City Helpers na ulicach Krakowa – udany projekt pilotażowy
Wraz z końcem wakacji City Helpers – osoby mające służyć pomocą turystom i wszystkim odwiedzającym Kraków, zakończyli swoją pracę. Akcja spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem i są plany kontynuacji projektu w przyszłym roku.
![](http://plikimpi.krakow.pl//zalacznik/397143/4.jpg)
Przez dwa miesiące pomocnicy miejscy udzielali informacji, promowali lokalne wydarzenia, ale także wychwytywali niewłaściwe zachowania na terenie parku kulturowego Stare Miasto oraz Kazimierza. Byli wsparciem dla budowania odpowiedniego wizerunku Krakowa: gościnnego, otwartego, ale też komunikującego reguły współużytkowania najcenniejszej przestrzeni miasta.
Najczęściej zwracano się do nich z pytaniami o ekspozycje muzealne, koncerty, odbywające się w mieście wydarzenia, ale również o logistykę przemieszczania się po mieście. Pojawiło się bardzo dużo pytań o ofertę gastronomiczną oraz zakupy.
Najwięcej interwencji City Helpers dotyczyło zakłócania ciszy nocnej i spożywania alkoholu w miejscach publicznych. Zdarzenia te miały miejsce głównie w sobotnie noce. Zdecydowana większość kończyła się szybkim zaprzestaniem naruszeń, a w pozostałych przypadkach miejscy pomocnicy otrzymywali wsparcie ze strony służb mundurowych.
Z kolei niedziele to bardzo intensywny ruch w okolicach Rynku Głównego, generowany przez rodziny z dziećmi, które zwracały się z prośbą o wskazanie drogi do miejsc rozrywki dla dzieci oraz o mapy miasta.
City Helpers interweniowali również w przypadkach potrąceń przez osoby jeżdżące na hulajnogach i innych urządzeniach transportu osobistego. Zabezpieczali miejsca zdarzeń do czasu przyjazdu karetki i policji oraz udzielali pierwszej pomocy poszkodowanym.
Dzięki Fundacji „Ratuj życie” miejscy pomocnicy byli wyposażeni w defibrylator. Tym samym krakowianie i odwiedzający mieli do dyspozycji dodatkowy punkt mobilny z urządzeniem ratującym życie.
W ostatnim tygodniu pilotażu programu City Helpers skoncentrowali część swoich działań na wychwyceniu i zinwentaryzowaniu najczęstszych przypadków łamania przepisów parku kulturowego i lekceważenia upomnień, w tym szczególnie wystawiania tzw. „potykaczy”. Powstała lista takich działalności, na której znajdują się 43 adresy.
Statystyki City Helpers:
2418 osobom udzielili informacji turystycznej
2411 osobom udzielili informacji ogólnej
710 razy interweniowali ws. zakłócania porządku (np. zakłócanie spokoju, picie alkoholu w miejscach publicznych)
441 osobom udzielili pomocy
1075 razy odnotowali łamanie zasad parku kulturowego
80 interwencji wymagało pomocy straży miejskiej.