Miasto bliżej mieszkańców
Urząd powinien być miejscem przyjaznym dla mieszkańców, w którym mogą szybko i bezproblemowo załatwić najważniejsze sprawy. Profesjonalna obsługa, maksymalne uproszczenie formalności oraz zwiększenie liczby procedur dostępnych przez internet – to podstawowe kwestie, które usprawnią funkcjonowanie urzędu i pozytywnie wpłyną na jakość świadczonych usług. Przy podejmowaniu strategicznych decyzji głos mieszkańców zawsze powinien być brany pod uwagę, dlatego wprowadzimy algorytm w konsultacjach społecznych, który usprawni i zwiększy efektywność całego procesu. Nadrzędnym celem polityki informacyjnej urzędu powinno być dobro mieszkańców, z którymi miasto ma obowiązek prowadzić dialog. Konsekwentnie należy również rozwijać programy lojalnościowe uprawniające mieszkańców do zniżek i rabatów na „miejskie usługi”.

Wsłuchując się w głos mieszkańców, podniesiemy poziom świadczonych usług przez urząd
Decyzje w strategicznych dla miasta obszarach powinny być oparte na rzetelnych analizach, dlatego wprowadzimy cykliczne badania społeczne, których celem będzie zbieranie kompleksowych informacji na temat opinii i potrzeb mieszkańców Krakowa. Wyniki badań pomogą nam w podejmowaniu strategicznych decyzji związanych z rozwojem Krakowa. Rozwiniemy również badania satysfakcji klienta w urzędzie tak, aby maksymalnie podnieść poziom świadczonych usług.
Stopień realizacji zadania
Zakończyliśmy analizę opinii mieszkańców na temat jakości obsługi w Urzędzie Miasta Krakowa. Wyniki badania zostały opracowane i przedstawione w raporcie, który jest dostępny publicznie – na stronie krakow.pl i w Biuletynie Informacji Publicznej. Tam, gdzie mieszkańcy wskazali potrzebę zmian, zostały zaplanowane konkretne działania usprawniające. Chcemy, by każda taka opinia realnie przekładała się na poprawę jakości obsługi. W trakcie rocznego przeglądu Zintegrowanego Systemu Zarządzania, który odbył się 19 marca 2025 r., wyznaczono także cel dla nowego wskaźnika satysfakcji klientów. Od teraz jego wartość nie może być niższa niż w roku poprzednim.
Rozszerzymy katalog zniżek i ulg w ramach Karty Krakowskiej
Mieszkańcy, którzy płacą podatki w Krakowie, powinni być szczególnie doceniani i premiowani. Katalog zniżek i ulg w ramach Karty Krakowskiej zostanie rozszerzony. Wprowadzimy także system informatyczny, który będzie zbierał i analizował dane dotyczące wykorzystania karty. Dzięki temu będziemy wiedzieć, które usługi cieszą się największą popularnością wśród mieszkańców Krakowa.
Stopień realizacji zadania
Mieszkańcy, którzy płacą podatki w Krakowie, są premiowani poprzez program Karty Krakowskiej. By ocenić, w jaki sposób można rozszerzyć katalog zniżek, w pierwszej kolejności potrzebny jest monitoring i analiza usług, które cieszą się największą popularnością krakowian. Planowana jest także ocena możliwości finansowych, które pozwolą zrealizować proponowane założenia.
Zadbamy o zwiększenie dostępności architektonicznej oraz cyfrowej urzędu
Wykonamy generalny audyt dostępności architektonicznej budynków urzędowych oraz sprawdzimy dostępność cyfrową wszystkich miejskich stron internetowych oraz e-usług. Urząd powinien być maksymalnie dostępny dla mieszkańców, a osoby ze szczególnymi potrzebami powinny móc z niego korzystać w sposób bezpieczny i samodzielny. Trzeba jak najszybciej zlikwidować bariery architektoniczne.
Stopień realizacji zadania
Trwa dostosowywanie toalet dla osób z niepełnosprawnościami w budynkach UMK przy ul. Powstania Warszawskiego 10 oraz ul. Kasprowicza 29. W siedzibie Rady Dzielnicy XII (Bieżanów–Prokocim) prace modernizacyjne ruszą w połowie roku. W siedzibie Rady Dzielnicy X trwają przygotowania do zmiany planu miejscowego, by możliwa była rozbudowa budynku i montaż windy. Rozpoczęliśmy konsultacje z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków ws. montażu windy w zabytkowym budynku przy pl. Wszystkich Świętych 3–4.
