemnego, której był dziedzicem i twórczym kontynuatorem. Tematy grafik często rozrastały się do cykli, najbardziej znane to: Fabryka, Ogród, Reportaż, Motyl, Ikona.
Jak pisze Janina Górka – Czarnecka: "Niewątpliwie emocjonalny stosunek do świata łączy się w grafikach Kunza z próbą syntezy obserwowanego zjawiska, ale też z analitycznym uchwyceniem detalu. W pozorny chaos fragmentów wprowadza ład sterowany wyobraźnią. Czasem stosuje napisy, które są albo cytatami, objaśnieniami, albo mają charakter dekoracyjnych elementów kompozycji (zwłaszcza te czytelne w lustrzanym odbiciu). Pomimo upływu lat jego prace promieniują wielką swobodą formalną i aurą nowoczesności".