Informacja ws. budowanej kładki Kazimierz–Ludwinów
Budowa kładki Kazimierz–Ludwinów jest realizowana w oparciu o wydane w tej sprawie, ważne i ostateczne decyzje administracyjne. Gmina Miejska Kraków uzyskała wszelkie niezbędne uzgodnienia, pozwolenia i decyzje administracyjne zezwalające na jej realizację.
Pozyskane decyzje dotyczyły m.in. zakresu niezbędnych wycinek drzew oraz poszczególnych robót budowlanych prowadzonych na obszarze wpisanym do rejestru zabytków. Inwestycja jest zgodna z zapisami planu miejscowego.
Przypomnijmy, pismem z 26 lipca prokurator Prokuratury Rejonowej Kraków Śródmieście–Zachód skierował sprzeciw od decyzji dotyczącej zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę dla budowy kładki wnosząc o wznowienie postępowania w tej sprawie oraz natychmiastowe wstrzymanie wykonania decyzji do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
Wniosek ten wpłynął do Wydziału Architektury i Urbanistyki 30 lipca i jest obecnie na wstępnym etapie jego rozpoznawania. Urzędnicy mają 30 dni na jego rozpatrzenie.
Pozwolenia na realizację kładki w mocy prawnej
Co ważne, decyzja Prezydenta Miasta Krakowa z 10 czerwca 2022 r. zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę dla tej inwestycji jest w mocy. Wobec braku odwołań, powyższa decyzja stała się ostateczna 5 lipca 2022 r.
W mocy jest także pozwolenie Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z 14 marca 2018 r. Co za tym idzie, roboty budowlane nie zostały wstrzymane i prowadzone są zgodnie z założonym harmonogramem.
Miasto posiada też ważne pozwolenie wodno-prawne dla tej inwestycji wydane 21 grudnia 2017 r. Decyzja jest wydana na czas nieokreślony.
Prace prowadzone z poszanowaniem środowiska
Co istotne, decyzja środowiskowa dla budowy kładki nie była wymagana, ponieważ taki rodzaj inwestycji nie jest wymieniony w rozporządzeniu ministerialnym w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Roboty prowadzone są pod nadzorem przyrodniczym i dendrologicznym, z należytą starannością i dbałością o środowisko naturalne. Rosnące w obrębie placu budowy drzewa są zabezpieczone zgodnie ze sztuką, a do absolutnego minimum została ograniczona ingerencja w środowisko naturalne.
Zgodnie z pozwoleniem konserwatorskim usunięto trzy klony z górnego poziomu bulwaru Inflanckiego, kolidujące z inwestycją, tzn. jedno zostało przesadzone, a dwa wycięte.
Poprzez wprowadzenie korekt do projektu i obniżenie ramp najazdowych na górnym bulwarze Inflanckim, nie było konieczności prowadzenia cięć technicznych w obrębie alei klonowej wzdłuż projektowanych zjazdów z kładki pieszo-rowerowej. Wprowadzone w projekt zmiany są zmianami nieistotnymi w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane, zatem nie wymagają zmiany pozwolenia na budowę.
Nie stwierdzono także zagrożenia dla nietoperzy, których występowanie w zabytkowej alei klonowej, z uwagi na dobry stan drzew i brak mikrosiedlisk dla owadów, jest praktycznie niezauważalne.
Poprawki w projekcie i obniżenie najazdu
Kolejną sprawą jest kwestia ryzyka wykreślenia Krakowa z listy UNESCO. Była ona już wielokrotnie wyjaśniania. W tej kwestii kompetencje ma Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków, który wydał pozwolenie konserwatorskie dla budowy przeprawy.
Co więcej, sprawa była wyjaśniania w pismach do Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Dodatkowo, ostatnie korekty wprowadzone do projektu na wniosek urzędu konserwatorskiego powodują obniżenie ramp najazdowych, a co za tym idzie konstrukcji kładki po stronie Kazimierza o ok. 2 metry, przez co zmieni się wpływ przeprawy na otoczenie.