Dla czterech nowych budynków pozyskanych po 2020 roku planujemy wykonanie audytu dostępności. Ustalany jest harmonogram realizacji tego zadania.
Równolegle pracujemy nad dostępnością cyfrową W 2025 roku przeznaczymy środki na audyt dostępności Biuletynu Informacji Publicznej, bo wiemy, że przejrzystość i łatwy dostęp do informacji to fundament otwartego miasta.
Konsultacje społeczne na nowo. Konto obywatelskie dla każdego
Głos mieszkańców powinien być dla władz miasta najważniejszy, dlatego gruntownej zmiany wymaga proces konsultacji społecznych. Wprowadzimy metodykę, która określi jasne i przejrzyste zasady dialogu z mieszkańcami oraz pozwoli wziąć pod uwagę opinie różnych grup społecznych w najważniejszych obszarach. Każdy mieszkaniec otrzyma internetowy profil, z którego pomocą będzie mógł decydować o wielu miejskich sprawach i zgłaszać swoje opinie. Za jego pomocą będzie można również głosować w budżecie obywatelskim, czy sprawdzać stan rozliczeń podatkowych. Jeden profil, zamiast wielu. Dla osób, które są wykluczone cyfrowo, będą realizowane bezpłatne szkolenia lub będzie możliwość skorzystania ze wsparcia asystenta lub głosowania papierowo. Wprowadzimy także lokalne referenda w sprawach istotnych dla mieszkańców danej dzielnicy, a informacja o konsultacjach będzie docierać do mieszkańców skuteczniej.
Stopień realizacji zadania
Trwają prace związane z zarządzeniem prezydenta dotyczące nowej organizacji konsultacji społecznych. Od stycznia 2025 roku będzie działał Wydział Dialogu, Konsultacji i Kontaktu Obywatelskiego, który zapewni lepsze możliwości prowadzenia konsultacji oraz wprowadzi nowe narzędzia konsultacji. Dialog zyska większą rangę w strukturze miasta. Każdy będzie mógł brać udział także w ankietach i konsultacjach w ramach konta w aplikacji mKraków już w 2025 roku.
Usprawnimy pracę urzędu poprzez zwiększenie poziomu cyfryzacji
Cyfryzacja administracji samorządowej przyczyni się do redukcji kosztów, poprawi jakość świadczonych usług oraz zwiększy dostępność informacji publicznych. Podnoszenie sprawności organizacyjnej urzędu poprzez wykorzystanie narzędzi informatycznych oraz nowych technologii powinno być priorytetem.
Stopień realizacji zadania
Celem tego założenia jest poprawa jakości usług urzędowych oraz zwiększenie dostępu informacji publicznych, minimalizując przy tym koszty ich wytworzenia. Planowane jest rozbudowanie i uruchomienie nowych usług elektronicznych, które ułatwią mieszkańcom sprawne załatwianie spraw. Zabezpieczono środki finansowe na ten cel na kolejne lata.
- Przygotowanie strony internetowej informującej mieszkańców o nasadzeniach drzew, z wizualizacją na podkładzie mapowym w oparciu o dane z systemu ISDP (w fazie realizacji, planowane zakończenie maj 2025 r.)
