Kraków zwraca się twarzą do Wisły
Jakie są plany wobec Wisły i terenów przylegających do królowej polskich rzek? Podczas konferencji prasowej 10 czerwca przedstawiciele Miasta mówili o pomysłach na ożywienie cennych turystycznie i krajobrazowo Bulwarów Wiślanych.
Niebawem zostanie rozstrzygnięty konkurs architektoniczno-urbanistyczny na zagospodarowanie 5 kilometrowego odcinka bulwarów od mostu Zwierzynieckiego do stopnia wodnego Dąbie. „Wyniki tej twórczej konfrontacji będą wykorzystane w pracach nad projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu. To jedyne narzędzie skutecznej ochrony tego cennego terenu” Bulwary nadwiślańskie powinny pozostać „salonem miasta”, gdzie zabytki przeplatają się ze współczesnością, a tłem tego jest cenne środowisko naturalne”.
Dolina Wisły i sama rzeka to także niewykorzystane obecnie miejsce rekreacji. „Jeszcze kilkadziesiąt lat temu naprzeciw Wawelu z powodzeniem działała piaszczysta plaża. Aranżacją plaży i budową basenu zacumowanego przy nabrzeżu Wisły zainteresowana jest polsko-włoska spółka SAO. „ Nadwiślańska plaża ma powstać na wysokości dawnego hotelu Forum, naprzeciw klasztoru Na Skałce. Wzorem rozwiązań stosowanych w wielu europejskich stolicach, oprócz miejsca do leżakowania i „pływającego” basenu, w ramach przedsięwzięcia mają działać także kino letnie oraz punkty gastronomiczne.
Jeszcze w tym roku dzielnice Kazimierz i Podgórze połączy kładka dla pieszych i rowerzystów. Jest już koncepcja architektoniczna, kompletowane są dokumenty potrzebne do budowy. Za kilka tygodni wykonawca zacznie realizację zadania.
Atrakcją ma być także platforma widokowa podwieszona pod balonem. Z wysokości około 150 metrów będzie można oglądać panoramę nie tylko Krakowa, ale także Tatry. Platforma firmy HiFlyer ma zostać usytuowana na Bulwarach Inflanckich w pobliżu ul. św. Stanisława.
Jeszcze w tym roku Miasto rozpocznie budowę pali cumowniczych na Wiśle. „Wytypowaliśmy 11 takich miejsc, z których korzystać będą mogły zarówno statki żeglugi, łodzie i punkty komercyjne – hotele czy restauracje” - przybliżała plany w tej dziedzinie Joanna Niedziałkowska, Zastępca Dyrektora Krakowskiego Zarządu Komunalnego. Wisłą popłynie także tramwaj wodny. Miasto planuje budowę 8 przystanków dla tego środka lokomocji. „Na pięć z nich opracowywany jest projekt budowlany, na pozostałe staramy się o decyzje lokalizacyjne”. Realizacji pierwszych przystanków ruszy za kilka tygodni.
Ożywieniu królowej polskich rzek oraz terenów przylegających do niej ma służyć także wart 40 mln złotych projekt „Turystyczny szlak żeglugi śródlądowej na rzece Wiśle w województwie małopolskim”. Kraków ubiega się o unijne dofinansowanie tego przedsięwzięcia wspólnie z gminami Oświęcim, Niepołomice i Babice. „Ze środków pozyskany w ten sposób chcemy nie tylko zorganizować żeglugę śródlądową od Niepołomic do Oświęcimia, ale także wybudować pale cumownicze, zagospodarować bulwary wiślane na terenie Krakowa oraz stoki Wzgórza Wawelskiego”.
Zobacz także:
Komunikacja
Przestrzeń publiczna
Ekologia
Sport i rekreacja
Nowoczesność