- Przygotowanie formularzy elektronicznych dla usługi „Mieszkanie za Remont” na Krakowskim Portalu Usług Miejskich (kontakt.krakow.pl)
- Przygotowanie nowych zbiorów otwartych danych na portalu otwartedane.um.krakow.pl w tym zbiorów z obszaru turystyki (m.in. liczba uczestników konferencji w Krakowie)
- Przygotowanie do wdrożenia zrobotyzowanej platformy do automatyzacji procesów biznesowych UI PATH i automatyzację procesu wysyłki korespondencji m. in. z obszaru podatków
- Przygotowanie do wdrożenia nowej funkcjonalności do wyszukiwania plików Materiałów Zasobu według indeksów: działek ewidencyjnych, działek małego obrębu oraz parcel katastralnych w formie zapytań w języku naturalnym z wykorzystaniem technologii AI
- Realizacja integracji aplikacji Wydziału Architektury SOS z EZD PUW, dzięki której można bardziej usprawnić proces elektronizacji usług architektonicznych. Integracja zwiększy efektywność pracy użytkowników oraz usprawni realizację zadań
- Elektronizacja usługi „Bezpłatna sterylizacja/kastracja i znakowanie kotów oraz znakowanie psów na terenie Gminy Miejskiej Kraków” – budowa formularza na portalu kontakt.krakow.pl do elektronicznego zgłoszenia psa/kota do bezpłatnych usług weterynaryjnych ujętych w programie opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Miejskiej Kraków (do tej pory nie było możliwości zgłoszenia online)
- Modernizacja strony „Godziny pracy i kontakt z UMK” z BIP MK – poprawa dostępu do informacji o godzinach pracy i sposobach kontaktów z UMK, udostępnienie w jednym miejscu najważniejszych telefonów i kanałów kontaktowych
- System Karty Krakowskiej – usprawnienie procesu okazywania PIT-ów na potrzeby przyznania statusu mieszkańca, polega na umożliwieniu przesyłania plików na stronie internetowej Karty Krakowskiej lub w aplikacji mobilnej mKK, zamiast jak dotychczas mailowo na skrzynkę okazpit.kk@ztp.krakow.pl. Modyfikacja w trakcie realizacji
- Aplikacja Eosil – zmienione zostały sposób prezentacji informacji o osobach zabierających głos w dyskusji na wyświetlaczu podczas sesji RMK. Pojawiła się dodatkowa informacja o liczbie zgłoszeń osób do dyskusji oraz podczas zabierania głosu przez mówcę i informacja o tym, który raz zabiera głos w danej dyskusji. Dzięki temu informacje prezentowane podczas sesji stały się bardziej czytelne dla mieszkańców.
Wprowadzimy nowe standardy w polityce informacyjnej urzędu
Podstawową rolą miejskich mediów powinno być rzetelne informowanie mieszkańców o działaniach miasta. Zmodernizujemy i zintegrujemy najważniejsze miejskie serwisy, aby mieszkańcy mieli prosty i łatwy dostęp do informacji o remontach drogowych, inwestycjach, prowadzonych konsultacjach społecznych czy dużych wydarzeniach sportowych i kulturalnych. Miejskie media będą pozbawione treści politycznych czy promocyjnych poszczególnych osób – mają służyć informowaniu mieszkańców.
Stopień realizacji zadania
Kontynuujemy przebudowę miejskiego portalu Magiczny Kraków – chcemy, żeby był bardziej intuicyjny i dostępny na różnych urządzeniach. W pierwszym kwartale 2025 poprawiono szybkość działania strony. Naszym celem jest, by mieszkańcy mieli łatwiejszy dostęp do informacji, a korzystanie z miejskich stron było szybkie, proste i wygodne – niezależnie od wieku, urządzenia czy stopnia znajomości technologii.
Dwukrotnie zwiększymy środki dla Rad Dzielnic
Jednostki pomocnicze w Krakowie są bardzo wysoko oceniane w porównaniu do innych dużych miast w Polsce. Należy wykorzystać potencjał członków Rad Dzielnic poprzez ich zaangażowanie w lepszą dystrybucję środków budżetowych na zadania, które są najważniejsze dla lokalnej społeczności. Kwoty przekazywane do Rad Dzielnic powinny zostać zwiększone tak, by gwarantowały możliwość realizacji zadań zleconych przez Radę Miasta Krakowa.
Stopień realizacji zadania
W uchwale nr XVII/391/24 Rady Miasta Krakowa z 18 grudnia 2024 r. w sprawie budżetu Miasta Krakowa na 2025 r. oraz uchwale nr XVII/419/24 Rady Miasta Krakowa z 23 grudnia 2024 r. w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Krakowa przyjęto zwiększenie środków wydzielonych do dyspozycji dzielnic w latach 2025–2029, osiągając w 2029 roku ponad dwukrotne ich zwiększenie w stosunku do 2024 roku.
W I kwartale 2025 roku Zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa dokonano podziału kwoty zwiększenia na 2025 rok, na poszczególne dzielnice, które do 31 marca 2025 roku są zobowiązane podjąć swoje uchwały, wskazując w ich treści zadania do realizacji.
Urząd konkurencyjnym pracodawcą. Poprawimy warunki pracy
Krakowski magistrat zatrudnia ponad 3000 osób, a jeśli dodamy do tego miejskie jednostki oraz spółki to okaże się, że miasto jest jednym z największych pracodawców. Poprzez stopniowe podnoszenie wynagrodzenia (min. o 20 proc. w pierwszym roku), opracowanie jasnego i czytelnego systemu awansu oraz wdrożenie programu szkoleń podnoszących kompetencje kadry administracji samorządowej, zwiększymy konkurencyjność urzędu i jego jednostek na rynku pracy. Nie dopuścimy, aby najlepsi eksperci trafiali do firm prywatnych i korporacji.
Stopień realizacji zadania
W 2025 roku planujemy wdrożenie nowoczesnej platformy e-learningowej, która umożliwi pracownikom urzędu wygodny i szybki dostęp do szkoleń online. Dodatkowo, zabezpieczyliśmy środki na szkolenia i studia podyplomowe dla urzędników. Plan szkoleń na 2025 rok został opracowany na podstawie realnych potrzeb zgłoszonych zarówno przez pracowników, jak i najwyższe kierownictwo UMK. Szkolenia są już sukcesywnie realizowane. W każdej komórce organizacyjnej zostały wyznaczone osoby odpowiedzialne za koordynację rozwoju kompetencji. Złożyliśmy wniosek o dodatkowe środki z Krajowego Funduszu Szkoleniowego, by jeszcze bardziej poszerzyć ofertę edukacyjną dla pracowników. Rozpoczęły się także rozmowy z przedstawicielami związków zawodowych na temat możliwej regulacji wynagrodzeń w 2025 roku. Dążymy do tego, by praca w UMK była nie tylko służbą publiczną, ale też stabilnym i rozwojowym miejscem pracy.
Opracujemy program Kraków Smart City
Wprowadzimy nowoczesne, inteligentne systemy zarządzania miastem w wielu obszarach. Przede wszystkim w sterowaniu oświetleniem czy zużyciem energii elektrycznej i cieplnej. Takie usprawnienia pozwolą na większą efektywność oraz oszczędność środków miejskich.
Stopień realizacji zadania
Wprowadzone zostaną inteligentne systemy zarządzania miastem, które pozwolą na większą efektywność oraz oszczędność środków miejskich w wielu obszarach. Przede wszystkim w sterowaniu oświetleniem czy zużyciem energii elektrycznej i cieplnej. Część działań będzie kontynuowana. Analizujemy sytuację finansową, by oszacować możliwości realizacji nowych założeń projektu. W styczniu 2025 r. zostanie powołany zespół koordynacyjny ds. rozwiązań Smart City. Rozpoczną się także konsultacje w obszarze funkcjonowania Urban Labu w Krakowie.
Udostępnimy miejskie dane, wprowadzimy pełną transparentność
Dane, które posiada i wykorzystuje urząd, powinny być w jak najszerszym stopniu udostępnione. To nie tylko ważne informacje dla mieszkańców, ale także podstawa dla wielu innowatorów do szukania nowych rozwiązań. Tak było w przypadku danych o pojazdach komunikacji miejskiej. Udostępnianie informacji pozwala także na transparentność działań. Doprowadzimy do tego, żeby jak najwięcej danych było dostępnych na miejskich stronach i na bieżąco aktualizowanych, bez konieczności osobnego występowania o dostęp do nich.
Stopień realizacji zadania
Urząd Miasta Krakowa prowadzi od kwietnia 2024 roku portal „Otwarte Dane”, pod adresem otwartedane.um.krakow.pl. Służy on udostępnianiu danych dotyczących rozwoju Krakowa, z których mogą swobodnie korzystać wszyscy zainteresowani użytkownicy, a więc np. mieszkańcy, studenci. Od 2025 roku łącznie udostępnionych jest 61 tabel danych zgrupowanych w 27 tematycznych zbiorach. Dane mają formę tabelaryczną (tabele danych) oraz graficzną (mapy, wykresy). Obecnie można się zapoznać z informacjami np. na temat mieszkańców Krakowa, w tym cudzoziemców, zameldowanych na pobyt stały i czasowy (z ciekawymi mapami i wykresami), a także na temat funkcjonowania krakowskich instytucji kultury, szkół, przedszkoli, żłobków czy zieleni miejskiej. Przygotowane zostały kolejne zbiory do udostępnienia w portalu dla kolejnych obszarów tematycznych; zasoby danych są na bieżąco uzupełniane i aktualizowane.